Gå til innhold

Hva, hvor, hvordan, når om mat (6 mnd+) - (ble litt langt ja... )

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Her er vår dag i dag:

07.30: 190 ml mme

10.30: 1/2 porsjon risgrøt, 3-4 skjeer fruktmos + 70 ml mme

14.30: 180 ml mme

17.30: 1/4 glass med grønnsakspure + 110 ml mme

19 - 19.30: vanligvis ca. 130-200 ml mme (avhenger av hvor mye tidligere på dagen)

+ max 50 ml med vann i løpet av dagen

I dag har hun spist (veldig) mye. Vanligvis er det ca. 100 ml mme når vi står opp om morgonen, ingenting til noen skjeer med grøt og fruktmos (men da mer mme), ellers så er det ganske likt vi har ellers om dagene (varierer om hun vil ha grønnsakspure, prøver da litt fruktmos). Ellers får hun noen små brødsmuler av og til. Får også tran og jerntilskudd (pga lav fødselsvekt).

Hun er nå straks 9 måneder gammel, men 6.5 måned korrigert etter termin. Har de siste to månedene "bare" lagt på seg 300 gram (er 6800 gram), og er egentlig ganske småspist. Med det virker som om at de dagene hun spiser grøt, vekker det matlysten og spiser bra hele dagen. Andre dager spiser hun kanskje bare 600 ml mme.

Men siden hun (vi) sliter med maten, er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre, og skaper masse frustrasjon/gnistninger mellom meg og pappaen.

Så om dere har noen synspunkter/erfaringer?? Her er hva jeg lurer på:

1. Hvis hun ikke vil spise grøt når jeg tilbyr henne, bør jeg tilby senere på dagen eller blir det bare mas? - Kan jeg variere mellom grøttyper, eller konsekvent tilby den hun ser ut til å like best?

2. Er det for mange smaker om dagen? Bør jeg kutte ut noe, og bare gi f.eks grøt?

3. Hvor mye bør de spise før jeg går over til 4 måltider om dagen?

(Er veldig kort tid mellom de to siste, vanligvis bare 1-1,5 time, og hun er så trøtt på kvelden. Skulle kanskje prøvd å slått de sammen)

Tuuuusen takk for at du orker å lese alt, og hjelpe meg videre. Takk!!!

Fortsetter under...

Hei

Vi har ei jente på 7 mnd.

Hennes måltider består av

7.30; 210 mml mme

10.30; grøt + 180 mml mme

14.30; 1/2 middagsglass + 180 mml mme og gjerne litt fruktpurè til dessert

18.00; grøt + 210 mml mme

Så prøver vi med litt vann i løpet av dagen, men vil ikke ha så mye...

Vi prøver å gi en type grøt på formiddag og en annen type til kvelds, slik at hun får smake på litt forskjellig:)

Dette er en oppskrift som funker kjempe bra for oss.

Husker når du gikk i fra 5 til 4 måltider? Var det når hun spiste et eller to grøtmåltider? Etter at hun begynte med middag?

Har forsøkt middagsglass, men det kom opp igjen. Det samme gjorde Havregrøten (4 mnd). Er veldig ømtålig i munn/hals, og vi har hatt masse vask av oppkast her i huset.

Han er 6mnd og 10 dager...

kl 7 er det 1 dl grøt med litt fruktmos

+ alt mellom 20ml til 200ml mme

kl 11 er det fruktmos + alt mellom 100ml til 250ml mme

kl 15 er det 1stk middagsglass

+ alt mellom 10ml til 200ml mme

kl 18.30 får han 1 dl grøt med fruktmos

så stelles han, tar på pysj... drikker mellom 50ml til 200ml mme før vi bærer han i seng ca kl 19

Alle tider er ca tider, da alt avhenger av hvordan poden sover.

han drikker også ca 200ml mme en gang i løpet av natten...

Sa du mye mat??? neida, det er akkurat passe for min gutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...