Gå til innhold

Til alle som lurer og er skeptiske til GU - det gjør ikke vondt !

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vil bare avkrefte noe som jeg hele tiden har trodd, og som jeg tror det er mange andre som lurer på; at det er vondt å foreta en GU. Til alle dere som gruer dere, og er redd for dette - det gjør ikke vondt!!! Jeg kjente absolutt ingenting under kontrollen. Og instrumentene de bruker er ikke så store og fæle som andre kan gi uttrykk for. Jeg har vært til GU nå i forbindelse med svangerskap. Jeg har tenkt på dette og gruet meg i ukesvis, men skjønner nå at det ikke er noe å grue seg for. Jeg gjorde legen oppmerksom på at jeg var skeptisk, og hun viste meg alle instrumenter på forhånd, og fortalte hva hun skulle gjøre. Dessuten er alt over på et par minutter!

Hilsen en som har veldig gode erfaringer med GU :)

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

jaja!! vil nå si at dette er velllldig inviduelt!!! og at det ikke tar lang tid.. kan variere det og... mangen gravide blir tørr i kjeden under graviditeten og kan love at da er det ikke noe deilig med GU... i uke 6 gjorde det ikke vondt med den første undresøkelsen... men derimot!!! uke 32 helt grusom!!!!!!!! og den tok også lang tid!!!

vel, jeg vil påstå at dette er en HELT individuell opplevelse. har vært til en hel del GU'er ,og det er flere enn en gang jeg har følt skikkelig ubehag og smerte i den forbindelse. fint at du har hatt en smertefri GU men ikke gå ut å si at en slik undersøkelse ikke gjør vondt, det synes jeg blir litt feil. det er ikke alle gynekologer som er like flinke til å informere og utføre prosedyrene, så det er jo også noe som teller...

ville bare si det, men ikke meningen å skremme folk heller. i utgangspunktet skal jo en slik undersøkelse være smertefri.

til slutt et godt råd til de som skal på første GU: informer gynekologen om at du f.eks er engstelig, og SPØR om ting du lurer på!! :)

• 1 måned senere...

Jeg har aldri syntes at det gjør vondt men når jeg tok da jeg var 12 uker på vei syntes jeg faktisk det var ubehaglig og litt vondt.

Men det var ikke all verdens smerte da, var bare ikke forberedt på at det skulle føles andeledes en når jeg har tatt før.

Og det tar jo ikke mange min å gjøre det

• 1 måned senere...

Men det er ikke ufarlig heller.. å t a prøver fks kan føre til infeksjoner om du har bakterier i skjeden og er tørr. Og det kan gi SA også.

Er ikke bare bare å ta en GU i graviditeten.

Er heller ikke noe poeng med GU om du har hatt en GU det siste året.

Innvendig UL er noe annet da, mange gynekologer gjør dette første gangen i steden for en GU.

for noen gjør det vondt uansett og andre merker ingenting... fint for deg at det ikke var vondt og at du hadde en grei gynekolog.

Annonse

var til indre ul i uke 6 og det var det verste jeg noen gang har opplevd for å være helt ærlig.har hørt om andre som ikke syns det var noe vondt men det gjorde jeg..nå skal det sies at jeg var veldig redd og anspent og at jeg aldri har vært til GU eller noe lignende før dette..gruer meg sånn til at de skal kjenne inni meg for å kjenne etter åpningen jeg!grøss...gruer meg skikkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...