Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo:)

var t legen i går å hadde blodprosent på 9,5. har vært mye svimmel og ør i d siste, noe som vskyldes dette. noen som har noen tips på hvilke tilskudd jeg kan ta? jordmor sa noe i farta, men kommer ikke på hva d het...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt samme problemet. Fikk beskjed om å ta Hemofer jerntilskudd, noe som har gjort hverdagen bedre ;o) Dette skal visst være bra for gravide da det er veldig mildt for magen. Lykke til!

Skrevet

Kan også ta Ferromax 65 mg 1 tabl, og supplemere med Floradix mikstur f.eks 1 helt beger om kvelden. :)

Skrevet

Ja, Hemofer er bra. Ble faktisk mer regelmessig i magen av det jeg..hehe:) Man blir piggere, men kjipt å dytte i seg 4 piller om dagen.. og nå har jeg B12 mangel også så da må jeg ta 5 om dagen..hehe. Tror ikke det var piller de mente da de kom opp med utsagnet "5 om dagen!"

hihi:)

Skrevet

Niferex!!

Eg har ein blodprostent på 9,3, og fikk beskjed om at eg måtte få den fort opp, og da sa jm at eg måtte kjøpe den, for den skal visst være topp for og få den fort opp igjen.

Eg har vært plaga med lav prosent hele livet stort sett, og dette er den som har vært aller minst hard for magen!

Skrevet

supert! tusen takk!! er d noe av disse man får kjøpt på butikk, eller er alle å finne på apotek? legen min sa at d så ut som jeg hadde bra med jern, men er d ikke d d er mangel på når man har lav blodprosent?

Skrevet

Jernlageret sin oppgave er å produsere blodceller.

Hemoglobinen ( blodprosenten ) sin oppgave er å frakte oksygen til organer via blodcellene.

Ergo; det er bedre å ha lav blodprosent enn å ha lavt jernlager - disse trenger ikke å samsvare. Det går fortere å få opp blodprosenten enn det gjør å få opp jernlageret. Altså, en kan ha fin blodprosent, men ha lavt jernlager. Dette er det mange leger som ikke tar alvorlig; de måler kun blodprosenten. Få legen til å måle jernlageret ( Ferritinnivået) deres også!

For oss som skal føde er det viktig at en har et normalt jernlager, for mister en mye blod under fødseln, kan en mått eteenge blodoverføring dersom en har lavt jernlager. ( for da er det ikke mer jern igjen til å produsere nye blodceller )

Skrevet

eg ville tatt niferex. tok desse da eg var gravid og nå etter fødselen. dei er bra for magen og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...