Gå til innhold

provosert av allvitende anonyme


Gjest

Anbefalte innlegg

- Dette presterer den "anonyme" å skrive i et innlegg om røyking:

 

"Jeg er en ikke-røyker å vi må respektere alle mødres "valg" !

Meen dere som røyker,vet dere hva fosteret går igjennom når dere tar dere en røyk? Tror dere ville tenkt dere godt om på nytt før dere tok en røyk om dere fikk se den lille på UL mens dere tok ett trekk.

Fosteret krymper seg og får kramper,hjertet begynner å slå fortere å dette kan få utslag i krybbedød,fosterdød,prematur fødsel og mye annet.

Tenk på det da dere, skal lysten å avhengigheten deres få "bestemme" at deres foster skal ha det helt jævlig inne i magen? Den lille i magen til deg som røyker har ikke bedt om å få en mor som gir den kramper og svingene puls,som sikkert er veldig ubehagelig.

Det er jo direkte farlig.

Jeg selv er gravid og tør ikke engang å være passiv røyker,jeg løper når jeg kjenner røyklukt for å si det sånn!"

 

Jeg har bare en kommentar:

 

Hysteri! -

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke uten grunn "hun" må være anonym, er jo ikke hold i det hun skriver i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg anonym nr 1 da, men for all del, fort gjort å ta feil!

Men om du ikke tror på forkningen som er gjort rundt graviditet og røykning, kan du faktisk ikke være særlig smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forskning rundt røyking jeg reagere på, men slike komentarer som du også kommer med akkurat no, "kan du faktisk ikke være særlig smart", eller anonym nr 1, som sier at moddik er dum, usaklig synes jeg. Det en ikke tørr skrive med nicket sitt, kan en spare seg å skrive, så lenge det gjelder hvordan inteligensen til andre er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å tro at fosteret ligger i magen med åndenød og dødskramper...

 

Hvis det er tilfelle, så tviler jeg på at du har kunnet kjøpe røyk på butikken i dag.

 

Jeg er passert 30, har 2 barn, har gått flere år på skole, sitter i dag i en lederstilling. Jeg sier ikke at jeg er smart, men har normalt sunt bondevett.

 

Trodde det var usunt med kaffe også jeg... for det var det forsket på..

men nå har de funnet ut at kaffe er sunt... Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med hele innlegget er at det ikke er langt unna sannheten.

Røyking er skadelig for barnet. Det er et faktum ingen kan nekte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere røykere er kjempe flinke til å fornekte sannheten og komme opp med unnskyldninger og å motivere hverandre til ikke å slutte fordi dere aldri har vært borte i noen barn som har lidd av nød av morens røykvaner! Fortsett gjerne med "takktikken" deres! Det plager ikke meg på noen måte, men å kalle det "ikke sant", "hysteri" osv osv, synes jeg sier at dere er kun en ting; dumme! Dumme; IKKE fordi dere røyker og synes det er vanskelig å slutte, men fordi dere fornekter og fornekter og fornekter sanneten! Hadde dere latt sannheten gå inn over dere, hadde dere oppsøkt hjelp og pinadø ikke gitt dere før dere hadde klart å stumpe den.

 

Dere kan selv logge dere inne på feks www.shdir.no å lese om røykling. Dette er altså statens helsedirektorat sine sider, men dere tror nok ikke på det som står der heller....eller? Legger ved et utklipp jeg for de av dere som er interesserte i å lese og lære og ikke bare gulpe opp flere unnskyldninger!

 

Og til du som er 30 år og smart! Røyk selges i butikken for voksne! Ikke for gravide og/eller barn (fostere). Du skal heller ikke se bort fra at det med tiden faktisk ikke vil bli solgt mer røyk i Norge, men det tror nok ikke du! Du trodde nok heller ikke på at røykeloven skulle komme....! Og kaffe er faktisk heller ikke sunt når du er gravid! Følg med i timen! Alle gravide blir rådet til å i det minste trappe ned til max 2-3 kopper om dagen (om jeg ikke husker feil) og det beste er å kutte den helt ut, så kom ikke her å vær så smart! Forskjell på om du er gravid eller ikke vet du! Ingen som bryr seg om deg, men hele norges befolkning bryr seg om barna!

 

Og for de av dere som er så sinna og sure over innlegg som dette. Dette er ikke røykedebatt tråden - dra dere inn der om dere vil være i fred! Og sånn som dere har oppført dere i det siste - har dere selv bedt om å få anonyme svar!

 

Så litt fakta (for de som tør og vil):

Røyking i svangerskapet

Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge. Det er det som gjør det til et viktig helsespørsmål i svangerskapsomsorgen.

 

 

For en gravid er det å slutte å røyke det beste man kan gjøre for barnet

[Foto: Nicolas Tourrenc]

Norge har lenge vært blant de landene hvor flest gravide kvinner røyker. Tall fra medisinsk fødselsregister for 2002 viser at 22,0 prosent av kvinnene røykte daglig eller av og til ved svangerskapets begynnelse, og 16,1 prosent røyker daglig eller av og til ved svangerskapets slutt.

 

Svært mange av de som slutter å røyke gjenopptar røykingen etter svangerskapet, rundt 70 prosent på internasjonalt nivå.

 

Tobakkseksponering og potensielle helseskader hos foster og det nyfødte barn

Hvis mor røyker vil fosteret bli eksponert for tobakksprodukter på samme nivå som den som røyker aktivt. Tobakksprodukter når barnet via morkaken og kan medføre alvorlige konsekvenser. Spontanabort, svangerskap utenfor livmoren og svekket morkakefunksjon er noen av de skadene som direkte assosieres med røyking i svangerskap.

