Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den dumpet ned i postkassa i går, og vi åpnet den med skrekkblandet fryd.

Men resultatet gjorde oss noe usikre, ikke minst mannen min stakkar!

Han ble skikkelig lei seg, og jeg syntest så synd på han, for han har jo allerede følt seg nok utilstrekkelig pga. ryggplagene.

Men altså. Der sto det att han har normal til tilnærmet normal sæd.

Han har lett nedsatt bevegelighet, og gynekologen ville avvente sædutstyk.

Det var 45-55% bevegelige sædceller, bevegelighetsgraden var 2-3, spermkonsentrasjonen var på 32 mill/ml og han hadde få leukocytter.

Dette forteller meg ikke så veldig mye.... Men er det noen som har god greie på dette, kan dere godt få lov til å si hva dere mener!

Ellers har jeg nesten positiv el-test i dag, så vi får vel prøve å gjøre ett forsøk denne gangen også.

Har ikke fått svar på blodprøven min enda, men de vil kanskje vente til jeg har tatt progesteron-prøven om ca en uke...

Fortsetter under...

Stakkars mannen din, da. Har lest en del om dette, men har glemt mesteparten. Sitter imidlertid på jobb, og skal se hva jeg klarer å finne i løpet av natta, har ennå 8 timer på meg, så noe må jeg vel finne. Er jeg ikke grei da, eller??? Men for all del, en sædcelle er nok til å befrukte ett egg, så hva gjør det om det er noen millioner som beveger seg litt dårlig!!

Ser hva jeg finner, jeg, og kommer tilbake med mer info.

OBS: glemte deg, kjempebra med positiv el-test, men er du ikke veldig tidlig i syklus? Jeg er nå på dag 7 og forrige pp testet jeg positiv på dag 12, så jeg ser ingen grunn tilå hoppe i høyet før i morgen!

Normal til tilnærmet normal sæd er vel ikke så galt? Og med 32 mill sædceller, så skulle det vel være en sjanse selv om det bare er halvparten som er ordentlig spretne. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med å tolke resultatene, men umiddelbart synes jeg ikke det høres ille ut?

Sto det noe om eventuell oppfølging el.l. i brevet?

Positiv el er bra - og en hver sjanse må naturligvis benyttes - ønsker dere masse lykek til denne pp - kanskje det hjelper at dere har begynt på undersøkelser.

Hei Ia69,

Det höres vel ikke så galt ut? Som sagt, det kreves jo EN dyktig en..

Jeg leste at hvis mannen hatt infeksjon, sykdomm eller mye stress så kan det påvirke saed kvaliteten for en tid, men den kan bli bedre igjen.

Ved inseminasjon tar man jo ut de beste svömmerne. Hvis legen foreslår noe sånt, så ville jeg acceptere det. Min man og jeg ville pröve det men fikk ikke..

Det virker som dere er i gode hender. Mange lykke til!

Klem

Nei, nå var jeg rask gitt, lurer på hva jeg skal gjøre resten av natta nå?

Dette er de kravene WHO stiller til sædprøver:

antall over 20 millioner

over 50% med god bevegelighet

bevegelsesgrad 3-4

leukocytter skal være under 1 million/ml

30 % skal ha normalt utseende

Det blir litt store tall dette, høres helt vanvittig ut, kan det være nødvendig? Noen millioner fra eller til, og noen prosenter fra eller til med dårlig bevegelighet kan umulig ha så mye å si. Han skal jo ikke befrukte hele landet alene. Det er nok millioner igjen likevel. Er usikker på hva leukocyttene har å si.

Høres ikke galt ut det, men jeg har jo ikke greie på det. Syns du skulle ringe jeg og høre om det er noe som kan bedre bevegelsene dems. Kanskje sånn behandling som optimistmannen fikk?

Så er det sikkert viktig å hjelpe dem inn, så du får ligge med pute under rompa da ia!

Mist ikke motet, den ENE RETTE finner nok fram!

Stor klem!

Annonse

Takk for oppløftende ord jenter, og for att du heiv deg rundt og sjekket referanseverdiene nicco!! =)

Det er kanskje ikke så veldig ille likevel da....

Og, novembernatt, jeg har prøvd med pute under rumpa og jeg har lagt med beina rett til værs en stund... Men må innrømme att jeg er alt for utålmodig, så jeg kan kanskje prøve det flere ganger, eller i det minste prøve å holde ut en halv times tid... ;o))

Jeg er på dag 12 i dag, og el-testen var nå helt positiv.

Det har ikke blitt noe sex på flere dager, og i går kveld hadde vi store planer, men ble sittende og vente på 15 åringen som kom så sent hjem. Dermed gikk vi trett og irritert og la oss til slutt, og da var nok ikke lysten så stor nei...

Men skal det være noe håp i det hele tatt denne pp, så MÅ vi få til litt kos i dag/kveld.

Hei

Jeg er ikke sikker på alle referanseverdiene, men min mann hadde helt normale verdier. Likevel har han tatt selen, zink og akupunktur! Og han mener aboslutt dette har hjulpet selv. Om akupunktur høres litt drastisk ut, så kan han starte med å ta selen og zink. Kan kjøpes på helsekost. Og når han nå har fått resultatene, har sikker legen noen gode tips også.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...