Gå til innhold

August: Jeg skal bli mamma for første gang, men min samboer har 2 eldre barn, hvordan skal dette gå m sjalusi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske bekymret over dette. Lurer derfor på om det er noen med liknende erfaring der ute.

Min kjære samboer er 10 åre eldre enn meg og har ett ekteskap med 2 barn bak seg. Han har en flott sønn på 16år og en noe vanskligere jente på 11. Begge barna bor hos sin mor, dog i hele sommer har de hvert hos oss samt de bor hos oss annen hver helg og en gang i uken. Den "vanlige ordningen" ved ett sammlivs brudd. Ploblemet er at barnas mor er ikke helt i "balanse" og det er alltid problemer ved levering av barna. Hun hyler og skriker og maser alltid om at vi skal ha barna mer - noe som vi selvfølgelig kan diskutere, men da skal også barnebidrag reduseres osv, noe hun selvfølgelig ikke er interessert i...

Så dette er ett omgående problem, da ikke minst for deres 11 årige datter som blir brukt som blink av sin mor. Min nydlige samboer har helt forferdelig vondt av dette og at det skjer hver gang, og får så vondt av å se hvordan dette innvirker på sin datter. Hun blir riktig så vanskelig og oppfører seg som ett orntlig troll til tider, og "spiller" på at hun har veldig mye migrene og må ha kos av pappa og kontinuelig oppmerksomhet. Dette er ikke rart, men det er sånn det er. Hun har nevnt ett par ganger at hun syntes det er urettferdig at den nye søsteren skal få bo hos pappa mye mer enn henne. (han bodde sammen med sin eks til datteren var 6år). Men hun nevner også hvor mye hun gleder seg til å bli storesøster. Så har hun begynnt å prate veldig mye om ting fra når hun var liten, og dette er tydeligvis veldig viktig for henne. Mine tanker er jo da selvfølgelig hvordan dette skal gå. Jeg tror og føler at det kommer til å bli mye sjalusi men det kan jo også henne at det går kjempe fint. Jeg skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan for at hun skal føle at de to er "orntlige" søsken, men jeg kommer til å være meget skepsiss og observerende i begynnelsen. Jeg tror ikke jeg tør å la henne være alene med henne den første tiden feks, med tanke på at hun kan få veldig humørsvingninger...

Har noen erfaring med dette, jeg har termin nå til helgen, og hadde satt pris på litt erfaring her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...