 

Lav fødselsvekt og tidlig fødsel

Karbonmonoksidet i røyken binder seg til de røde blodlegemene og stjeler plass fra oksygenet. Det fører til at barnet hele tiden får mindre oksygen enn det skulle ha hatt. I tilegg fører nikotinen i tobakken til at blodårene trekker seg sammen, og blodtilførselen til barnet reduseres. Sammen med karbonmonoksidkonsentrasjonen i blodet, betyr dette at barnet får redusert tilførsel av både oksygen og næring. Røyking i svangerskap representerer derfor en betydelig risikofaktor for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel.

 

Det er antatt at røyking i svangerskapet forårsaker 15 prosent av alle for tidlige fødsler, 20-30 prosent av alle tilfeller av barn med lav fødselsvekt, og rundt 150 prosent økning i sykdomstilfeller hos foster/barn i ukene rundt fødselen. Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt (<2500g), for tidlig fødsel (< 32 uker) og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge.

 

Krybbedød

Røyking i svangerskapet er assosiert med økt risiko for dødfødsel og krybbedød. En omfattende krybbedødstudie, som omfatter 20 land og 745 krybbedødsfall, ble publisert i 2004. Studien viser at barn av mødre som røyker har 2,5 ganger økt risiko for å dø i krybbedød. Barn av mødre som røyker og i tillegg sover sammen med barnet, har 18 ganger så stor risiko. Årsaken til dette er foreløpig ukjent, men en av hypotesene er at røyking i svangerskapet øker sårbarheten for overoppheting og forstyrrer regulering av hjerterytme og respirasjon.

 

Luftveislidelser

Røyking under svangerskap er sterkt forbundet med barns helse ved å forårsake redusert vekst av lungene, øke risikoen for luftveisinfeksjoner, luftveissymptomer som piping og hvesing, samt igangsette og forverre astmasymptomer. Redusert lungefunksjon i spedbarnsalder disponerer for senere tilbakevendende obstruktive luftveissymptomer (luftveiene blir trange og pusten vanskeliggjort) i barnets første leveår. Særlig utsatt er de barna som også blir eksponert for passiv røyking etter fødsel.

 

Røyking i svangerskapet er i enkeltstudier også assosiert med vedvarende redusert lungefunksjon. Den mangelfulle utviklingen av lungene, observert ved fødsel, ser ut til å kunne vare helt frem til voksen alder. De biologiske mekanismene bak redusert lungefunksjon er ikke klarlagt, men det er antatt at de små defektene som er påvist fra eksponering i svangerskapet reflekterer skader inntruffet under et kritisk punkt i utviklingen. Disse skadene kan permanent ha forandret lungens struktur eller lungens immunologiske funksjon. Effekten kan bli forsterket gjennom den økte forekomsten av respirasjonsproblemer og tidlige infeksjoner, som er vanligere blant barn av mødre som røyker.

 

Psykososial utvikling

Røyking under svangerskapet kan gi utslag i forsinket eller dårligere psykososial utvikling hos barn. Hvordan de ulike stoffene i tobakken påvirker fosteret, og hvilke av de 4000 helseskadelige stoffene i tobakken som gir slike skader, har i hovedsak vært ukjent. Enkeltstudier antyder at nikotin synes å skade utviklingen delvis ved en direkte påvirkning av celledelingen. I et norsk doktorgradsarbeide ble det funnet at tobakksrøyk fører til skader på arvematerialet og dårlig produksjon av viktige celler hos barn.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jeg som skrev dette innlegget. stakk det litt å lese noen sannhets ord om røyking under gravidiet?

DET ER FARLIG; hva er vitsen med å krangle på det?

Jeg skrev ingen løgner her. alt er jo sant da..

respekerer ditt valg om å røyke om du syntes det er lurt osv.

MEN jeg skreiv "vet dere som røyekr hva som skjer"-skreiv bare hva som kan skje..ekke så farlig det vel?

Å syntes du jeg er hysterisk bare fordi jeg ikke vil puste inn andres røyklukt?? JEG VIL IKKE UNGEN MIN SÅ VONDT!!! Å ja jeg er anonym fordi jeg visste at jeg ville bli slått ned i bakken av dere som røyker her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått med deg det som står her så kan du se at jeg IKKE røyker, men ber om at dere "skinnhellige, perfekte anonyme rugemaskiner" respektrerer de som gjør det!

 

Kan det være så vanskelig??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke legge meg opp i røyke debatten, men jeg er så utrolig lei av all dritt slengingen her inne!!!!er så mange som får høre hvor dum, ung, teit og lite intelligente de er!!! skulle virkelig ikke tro at her kunne voksne mennesker prate sammen om alt mellom himmel og jord!

 

syntes vi alle skal høre på hva Circe 27 og kardemommeloven sier i et annet innlegg!

 

 

 

Politimester Bastians vise

Jeg er politimester Bastian

og er en vennlig mann,

for det syns jeg man skal være hvis man kan.

Og jeg går omkring og passer på

at alle har det bra,

for det synes jeg at alle skulle ha.

Jeg har laget en Kardemomme-lov,

som er for byen vår.

Og i denne Kardemomme-loven står:

Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

 

 

oppfordring til alle: gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg!!! vis litt respekt og vanlig høfflighet!!! er ikke så vanskelig det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...