Gå til innhold

2 fornavn + 2 etternavn = for tungt?


elly belly

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er ikke gift (han er så treig med å friiiiii) og jeg lurer på hva dere synes om fornavn + mellomnavn + mors etternavn + fars etternavn.

 

Det blir vel fryktelig langt tungt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, men det ser fint ut, synes jeg da:)

 

Synes ikke det gjør noe! Er jo vanligvis bare det ene etternavnet de blir tiltalt med til vanlig, og det i ganske få sammenhenger.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dattera mi har 4 navn. får neste mann som er i magen åsså.. synes det er litt sjarm i det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for tungvint, blir nesten heilt sikkert til at de to navna i midten blir skrevet som forkortelse med en bokstav....selv har jeg alltid gjort det, så nå når jeg gifta meg har jeg kutta vekk og har bare fornavn og etternavn . mye enklere, og begge blir brukt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo er heller ikke gift. Vi har en sønn på 7 og en til i vente nå. Vi har likevel valgt å kun gi de min sambo's etternavn. Dette funker helt fint. Den dagen vi gifter oss, så tar jeg det og. Min sønn har levd med det i 7 år og syns ikke det er noe rart at mamma har annerledes etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, synes ikke det blir tungt. Det er helt vanlig i Sverige å gi barna sine 3 FORnavn, også etternavn i tillegg.

Skjønner ikke hvorfor så mange i Norge synes det blir for tungt med så mange navn jeg, vil du at barna dine skal ha 2 fornavn og 2 etternavn så gi dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 navn kan være veldig flott det. H*n kan jo selv bestemme hvilke som kan brukes, om ikke h*n vil bruke alle da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn lovformelig sett blir det fornavn+fornavn+mors navn som mellomnavn+fars etternavn.

Vi har gjort det sånn, og en av de viktigste grunnene til at jeg ville ha inn mitt etternavn i navnerekka, er at jeg personlig kjenner folk som har fått problemer i passkontroll når de har reist med egne barn men ulike etternavn! Selv har jeg et -sen navn, mens pappan har et sjeldent navn, så jeg var aldri i tvil om at hun skulle få ha hans navn som etternavn, fordi det ligger mer identitet der.

Derforvar det av rent praktiske hensyn, fordi jeg visste vi kom til å reise endel, og det har vi gjort.

 

Det andre fornavnet kommer av at farens familie har røtter et sted med veldig spesiell navnetradisjon, så mens første fornavn er tiltalenavn og opphavelig skandinavisk (men funker over hele verden -så langt har vi prøvd på engelsk, fransk, spansk, italiensk og arabisk...), og dessverre litt sånn poppis, så er den andre fornavnet kjempespesielt. så kan hun også etterhvert velge. jeg ser også for meg at vi som 2 fornavn kunne valgt oppkaliing eller noe annet.

 

MEN fra våre motiver til det praktiske, vi opplever at det forkortes automatisk, og har ingen problemer med det. Hvis dere vil bruke alle fire kan det kanskje bli slitsomt. For vår del, blir de mellomste stort sett initialer. på flybilletter, medisiner, i barnehagen etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære mann har akkurat denne kombinasjonen. Selv sliter jeg med to etternavn. Vi har ikke greid å bestemme oss for felles etternavn enda, men innser at fire etternavn er litt i meste laget. Selv har jeg alltid likt å ha to etternavn, særlig fordi fornavnet mitt er så kort. Mannen min har ikke slitt med sine fire navn, men bruker ikke sitt eget mellomnavn.

 

Kan godt tenke meg at vi kommer til å ende med to fornavn og to etternavn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor tungt - det blir så laaaangt å si og skrive i alle sammenhenger. Du får ikke plass til navnet noe sted - og hva er vitsen med noen bokstaver midt i navnet?

 

Et fornavn og et etternavn - er det beste synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...