Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blodtykk på140/80, og må på ekstra kontroller frem til terminen som er om en uke. Vanligvis har blodtrykket ligget på max 120/80. Er litt redd jeg nå, siden det er såpass høyt. Er det andre her som har det slik? Trenger beroligende ord :-) Legen sa iallefall at så lenge det ikke stiger, så vil det gå bra.

Hva betyr forresten disse tallene? Er det trykk til venstre for streken og puls til høyre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke dette var så høyt, spesielt ikke siden undertrykket ikke har steget noe (tallet til høyre). Tallet til venstre for streken er overtrykk og det blir lett pvirket av stress etc. At det har steget fra 120 til 140 kan bare være at du var litt stresset da det ble målt, hadde løpt til legetimen, var tissatrengt etc. Hadde det blitt målt 10 min senere kan det godt hende at det ville vært helt normalt.

Normalt blodtrykk er 120/80, men det regnes ikke som høyt før det er over 140/90 og det er som sagt undertrykket som er det farlige.

At blodtrykket stiger kan være en indikasjon på svnagrskapsforgiftning, men da skal du i tillegg ha andre symptomer som proteiner i urin eller vann i kroppen. Uansett hadde nok blodtrykket da steget mye mer.

Uansett om det i værste tilfelle skulle være en begynnende svangerskapsforgiftning så vil jo ikke dette være noe krise da du er så nærme termin. Babyen er jo helt ferdig og kan gjerne bli født nå.

Skrevet

Etter som jeg har forstått det kalles det overtrykk og undertrykk.

Trodde det var undertrykket som var mest farlig med tanke på svangerskapsforgiftning jeg. (det er det talle til høyre)

Var selv hos legen for ei uke siden, hadde da blodtrykk på 125/85

mot tidligere 125/75. Han rynket da på pannen og målte det to ganger til. Sa ikke noe om det, men ba meg kommet tilbake på kontroll i løpet av 14 dager i stedet for å vente til jeg skulle til jordmor 4 uker etter.

Har ei venninne som har undertrykk på rundt 100 eller over, hun ble sykemeldt med beskjed om å ta det med ro, hun går til kontroll 2 ganger i uken nå de siste ukene før fødselen.

Vet ikke helt hvor ille blodtrykket ditt er, men det går helt sikkert fint:)

Skrevet

Hei. Jeg har blodtrykk på 140/87 på kontroll i dag under 3 uker til termin. Har ligget på 111 til 128 i overtrykk og ikke over 80 i undertrykk. JM målte 4 ganger og siste gangen var etter 45 min. Fordi jeg har MYE vann i kroppen må jeg følge med på om jeg får hodepine el trykk under brystet. Skal da evt ta kontakt med føden. Om du er usikker så hadde jeg ring føden. Jeg har fått beskjed om å slappe mye av og prøver å ligge mest mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...