Gå til innhold

Hjelp til og bli gravid...?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei på deg!

Først er det vanlig at man prøver selv i ca et års tid. Hvis du har prøvd lenge håper jeg du ikke tar dette nedlatende for det er det ikke ment som: Det er vanlig at det kan ta opptil et år å bli gravid spesielt hvis man har brukt hormonell prevangsjon.

Når dette året har gått kan man ta en tur til fastlegen og bli henvist til gyn for utredning. Da kan det være greit at din kjære smatidig får en henvisning til sædprøve på en fertilitetsklinikk. En fastlege kan ikke ta en slik prøve selv om h*n sier at de har et mikroskop på senteret sitt. Det kan være en del ventetid for å komme til offentlig gyn. Så da kan du evt ta kontakt med privat gyn hvor man kommer kjapt til. Det er selvfølgelig en del dyrer. Ligger rundt 800-1000,- for en time. Min erfaring er veldig positiv med privat gyn. Jeg har fått veldig god oppfølging.

Hos gyn vil det bli tatt en rekke hormonblodprøver og innvendig ul. Det er også en fordel om du har oversikt over hvor lange sykluser du har.

Ut i fra hva man finner her sammen med resultatet av sædprøven velger man veien videre. Hvis det ikke er noen klare "feil" på noen av dere kan det være at gyn velger å sette deg på f.eks pergotime som er et preparat som stimulerer til laging og modning av egg. Dette kan man få selvom man har el av seg selv. Så prøver man dette gjere opptil 3 ganger alt ettersom hva dere vil selv.

Hvis dette ikke hjelper vil man bli henvist videre til utredning for assister befruktning. Der er det også flere muligheter. Man må da gjerne også igjennom flere undersøkelser før dette settes i gang og det er ganske lang ventetid i det offentlige. Men her har du også muligheten med å gå privat. Det er betraktelig dyrere og man får ingenting igjen av pengene man bruker for selve behandlingene fra trygdekontoret.

Ut i fra hva de finner/ikke finner blir det da bestemt om dere er kandidater til IVF som er prøverør eller ICSI som er inseminering av din manns sæd.

På begge deler finnes det lovforskrifter som sier at man enten må være gift eller ha vært samboere i min 2 år med felles folkeregistrert adresse.

Håper dette hjelper litt. Og om det er noe som er uklart eller klønete forklart må du ikke være redd for å spørre!

Klem

Hei!

Takker for ett flott svar.

Men tror nok ikke dette hjelper meg mye!

Har nå prøvd å bli gavide i 18 mnd, uten en eneste positiv test :(

Har vært hos min fastlege på gyn undersøkelse. Men får ikke noe respons fra han når jeg spørr om det er noe annet han/vi kan gjøre for å finne ut av ting.

Men det som virkelig plager meg i denne sammenhengen er at han sier bare; det kommer når det kommer.

Finner liksom ingen trøst i den setningen.

Min samboer har også snakket med sin lege ang sædprøve. Men han har fått beskjed at det ikke er noe de henviser til, så lenge jeg ikke har fått bekreftet at alt er i orden med meg(om du skjønner).

Men her skjønner ikke vi problemet.

Så vi får vel bare håpe spiren sitter snart på egenhånd.

Men uansett takk for et flott svar!

**Klemmer**

Hei Oda!

Du er jo bare helt nødt til å bytte lege helt til du finner den som tar deg seriøst til slutt. Når du har vært prøver i over 12 mnd har du krav på utredning (hvis jeg forstår det rett).

Du må bare stå på krava og ikke la deg tilsidesettes. Det er tross alt fremtiden og familien din det er snakk om. Bytt lege!!!

Klem

Hei på deg Oda!

En gyn undersøkelse hos en fastlege har ingen verdi i denne samenhengen hvis det er hos fastlegen du har blitt undersøkt. Det er heller ikke sant at man må ha undersøkt deg før man henviser til sædprøve.

Synes dere begge skal bytte fastlege. Det er enkelt. Du går inn på trygdeetaten sine nettsider og kan gjøre det der.

Man kan ikke bare si at det kommer når det kommer når det har gått så lang tid. Da er det noen av oss som aldri ville blitt gravide.

Alternativt kan dere ta kontakt med privat gyn som både kan undersøke deg skikkelig og henvise din kjære til sædprøve.

Du må ikke gi deg for dette er ikke gode nok svar!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...