Gå til innhold

Info om Toxoplasmose


♥Spirevipp♥

Anbefalte innlegg

Kilde: http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/toxoplasma/

 

Toxoplasmose - Katter og gravide

 

Hei. Jeg lurer pa følgende: Hvordan smitter toksoplasmose? Hva er toksoplasmose, og hvor skadelig er det for fosteret? Jeg mener å huske at jeg ble testet for toksoplasmose i mitt første svangerskap for 7 år siden, og fikk da beskjed om at jeg var immun. Er det da fare ved et nytt svangerskap? Jeg har tre katter, 2 av de er innekatter med kattedo. Er det farlig for meg når jeg er gravid å kose med kattene, skifte pa kattedoen? Takker for svar. Hilsen Lene

 

 

 

 

prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Web

 

Kjære Lene

Toxoplasmose er en parasitt som kan føre til alvorlig sykdom hos barn som blir smittet i fosterlivet og hos personer med nedsatt motstanskraft mot sykdom. Katter er verten til toxoplasmose, dvs. at parasitten lever i katten. Fosteret kan bli sykt dersom den gravide blir smittet. 80-90% av kvinner som blir smittet merker ikke noe til det, og en må ta blodprøve av den gravide for å fastslå om hun har fått toxoplasmose. Hun vil da utvikle en type motstoff (antistoff) som forteller om hun har en akutt infeksjon. Disse motstoffene skiller seg fra motstoffene du har fått påvist, som viser at du har gjennomgått en infeksjon tidligere og er immun.

Smitte i graviditeten kan føre til spontan abort, dødfødsel og for tidlig fødsel. 70-90% av nyfødte med medfødt infeksjon har ingen tegn til dette ved fødsel, men synsforstyrrelser, lærevansker eller mental tilbakeståenhet vil vise seg hos en stor del av disse barna måneder til år senere. Økt væskeinnhold i hodet, betennelse av netthinnen i øyet og forkalkninger i hjernen er typiske funn ved toxoplasmose.

Medfødt toxoplasmose er en sjelden sykdom. I Norge blir i underkant av to per tusen gravide smittet, og kun 20-30% av disse vil overføre smitten til fosteret. De fleste som blir smittet i Norge har fått parasitten i seg ved å spise rått kjøtt. Deretter er dårlig vaskede grønnsaker og frukt og kontakt med katt de viktigste smittekildene.

Når det gjelder kjøtt må det være gjennomstekt eller gjennomfrosset for at parasitten skal bli drept. Gravide rådes til ikke å anskaffe seg katt under graviditeten. I tillegg bør den gravide unngå å tømme kattekassen. Det er kun en kort periode, i forbindelse med at den er blitt smittet, at katten skiller ut toxoplasmose i avføringen. Å ha en ungkatt (yngre enn ett år), medfører økt smitterisiko.

Generelt sett er det viktig med god håndhygiene, både ved kontakt med kjøtt, grønnsaker, frukt og katt. Om den gravide må skifte sand i kattekassen, vil jeg anbefale at hun bruker hansker. Om hun vil kose med katter, er det likeledes nødvendig å vaske hendene godt etterpå.

Siden du er immun mot sykdommen er det ikke farlig for deg å skifte sand eller kose med kattene dine.

Jeg håper at dette kan være til nytte. Med vennlig hilsen

Dr. Anne Karin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tusen takk dette var ett nyrrig innlegg:)

 

jeg har nemelig 8 katter for øyeblikket... 5 kattunger og tre voksene... håper å få gitt bort kattungene så fort som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...