Gå til innhold

Ferritin/jern


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva ferritinverdien bør være?

Jeg fikk telefon av legen min i dag om at jeg må begynne med jerntilskudd. Ferritinverdien min er 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det samme som blodprosen tro. Regner med det. Den skal vel ligge rundt 10-12 eller noe ja. Kan hende du er lit slapp eller svimmel innimellom. Hadde problemer med dette i første svangerskap.

Jeg brukte duroferon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge legen min bør ferritinverdien ligge mellom 20 og 100, og absolutt over 12. I de tre siste svangerskapene mine har ferritinverdiene mine vært henholdsvis 7, 5 og 6. Har aldri hatt noe ubehag av dette; blir ikke trøtt, og hemoglobininnhold i blodet har holdt seg OK. Tar jern, men orker ikke de sterkeste jerntilskuddene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferritin og blodprosent er ikke det samme, men blodprosenten kan gi en indikasjon på om jernlageret er for lavt. Tror iallfall det er slik. Blodprosenten min var iallfall normal nå.

Jeg tok jerntilskudd forrige svangerskap, så dette var jo ingen overraskelse.

Da blir det apotektur etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferritinverdien er ikke det samme som blodprosent (hemoglobininnhold i blodet). Ferritinverdien måler jernlagrene, og hvis disse er lave vil blodprosenten etter hvert gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke blir for mye plaget bør du ta ett av de sterkere jern-preparatene. Mange gravide blir anbefalt å bruke Hemofer, men dette er for svakt til å bygge opp allerede lave jernlagre, det sørger bare for at de ikke blir lavere.

 

Jeg bruker noen tabletter som heter Ferro-Retard. Den første uken var jeg litt rar i magen, men så stabiliserte det seg. Disse tablettene har hevet mitt jernlager fra 5 til 9 på litt over en måned.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...