Gå til innhold

Må man gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt lenge med depresjon og triste tanker og er mye redd, har vært til legen, men tør ikke å si dette til han, så jeg sa noe annet i stede. Samboeren min sier jeg må skaffe hjelp. Men må man gå til lege for å få psykolog? Har ikke noe lyst å snakke med legen min. Men jeg har jo jordmor time snart da, men kan jordmor henvise til psykolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du må ha henvisning fra lege til psykolog. Ville snakket med legen jeg! Husk at det er mange i din situasjon og det er mange som trenger hjelp fra en psykolog en gang i livet når ting er vanskelig. Det er en styrke å kunne si i fra og klare og ta imot hjelp. da står man bedre rustet til å takle ting. Lykke til! Varm klem:-)

Skrevet

Jeg ville snakke med jordmor, de har bedre tid til å høre spes. følelser. Mens jeg var gravid søkte jeg keisersnitt pga angst, jeg fikk dette innvilget i tillegg til samtaletimer med jordmor på sykehus hvor tema var angst. Hun måte kartlegge problemet og så fikk jeg tilbudt om timer hos psykolog. Disse har jeg takket nei (så dum var jeg) men i dag tok jeg kontakt med hs og takket ja til samtale med psykolog.

Helsestasjon er like bra hvis ikke bedre i enkelte tilfeller (jeg følte f.eks.at legen min sa at dette er normalt å føle seg litt redd) til å sette deg i kontakt med psykolog.

lykke til

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan du ikke skrive et brev eller noe der du forteller om alle tankene dine. ofte når man kommer til legen "tør" man ikke pøse ut med alt, det føles unaturlig ut, og man vil jo helst være litt tøffere enn man egentlig er... skriv ned problemene dine og tankene dine og la legen lese det. så kan dere prate etterpå. det gjorde jeg. klarte ikke si noe først, så dro frem noe jeg hadde rablet på natten da jeg hadde et av "tungsinnene" mine. det hjalp, og nå har jeg fått hjelp.

Skrevet

Hei du!

Jeg har selv gått lenge med masse vondt inni meg uten å tørre og ta det opp med legen. Var så redd for å ikke bli tatt på alvor, tenkte at legen ikke ville tro meg.

Tilslutt rant begeret over og jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe, og hva skjedde?

Legen tok meg veldig alvorlig, og jeg har fått både medisiner og behandling i ettertid.

Derfor vil jeg si til deg som ikke tør ta det opp med legen, ta sjansen!!

Legen er der for å hjelpe deg, og han/hun skal høre på deg og ta deg alvorlig. Prøv å stole på deg selv, du går jo ikke rundt og har det vanskelig for moro skyld.

Ønsker deg lykke til jeg!

Skrevet

Snakk med helsesøster eller jordmor dersom du føler det er enklere å snakke med dem. Det kan være at helsestasjonen har en psykolog tilknyttet seg. Det har i alle fall min, og jeg fikk time allerede samme uke.

Det er godt å slippe å takle alle tankene alene, og ikke minst få høre at du ikke er unormal fordi du sliter litt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...