Gå til innhold

Hvordan forgår abort?? Trenger svar fort!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 og skal ta abort i morgen. Skulle vært til legen og fått informasjon om det i dag, men legen min er borte fra jobb.

Derfor ønsker jeg at noen som har vært igjennom det, forteller i detalj hva som skjedde, hvor lenge du måtte være på sykehuset, hvilke smertestillende du fikk og hvor mye du blødde etterpå. På forhånd takk for svar!

Hilsen jente

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sprørs hvor langt du er på vei. Fram til uke 8 er det vanlig med medisinsk abort. DVS du får en pille til å putte i skjeden og får 1-2 (?) piller du skal svelge. Etter en liten stund begynner du å blø og da støtes alt som er i livmoren ut. (har ikke gjort det selv, bare hørt av ei venninde)

Hvis du er over dette er det vanlig med kirurgisk abort. (som jeg desverre har egen erfaring med. ) Da får du først en pille til å putte i skjeden, denne skal virke i 1-2 timer. I mellomtiden ligger du i en seng i et rom med flere andre, og de setter en kanyle i armen din ¨så de får gitt deg sovemedisin og smertestillende. Deretter trilles du inn på et operasjonsrom og våkner når det er overstått og en time senere kan du dra. Det er vanlig å blø i noen dager, går det over ei uke må du ta kontakt med sykehuset for ekstra kontroll, for det er uvanlig.

Håper du har noen som kan være hos deg etterpå? Kan være temmelig tungt og ikke å anbefale å være aleine etter det.

Lykke til. Får håpe du kommer gjennom det uten store problemer:)

Skrevet

Hei du.

Dette kommer helt ann på hva slags abort du skal ta.

Ved medisinsk så skal du gjerne ha fått en tablett på sykehuset fra før og skal ned i dag - etter to dager siden tablett - for innleggelse for dagen.

Da får du fire piller som settes i skjeden, disse setter i gang rier som etter en stund vil drive ut graviditeten.

Noen smerter kan det være, men noen får bare menslignende smerter og klarer seg uten smertestillende. Uansett så får du det du skulle trenge av smertestillende til hjelp.

Som regel tar dette en fire til seks timer. Dvs. fra du sjekker deg inn til du kan dra igjen.

Ved kirurgisk så er det jo et inngrep og du blir lagt i narkose. Der sover du jo igjennom inngrepet og det tar ikke lang tid. Så får du våkne opp som etter et annet inngrep. Du blir en stund på klinikken før du drar hjem.

Du får smertestillende også der etter behov.

Det er individuellt hvor mye smerter vi føler, så hvordan du vil føle det må du nok bare vente og se. Men du får hjelp den tid du er der.

Blødningene er også individuelle. Noen blør fra kraftig mens til ingen ting på en uke, noen fortsetter og blør en stund etter det.

Du får informasjon om hvordan forholde deg på sykehuset.

Prøv å roe nervene, dette går nok bra. Håper du har støtte rundt deg både der og hjemme etterpå.

Ønsker deg lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...