Gå til innhold

Guttenavn: Lemet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hørte i dag et guttenavn: Lemet. Syns det var fint. Men kan ikke finne det i noen navnebøker eller noe. På ssb sier de at det er 29 menn med dette navnet, men 3 eller færre med Lemet som eneste fornavn.

Gutten som jeg hørte het det var fra Kautokeino. Kan det være samisk?

Noen som vet?? Hørt det før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt det før, nei. Det første jeg jeg tenkte på var lemen.. Så jeg likte det ikke noe særlig, men det kan sikkert ha noe med at det er uvant for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg og tenkte litt på lemen med en gang. Men det var mannen min som bare spontant utbrøt at det var et kult navn. Hørte det på samisk nyheter eller noe sånt i den dur (det kom på når vi skrudde på tv-en) Men etter å ha sagt det noen ganger så syns jeg det klang ganske bra. Men jeg vil helst vite opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe;) Har selv bodd i nord da... Finnmark. Så jeg mener det er et finsk eller samisk navn.. Er IKKE sikker, men jeg trooooor det... Var en del av de som var samiske eller finske som het det, husker jeg...

 

Men jeg er ikke sikker, så det er sagt:)

 

Synes forresten ikke navnet er så veldig fint, men det har nåkk med vanenn å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg tror du har rett.

Vi kommer nok til å fortsette jakten... Er helt på bærtur. Er heldigvis 9 uker igjen til termin... For dette her er mye vanskeligere enn sist gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lemet er den samiske formen for Klemet ja. Egentlig et helt greit navn, men nå er jeg muligens litt barnslig av meg og tenker guttetiss når jeg hører navnet... Et lem - lemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei huff, å huff... for et navn... høres jo ut som lemmet... altså tissen liksom... helt grusomt navn, stakkars barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer litt på hvordan du uttaler det jeg..?

 

For meg er navnet ganske vanlig (som den samiske varianten av Klemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemet e ett helt vanlig samisk navn.. samisk talende utaler ofte bare lem.. vet blandt annet at Lemet Heika e brukt.. (Lem Heika).. Synes d er et veldig fint navn, både jeg å samboern min vurdere til vårt barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...