april 06;) + mai 09* Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Har skrevet om magevondtene til gutten vår før på småtroll 0-1, så tar en kjapp versjon her: gutten vår er nå 41/2 mnd og har fortsatt vondt i magen hver 2 time natten gjennom. Sliter med rapen, krøker seg, hyler av smerte og sover urolig. Vi har prøvd ALT; jeg har levd på kylling, ris og agurk til alle måltider en uke, minifom, ammete, kiropraktor, manuell terapeut, homeopat, varmeputer, amme i alle vinkler OSV. Mamma fortalte at jeg ble bedre med magen først etter introduksjon av grøt. Flere som vet om dette/ har samme erfaring? Både jeg og faren har allergi, bør vi derfor vente?
Anonymium Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 Man bør vente med introduksjon av fast føde til baby er over 6 mnd generelt hvis man ammer. Har man allergi i familien, rådes det til å fullamme enda lenger enn 6 mnd. Jeg fullammet begge mine i 10 mnd pga allergi i familien. Jeg har aldri hørt at grøt skal hjelpe på magevondt, heller tvert om. Så mitt råd er derfor å vente så lenge så mulig med fast føde til babyen din.
Blomman Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Et lite triks er å amme bebien litt mer oppreist i stedet for flatt - da går luften lettere oppigjen enn om han ligger flatt. bygg evt opp med pute på den side han ammes om det trengs. Lykke til
Blomman Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 Så lenge både du og mannen er ellergiske bør du nok fullamme i minst 6 mnd. En del med allergi i famileien velger faktisk å fullamme utover 6 mnd - for å utsette evt allergi hos barnet. Les på allergiviten.no - kanskje du finner noe nyttig der??
april 06;) + mai 09* Skrevet 23. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2006 takk for svar! visste jo egentlig det fra før av ang. allergi og fullamming til 6 mnd, men begynner å bli rimelig desperat etter å finne noen som hjelper på magen til lillgull, orker ikke se han ha vondt i magen lenger. Men blir nok å fullamme videre fremover da;) skal kikke på allergiviten.no!
Blomman Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 - også prøver du å amme litt i oppoverbakke med bebin din?
april 06;) + mai 09* Skrevet 23. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2006 det er allerede prøvd:) har ammet noen kvelder med han hengende nesten helt rett opp;)
Blomman Skrevet 23. august 2006 #8 Skrevet 23. august 2006 hjelper det?? eller les om babymassasje inne på dinbaby her på temasidene
april 06;) + mai 09* Skrevet 23. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2006 Takk for svar igjen, Blomman. Nei, synes ikke det hjelper nevneverdig. Nesten motsatt, han kaver mer under ammingen da. han får mer vondt når vi holder han i oppreist stilling etterpå og, når vi skal få opp rapen. Knyter seg og skriker i intervaller, og er vi heldige kommer det til slutt en rap, og da roer han seg litt. Uff, ikke noe særlig. Prøvd babymassasje og, men sol og måne osv, men synes ikke det heller hjelper noe særlig. Var forresten hos barnelege på Haukeland i kveld, de siste nettene har vært så ille at jeg nesten er blitt redd for gutten min. Barnelegen konkluderte med kolikk, og ba oss prøve nutramigen (morsmelkerstatning). Sukk... har så ufattelig lite lyst å gi opp ammingen, så vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Har melk i massevis, og som sagt har gutten vår høy risiko for allergi. Ikke tar småen flaske heller, så stiller meg litt tvilende til dette. Han ba oss prøve 2-3 dager. Har forstått det som at du er ammehjelp, har du hørt om andre tilfeller med magevondt så lenge? I den grad du vil og kan uttale deg om det, synes du jeg skal prøve erstatning?
Blomman Skrevet 24. august 2006 #10 Skrevet 24. august 2006 Prøv noen dager du - for så å prøve puppen igjen. men det spørs om han reagere på noe du spiser - melk ? Siterer råd fra Gro Nylanders bok tildeg her: Kutt alle melkeprodukter i tre dager. ikke melk, ikke ost eller lage mat med melk i. Hvis han blir bedre da har du to ting å velege mellom: kosthold hos deg som utelater alle melkeprodukter eller gi mme uten kumelk(nutramigen?) Mange klare å legge om kostholdet helt for kunne fortsette ammingen. vleger du dtte oppfordere jeh deg til å få hjelp av feks dietetiker eller annet helsepersonell som kan veilede deg i et riktig kosthold i ammeperioden. Pump deg i perioden du gir mme for å opprettholde produksjonen. Minst hver fjerde time eller oftere. ta kontakt med ammehjelpen og hvis du vil
Blomman Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 ser jo at du har prøvd å kutte ut endel mat....... nei litt vaskelig dette her. Prøv nutramigen - hjelper det ikke så be legen kontake nasjonallt kompetansesenter for amming på rikshospitalet
april 06;) + mai 09* Skrevet 24. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 24. august 2006 Tusen takk for svar igjen!! ja, har kuttet ut melkeprod. en hel måned, og har også levd KUN på kylling, ris, agurk og powerade (sportsdrikk) til alle måltider i syv dager uten resultat. Så tror ikke det er melkeallergi. Gutten vår har vært våken i nesten hele natt og har hatt "mye" blod i avføringen tre ganger i natt, jeg synes dette blir verre og verre...
Blomman Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 hmmm, stakkar gutt - få han til legen igjen i dag!! Avføringsprøve kan du ta med deg på et rent glass. Han må nok få sjekket tarmen sin. Kanskje det er noe med tarmen??? Det bør de finne ut gasnske raskt tenker jeg. ( og kanskje han ikke er allergisk eller har kolikk likevel slik at du kan forsette å amme. Hvis han er syk vil jo ikke nutramigen hjelpe heller. Stakkars liten - må få høre hvordan det går med dere altså. Kanskje du kan sende meg en mail og? ( mystisk dette her så hadde vært kjekt å få høre ja) ( [email protected])
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå