Gå til innhold

MASSASJE;) Ja takk!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer en liten snutt om graviditet og massasje, hvilke oljer som kan hjelpe om man prøver å bli gravid og hvilke oljer man SKAL UNNGÅ under graviditet….

Viola27 skriver at kanel, isop, myrra, salvie, anis, sypress, arnica, basilikum, origanum, timian, einer og ingefær er oljer man SKAL UNNGÅ under graviditet. Dette har jeg også lært, men må føye til at grapefrukt ikke skal brukes pga sin utløsende egenskap. Merian skal heller ikke brukes under et svangerskap. Fenikkel bør ikke brukes da den virker løsende og er giftig i mer enn 1,5 % konsentrasjon. Forsiktig med rosmarin, for den oljen virker rensende.

Og så er det flere oljer som kan virke fremmende for de som vil bli gravid. Dette har jeg aldri erfart i praksis, men det er tips og råd fra forelesere og fagbøker:

Neroli er en olje som kan brukes under et svangerskap. Den virker beroligende, nyttig mot diare og kan forhindre strekkmerker.

Sitrongress er en god, styrkende olje mot tretthet og kvalme. Den kan regulere en dårlig fordøyelse og stimulere apetitten.

For de som sliter med å få barn kan en blanding av rose, geranium, sjasmin, muskat, sitronmelisse og hvit romansk kamille brukes.

Som et antistrekkmerke-middel kan en blanding av frankensessense, mandarin og sjasmin brukes hver dag under svangerskapet.

Peppermynte skal være en fin olje om man plages med halsbrann.

Andre oljer som kan brukes av gravide er lavendel (en veldig vanlig olje som er lett og få tak i og som kan blandes med de fleste andre oljer), rosentre og appelsin.

Det er flere bruksomåder med eteriske oljer, men den vanligste er kanskje massasje. Men oljene kan også dryppes i vann når man bader.

Blandingsforholdet er 10 ml baseolje (det kan være mandelolje, soyaolje etc, eller rett og slett olivenolje) og 6-8 dråper eteriske oljer. Man bør max blande 4 ulike eteriske oljer. (Bruk mindre antall dråper om man er gravid)

Jeg vil igjen påpeke at dette er kunnskap jeg har fått gjennom utdanning, og at jeg ikke personlig kan gå god for at dette virker. Men uansett er massasje en deilig avkobling fra hverdagen, man kan slappe av og nyte berøringen og hverandre. (Jeg går ut ifra at de fleste setter sine kjære på jobben.. hehe..) Berøring og massasje virker avslappende eller oppkvikkende, alt ettersom hvilke oljer eller teknikker man bruker, blodsirkulasjonen øker og stresshormonene synker. Massasje renser huden ved til dels å tømme talgkjertlene. Det forbedrer hudens elastisitet og kroppen skiller ut endorfiner som skaper velbehag og lindrer smerte. Under massasje kan man bruke lange, gode tak eller lette berøringer. Man kan også bruke mer kraft men må da kjenne på responsen fra den man masserer. Ellers er det bare å følge kroppens signaler, om det føles behagelig eller ikke...

Ang svangerskapsmassasje har nok Viola27 mer spesifikk kunnskap enn det jeg har......

Kanskje blir massasjen et godt forspill til god og fruktbar sex;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVA MED INGEFÆRKAPSLER mot kvalme er det farlig?

Skrevet

Flott innlegg, Julie! Det inspirerer til nytelse og velvære for noen og en hver, tipper jeg! :)

Skrevet

Det kan jeg ikke svare på.. men vet flere gravide som har tatt det mot svangerskapskvalme. Dette vet de helt sikkert på apoteket.. ;) Mulig det blir annerledes med kapsler kontra konsentrert olje...?

Skrevet

Dytter opp jeg.. massasje er jo sååå godt;)

Skrevet

Her har du jammen gjort grundig jobb, Julie!

MÅ bare få føye til at jeg har lært at gravide, ammende og barn under 6 år skal bruke halv dose eterisk olje, altså 3 dr. et. olje pr 10 ml. baseolje. Det er ganske sterke saker.

