Gå til innhold

Obduksjon etter MA

Leontine

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det automatisk blir gjort en obduksjon når man er inne til utskrapning? Går nå med en infeksjon i kroppen som kan ha vært der en stund, og begynner å lure på om dette kan være årsaken til at jeg har mistet to ganger i vår.

Er det noen som har mistet pga infeksjoner, og vet noe om hvordan de finner ut dette?

Fortsetter under...

hei. jeg mistet i uke 13.(MA) legene sendte prøvver fra utskapigen til obduksjon. jeg sa at jeg ville ha brev om resultat uansett hva de fant eller ikke fant. så sendte de meg brevet om at det var en betennelse i morkaken da, som sannsynligvis var årsaken til aborten...

hadde du MA med utskaping? da sender de vel alt automatisk til obduksjon?? ring og be om resultat! jeg fikk beskjed om at betennelsen forsvann av seg selv når morkaken forsvann, siden det var denne som var "syk."

nå er kanskje ikke betennelse og infeksjon det samme...men dette var det enesten jeg kunne svare deg...

SÅ trist at du har mistet to ganger!!! var du langt på veg? prøver du på nytt??

lykke til:)

klem fra meg

Det blir ikke automatisk tatt celleprøver (kalles ikke obdukjson så tidlig i svangerskapet) ved utskrapning.

Noen ganger avtales dette på forhånd fordi man mistenker en spesiell årsak til fosterdøden. (f.eks blæremola)

Jeg vet dessverre ikke noe om infeksjoner som årsak til aborter.

Annonse

Hei

Jeg fikk gjennomfört en obduksjon på min lille gutt. Da var det legen som tok initativet til det. Men jeg hadde ikke noen vanlig ma. Fosteret hadde store misdannelse, og jeg måtte dermed gjennomföre en abort. Den ble gjennomfört med piller slik at fosteret kom ut helt, sånn at de kunne obdusere det. Jeg måtte etterpå ha utskrapning. Fikk resultatet nå, og ble vel egentlig ikke noe klokere av svaret vi fikk. Men så hadde jo sykehuset rotet bort morkaken, så de vet ikke om det er genetisk, slik at vi må gjennom flere tester.

Først gangen jeg mistet var jeg 8+0 på vei, og da kvittet kroppen seg med alt selv. Andre gangen var jeg 9+4, og kroppen klarte å kvitte seg med noe selv. Men da det var rester, måtte jeg inn til utskrapning pga. infeksjonsfare.

Ble i forrige uke lam i muskelene på høyre side av ansiktet, og dette kan skyldes virus. Legen sa det kunne ha ligget latent i kroppen, men de visste ikke. Begynner derfor å lure på om dette kan være årsak til at jeg mistet.

Har nå ventet tre mens perioder siden jeg mistet, og føler meg nå klar til begynne å prøve på nytt. Men må få ut dette viruset jeg har i kroppen, og så får vi se... Er kjempenervøs...

Får vel ta å ringe til sykehuset å høre om de har undersøkt restene etter MA'en...

Jeg snakket med sykehuset nå i dag, jeg etterlyste min obduksjonsrapport på mitt barn som jeg mistet for 3 uker siden, det ble sagt at normalt bruker sykehuset 1,5 uke på obduksjon så de kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke hadde fått noe svar..... jeg bad om at de skal sende brevet hjem til meg og ikke bare til min fastlege.... så da håper jeg dem gjør det også----- frustrerende å ikke vite hva som gikk galt med min lille

De to barna jeg har mistet så har det tatt fire måneder fra barnet ble forløst til obduksjonsrapport foeligger. Jeg mistet mine to gutte i hhv svangerskaps uke 22 og 21.

Så det kan ta lang tid.

Men om man mister tidligere (ffør uke 14) så er det kanskje andre ting de ser etter enn om man har kommet så langt som meg, og at det derfor kanskje skal ta litt kortere tid ???

infeksjoner kan være så mye... hørt om GBS? streptokokkinfeksjon man kan gå med uten å vite det. Mange barn i året dør pga denne infeksjonen. selv om det bare er en antibiotikakur som skal til for å redde de. Her i Norge er det ikke rutine å sjekke for denne bakterien. Så man bør være obs og forlange å få den selv! Det er liksom så lite som skal til for å redde disse små...

www.gbs-info.net

her er link til en side laget av ei som mistet sønnen sin pga GBS.

Annonse

Ringte til sykehuset i går, og fikk da vite at de automatisk ved det sykehuset tar prøver av restene etter obduksjonen. Og da viste det seg at årsaken til at jeg mistet, er mest sannsynlig for dårlig blodgjennomstrømning i morkaka. Jeg ble lettet over å endelig få noen svar, men frustrert over at de ikke gir beskjed til meg når de finner ut dette. Tok utskrapning den 26 mai og mener da de kunne sendt et brev eller ringt. Fikk idessuten ingen info om at de kom til å ta prøver. Det virker som om sykehusene vil ha minst mulig spørsmål om abortene, og avfeier oss med at "det skjer..." Huff nei, skal nå til gyn om noen uker, og da med klørne ute og vil komme til å kreve svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...