Annika & Smulen Skrevet 22. august 2006 #1 Del Skrevet 22. august 2006 Spør her også siden mange av dere har vært gjennom flere utredinger. Fikk for 4 år siden beskjed av fastlegen min at jeg antakelig hadde PCOS, jeg hadde noe forhøyet testosteron nivå (aner ikke hvoe mye), vet ikke om det ble sjekket andre hormon-nivåer. Jeg tok blodprøven på en tilfeldig dag i syklusen og ingen prøver på andre dager etter dette. Ble sendt til gyn for innvendig ultralyd, der så alt bra ut (hva nå en det betyr). Det leg lurer på nå er om jeg trenger å gå via fastlegen for å få en ordentlig utredning, eller kan jeg få det hos en gynokolog? Vet at det koster mer privat uten henvisning, men legen min vet så lite om PCOS, og jeg har ikke lyst til å vente så lenge med å få svar på om jeg har dette og om det har noe å si for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6026188-ang-utredning-for-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
susse Skrevet 22. august 2006 #2 Del Skrevet 22. august 2006 At en fastlege har uttalt at du har pcos uten videre utredning er ganske på tryne. De har ikke kompetangse til å si noe slikt og kan heler ikke gi deg en skikkelig utredning. For å komme til utredning hos offentlig gyn må du dessverre gjennom fastlegen og det er som du sier en del ventetid på offentlig gyn. Så har du økonomi til det vil jeg anbefale deg at du bestiller deg en time hos privat gyn. Det ligger på rundt 800-1000,- kr for en time. Gyn vil ta en rekke hormonblodprøver av deg og da er det en fordel at du vet hvor du er i syklusen. I tillegg vil h*n ta en innvendig ul. Gyn vil kunne gi deg en skikkelig diagnose og behandling deretter for å evt hjelpe deg å bli gravid. Ps. Når du kommer til gyn kan du like greit be om en henvisning til sædprøve av din kjære så er det unnav gjordt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6026188-ang-utredning-for-pcos/#findComment-6029934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annika & Smulen Skrevet 22. august 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 22. august 2006 Tusen takk for svar, da bestiller jeg nok en time i neste syklus. Får se da om jeg får sambo til å levere sæd-prøve. Han er veldig gira samtidig som han ikke stresser og mener naturen får gå sin gang. Jeg derimot er veldig pessimistisk siden denne legen også sa jeg nok kom til å slite når jeg en gang ville ha barn. Satte meg på pillen siden jeg ikke ville ha barn da. Men utifra symtomer, så er det ikke usannsynlig at jeg har PCOS. Mamma har også mange symptomer, og slitt med cyster, men har fått 3 barn når hun selv har villet, altså ikke slitt. Så jeg håper da selvom vi er litt "omvendte", altså hun har regelmessig syklus og blør masse, gjerne 10-11 dager og jeg har laaange sykluser og blør 2-3 dager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6026188-ang-utredning-for-pcos/#findComment-6031127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå