Gå til innhold

fastlege og "medisinske komplikasjoner" - hjelp...

Anbefalte innlegg

Jeg har legetime imorgen, og lurer på om han kan hjelpe meg videre for å få ks? Er nå 19 uker på vei, og skal ikke til jm før om tre uker.. Så her tikker klokken. Årsaken er blandt annet at jeg har gjennomgått ganske mye på sykehus både i ung og voksen alder og kjenner jeg blir nummen i kroppen bare ved tanken på å "ødelegges" mer dersom noe går galt...

Jeg har ikke diskutertert dette med verken den ene eller den andre, snakket litt med sambo om det, han støtter meg seff i mine tanker og er bare snill og god. Meeen, er så redd for ikke å få gehør.. Noen som da har erfaring med "hvor mye" medisinsk fare for komplikasjoner det må være for å få ks? Har fastlegen noe han skulle ha sagt eller må det til syvende og sist avgjøres av overlege/jordmor når man skal føde?

Førstegangsfødende

Fortsetter under...

Her er mine tanker:

En fastlege er en allmennlege som har litt peil på alt. Jeg har ikke tatt opp alt mulig med min fastlege, ikke fordi jeg ikke klarer å prate med henne, men enkelte ting tar jeg like gjerne opp direkte med jm/sykehus.

Det er ofte sånne "hvor mye må til før..."-spm her inne, forståelig nok. Vanskelig å svare på, i og med at alle bruker begreper som lett/vanskelig, angst/bare litt redd osv så forskjellig. Det kommer nok også an på om du klarer å kommunisere med/har god kjemi med den andre parten.

Kanskje ikke stor hjelp, men:

-du kan ta direkte kontakt med sykehuset (lege el jm trenger ikke å være involvert)

-fastlege/jm kan skrive anbefalingsbrev for ks om du prater med disse først

-det er gjerne sjefsgynekologer på sykehuset som endelig bestemmer ks/ikke ks

-ofte har sykehusene egne jm som jobber med temaer som fødselsangst og ks, disse kan være gode å prate med

-om du føler deg misforstått/ikke hørt, be om å få prate med noen andre, bare si det som det er; kjemien mellom XX og meg fungerer ikke.

Håper dette hjalp deg noe:)

Hei.

Man kan få ksnitt grunnet fødselsangst, men jeg tror de varierer fra sykehus til sykehus hvor vanskelige de er. Tror fastlegen kan skrive en anbefaling, men de tar nok den endelige avgjørelsen på sykehuset ditt. Mener jeg har lest et sted at de ikke kan nekte deg ksnitt, men det er nok viktig å stå på sitt hvis de finner ut at de skal krangle, og det er jo ikke sikkert de vil gjøre det. Vet ikke om du tok det opp med legen din, og hva han sa. Tror det er viktig for deg å få klarhet i hva vanlig fødsel innebærer og hva ksnitt innebærer før du bestemmer deg. Har selv hatt ksnitt og syntes det var en fin opplevelse, men så har jeg ikke født på normalt vis og sånn sett ingenting å sammenligne med. LYKKE TIL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...