Og så må jeg også få med at en ikke bør bruke eteriske oljer direkte i badevannet, men blande ut i baseolje først. Eterisk olje er ikke vannløselig, derfor blir den liggende å flyte på toppen av vannet og kan faktisk forårsake skader på huden hvis den blir liggende i ett "flak" (avhenger litt av hvilken olje en bruker da). Derfor, bland i baseolje først!!

Kom med mer Julie, er spennende å se hva andre vet om dette, så kan jeg lære noe nytt!

Skrevet

Så bra du følger med - det med badevannet viste jeg faktisk ikke, men det er jo logisk;) Men det sto ingenting om det i verken notater eller bøker jeg har...

Vil også tilføye at om noen andre har hørt noe annet ang oljer er det bare å komme med det.. Har en følelse av at noen forelesere kan finne på å gå litt bort fra direkte fagpensum, og heller bruke egne erfaringer og opplevelser. Feks en foreleser kunne fortelle at hun kurerte underlivssopp med tea tree olje;) Tenker det det ble både varmt og sviende... he he;)

Hva mer tenker du på da, spesifikt ang oljer? Massasje?

Skrevet

Hva som helst!! Neida, jeg vet ikke, synes bare det var så gøy å lese hva du hadde lært!

Og det med badevannet- jeg tror ikke akkurat du får problemer om du drypper i litt lavendel, men det er enkelte oljer som kan gi brannskade i huden ved direkte kontakt. Vet om ei som fikk brannskade på låret av sitrongress direkte i badevannet.

Ang tetre olje, så er det forbaska at de ikke selger de ekte oljene her i norge, de mener det er farlig fordi et barn i et eller annet land drakk en flaske og døde. Men det skal jo ikke drikkes!!! Et barn kan dø av formye paracet også, men det selger de til vanlig butikker!!

Du som er hudpleier, du kan vel endel om ansiktsmassasje? Det er jo bare det beste!!

Skrevet

Jepp, ansiktsmassasje er vel det jeg kan best... men da går det mer på de ulike takene, massasjegrepene osv.. Virkningen, det som skjer med huden og kroppen er nok mye av det samme.. bortsett fra ulike spesifikke punkter, spes i hodet og nakke. Dette er punkter som kan være uheldig å trykke på om man ikke virkelig kan det man holder på med, men direkte farlig er det ikke. Heller det at det gjør vondt og er ubehagelig. Får man en skikkelig ansiktsmassasje vil de fleste falle i søvn på slutten av massasje (min erfaring.. har jobbet i 2 år, før jeg nå har begynt på annen utdanning..)

Kan prøve å legge ut litt om ansiktsmassasje litt siden..

Ang hudpleiebehandlinger og pris: De fleste salongene som ligger litt utenfor en by (da tenker jeg oslo, bergen, trheim..) er som regel litt billigere enn de i midtbyen. Se om det finnes en hudpleieskole i nærheten. Der har de aller fleste studentene praksis i studietiden, dvs de "driver" en hudpleiesalong, kanskje et par dager i uken... og det er billigere enn på en salong til en autorisert hudpleier.. Mange er også veeeldig flinke selv om de ikke er ferdig utdannet og de skal ha en veilder/lærer som følger med at alt går rett for seg;) Anbefales;)

Skrevet

Det med å sovne på slutten av ansiktsmass. er min erfaring også!! Synes personlig at ansiktsmassasjen er det beste i hele massasjen.

Skulle gjerne lært mer om det, men det er kanskje litt vanskelig å bare lese seg frem til nye teknikker, må vel litt praktisk øvelse også! Men jeg vil gjerne vite hvilke punkter du ikke skal trykke på. Jeg har et "program" som jeg følger sånn stort sett, så jeg regner med at de punktene ikke er i det!! Men vil gjerne vite mer!

Skrevet

Dytter denne opp jeg, kanskje fler som har mulighet til en kosestund nå i helgen;) Ha en finfin helg jenter;) (Har ingen mulighet til å "stikke innom" før søndag igjen.. ) Kos dere!! Klem;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...