Gå til innhold

Hvilke av disse jentenavnene?


Piraka

Anbefalte innlegg

Hei, har gått vitenskapelig til verks og funnet ut at disse navnene både var på ti på topp i samme tidsperiode som navnene til de to jentene vi har fra før + at de ikke er brukt i familien fra før:

 

Anna

Borgild

Gudrun

Inga

Ingeborg

Margit

Marta

Olga

 

Hvordan vil dere rangere disse? Er det noen dere liker spesielt godt og er det noen som dere synes er helt uaktelle? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna eller Inga er kjempefine navn. De andre var ikke helt etter min smak.

Jeg syns de andre navnene var veldig gammeldagse,men smaken er som baken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og bare Anna. De andre blir litt for "kjærringaktig" for meg. Men smaken er som baken, delt:-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kanskje kriteriene var litt rare, men du vet vel hva du gjør. Selv velger jeg navn helt på mageøflelse og lyd og referanser og greier, så vi har en sønn hvis navn peker bredt uover hele europa, og som er ganske spes og moderne, med eventyrreferanser... også har vi en datter som har et eldre navn med en klar peker til norønne tradisjoner og sagn... et mer trad og normalt navn.....men pussig nok syns folk at navnene "hører sammen" ...??

 

Av de du har listet opp syns jeg:

 

Anna

Inga

Ingeborg

 

er de fineste, og de er jo virkelig fine også! Både da og nå!

 

Marta er jo heller ikke dumt, når jeg tenker meg om!

 

 

Men Oda er jo og et nydelig navn, som i vår tid har en feminin og solid og moderne og tradisjonell klang! ??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Skjønner det du sier om kriteriene! Ja, poenget er å finne navn som "hører sammen". Dette er bare en av måtene altså i tankeprosessen. Moro med svar! Og jeg likte også Oda veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marta var greit, men velg et navn som barnet ikke vil bli

ertet for, det er grusomt, og ingen er så stygge som unger er mot hverandre..Jeg kommer til å velge et navn som er litt mer "godkjent"

selv da, men det er jo ditt valg da til 7ende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med så mye respons! Noen av navnene liker jeg ikke selv på lista sånn umiddelbart, men syns de fleste passerer innenfor min "godkjent"-liste. Hva slags navn mener du er mere "godkjente" da? Og er det noen av de jeg har lista opp du mener har mobbepotensiale? For det er selvsagt ett av kriteriene våre også, at ungene ikke skal ertes for navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke barn blir mobbet for navn alene, er ungen "kul" kan selv det kjerringaktigste navnet bli flott, mens er ungen ustelt/skitten (skjønner hva jeg mener) så kan både en Emma og en Sara og en Frida bli mobbet selv om de har ti på topp navn... Av de navnene du skriver liker jeg desidert Ingeborg best, synes det er kjempefint. Andre forslag kan være:

-Britt

-Merethe

-Mariann

-Signe

-Sanne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, det er så moro med så mange svar! Takk, alle sammen!! Det hjelper kjempemasse å høre hva andre synes.

 

Ingeborg er min favoritt også av de navnene jeg har lista opp, må jeg innrømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg jeg, jeg liker godt slike "gamle" navn :)

 

Min rangering:

 

Anna

Margit

Inga

Ingeborg

Marta

 

 

Men jeg ville kanskje ikke valgt Anna likevel, fordi det er så vanlig i dag...

 

Gudrun og Olga er ikke med på min liste, det blir for "sterkt" selv for meg - forbindes nok ofte med gamle grinete damer... hihi

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anna- fint men litt for poppis?

 

Borgild- litt tungt, men det gjør ikke nødvendigvis noe. jeg liker navn som bergliot jeg, da...men Borgild fenger ikke helt. og staves det ikke egentlig Borghild?

 

Gudrun- får ikke fot for det, liker Gjertrud bedre.

 

Inga - OK, kanskje i dobbeltnavn (Inga-Marte)

 

Ingeborg- kjempefint. kjenner flere babyer som heter det, uten at det blir helt poppis, tror jeg)

 

Margit, liker av en eller annen grunn Margot bedre, men for all del. Er også svak for Ann-Magritt (etter falkberget)

 

Marta-Jaaa, kjempefint. Liker også komboen Annemarta

 

Olga - blir litt for tungt rusisk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna er kjempefint, men jeg liker også Marta og Ingeborg. Syns Margit, Borghild og Gudrun blir for tunge navn, og Inga og Olga har jeg ikke sansen for. Hva med Sigrid eller Signe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg likte Borghild og Ingeborg. Kjenner ei på 28 som heter Borghild og har alltid syntes at det har vært fint. Skiller seg litt ut i mengden.

 

Det er kjekt med jentenavn som ikke er altfor søte og ender på a. Nå heter jo alle småjenter anna, mathea, ida og oda. Fine navn, men kjedelig når en må slenge på en ekstra bokstav for å skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også gamle navn!

Av dine alternativer synes jeg Anna og Ingeborg er fine navn. Jobber i barnehage, der har vi en Borghild, synes det er kjempkoselig navn jeg! Tenkte først det var litt kjerring-navn. Men nå liker jeg det!

 

Ellers liker jeg Alma godt. Hadde så lyst til å kalle jenta vår det, men fikk høre fra samboeren at det var alt for kjerring-navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for fine kommentarer, alle sammen! Må nok ta utskrift av alt dette, for her var mange gode forslag jeg ikke hadde tenkt på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for alle som liker litt mer samme navn som meg. Jeg er så utrolig lei av Leander, Celine, Sebastian, Charlotte, Nadia, Sahara, Sander osv.

- Ingeborg, Marta, Anna og Inga er de fineste! Like flotte alle sammen!

- Borghild, Gudrun, Olga og Margit er ikke så veeeeldig fine.

Liker du ikke oppkalling? Ser du skriver at de ikke er brukt i familien fra før.... er det ikke litt hyggelig om jenta får samme navn som tipp-oldermor e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna - deilig og enkelt navn

 

Ingeborg - fint, bare gode assosiasjoner

 

Margit - I vest telemark, sier de Mar-jit det er enda finere enn Margit, men begge navnet er bra uansett.

 

Marta - Fint og enkelt

 

 

Dette er mine favoritter av de du nevnte, men jeg liker kanskje Ingeborg aller best. De står i tilfeldig rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motenavnene er ikke vår stil. Greit for dem som liker det, men vi vil ha mer klassiske navn. Jeg liker oppkalling. Med navn som er brukt i familien fra før, mener jeg navn som brukes av søskenbarn eller mine søsken nå. Det blir for mange like navn samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...