Gå til innhold

1. gang hos jordmor - hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos lege 2 ganger, første gang i 7.uke og andre gang i 12. uke. Er nå 15 fullgåtte uker.

Neste onsdag skal jeg til jordmor for første gang. Gleder meg masse :) Vet hun har satt av en time til meg, og lurer så fælt på hva som skal skje. Hva gjorde dere første gangen? Kommer hun til å måle livmor? Finne ut hvordan morkaka er plassert? Høre fosterlyd?

Tell me, tell me :o)

Tenkte også å forberede noen spm. Noen som har tips til hva som kan være superlurt å spørre om den første gangen?

Takker for tips :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei bolle i ovnen*160207*

Nå vet ikke jeg hvilken jordmor du skal til, men de to vi har i kommuen er helt fantastisk:)

For det første må du ta med helsekortet og urinprøve. Det må du huske på hver gang. Ellers når du kommer til jordmor vil hun spørre deg om hvordan du har det? Har du vært mye syk? Hva tenker du rundt svangerskapet osv...

Når det gjelder målinger kommer hun til å sjekke urinen for diverse som protein og sukker. Og så lytter de på magen etter barnets hjertelyd, og har du ikke hørt det før kan du glede deg!! Det er en kjempeopplevelse å høre ungen din for første gang:o) De måler også noe som heter symfyse (tror det skrives slik) som de fyller inn på skjemaet ditt. Og så veier de deg selvsagt også.

Håper du får en kjempefin tur til jordmor:)

Skrevet

Hei linebeth, takk for svar :)

Fint å vite litt om hva som skal skje. Har snakka med jordmor på tlf, og hu virka veldig grei; så jeg gleder meg. Jeg hørte faktisk hjertelyd hos legen, da jeg var 12 uker på vei. Det var kjempestort :) Men det kommer nok til å bli like kos hver gang jeg får høre det. Ahh, urinprøve, det må jeg huske ja. *Skrive ned på en lapp*

Takk igjen!

Skrevet

HeisanN!

Jeg var hos jordmor for første gang i går ( er i uke 18). Jeg hadde med urinrøve som hun sjekket. Hun målte livmoren og fikk høre hjertelyden.

veide meg også der ( dette kan man velge) Hun snakket også om litt kosthold og at det var viktig at jeg passet godt på meg selv!

Jeg syns det var veldig koselig hos jordmor =)

selv så hadde jeg ingen spesielle spm, da jeg spør venninner litt underveis ( vi er 4 stk som er gravide + to som nettopp har fått)... Så viste vel egentlig det jeg kunne lurt på .. men blir sikkert flere spm etterhvert =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...