Gå til innhold

Amming og mors mat...

Anbefalte innlegg

Nå er jenta snart seks mnd og blir fremdeles fullammet.

Når ble dere mindre forsiktig med hva dere spiste og drakk (ikke alkohol), f eks løk, kål, jordbær, appelsin, cola-produkter, brus generelt osv osv?

Eller var/ er dere like forsiktige så lenge dere ammer uansett alder på barnet?

Det er mange ting jeg har holdt meg unna til nå, men som jeg egentlig godt kunne tenke meg å spise/drikke igjen...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6038832-amming-og-mors-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kun holdt meg unna nøtter og skalldyr. Men alt med måte. Hun har ikke reagert på løk, brus, kål o.l som kan gi luftsmerter( Reagerer kun på kinakål, så det har jeg holdt meg unna). Har spist dette hele tiden...Har gått helt fint:) Holder meg unna nøtter og skalldyr i forhold til utvikling av allergi...Prøv deg frem! :)

Med førstemann holdt jeg meg unna peppes pizza og taco(etter noen uheldige episoder i starten), til han var litt over 6 mnd. Da hadde han begynt med grøt også. Var ikke noe problem da jeg begynte å spise det igjen.

Hvis du har holdt deg unna ting for å være på den sikre siden, kan du jo prøve deg forsiktig fram med en og en ting av gangen. Da vil du i tilfelle vite hva hun reagerer på. Hvis det er noe du holder deg unna fordi hun har reagert på det tidligere, ville jeg ventet til hun hadde spist grøt(eller annen fast føde) en liten stund. Da er nemlig magen blitt vant til mer.

Lykke til!

Du må berre prøve deg fram. Med unntak av tobakk, alkohol (og andre rusmiddel) og stor ferskvannsfisk er det ikkje noko du *må* holde deg unna.

Guten vår har aldri reagert på noko eg har ete, så eg har aldri trent å vere forsiktig med noko som helst. Det er dumt å unngå å ete mat ein er glad i berre fordi babyen *kanskje* kan få vondt i magen av det.

Prøv deg fram du. Du merkar fort om det er noko som gir magesmerter. For øvrig tålar ein 6 mnd gamal mage det meste babyen får i seg gjennom morsmelka.

De første ukene var jeg forsiktig med løk, kål, reker etc.....Siden min baby aldri har hatt vondt i magen, så begynte jeg å spise som normalt allerede da hun var to måneder.

Jeg har spist f.eks reker flere ganger i sommer uten reaksjon, drukket vin, cola ...osv...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...