Gjest Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Nysgjerrig som jeg er må jeg til bunns i noe vis jeg lurer på noe, så nå har jeg lest rundt på ulike steder og snakket litt med en lege og kommet med en konklusjon om syptomer (og selvsagt ikke hevde at den er helt rett, men tror nok det). Mye, om ikke alt er sikkert kjent for de fleste, men ellers så er det jo kjekt å vite uansett. Altså... Egget løsner og vandrer nedover egglederne, der venter sædcellene og hun velger seg ut en og disse to smelter sammen og begynner å dele seg. Vandringen går nedover mot livmoren, men ting tar tid, ca en uke tar det før celleklumpen når livmorveggene. I mellomtiden "svever" cellklumpen fritt rundt der inne og har ikke noen kontakt med mor. 60-80% av alle befruktde egg vil ikke feste seg, men forsvinne ut sammen med mensen. Så da, ca en uke, 6-8 dager, etter at egget løsnet så vil celleklumpen borre seg fast i livmorveggen og oppnå kontakt med mor. Kroppen merker at noe skjer og begynner umiddelbart å produsere masse hcg for å hindre kroppen i å støte fra seg egget. Hcg nivået øker forholdsvis fort og alt en uke etter at egget festet seg skal det normalt sett være målbart for en graviditetstest, noen tester kan til og med slå ut bare 3-4 dager etter at egget festet seg, men det er nok sjeldent. Hcg er et hormon som stort sett påvirker kvinnen (man kan bli trøtt, få ømme bryster, bli kvalm osv), MEN dette produseres da altså ikke før egget borrer seg fast, og det er ekstremt lavt de første dagene etter at egget har festet seg, derfor er det faktisk heller ikke fysisk mulig å få "ordentlige" graviditetssymptomer før minst en uke etter eggløsning, antaglig ikke før 9-10 dager etter. Derimot kan vi innbilde oss alt mulig rart når vi så gjerne vil kjenne noe :-)
ღ♥ღVenterpåspireღ♥ღ Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Det der hørtes ganske logisk ut det!! )
Gjest Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Ja det synes jeg også, men ville gjerne være sikker først, derfor har jeg søkt litt rundt på nettet, kikket i haugen av grviditestbøker jeg har og da altså spurt denne legen og alt tyder på det samme, nemlig at kroppen produserer ikke hcg før egget har festet seg, dermed vil vi heller ikke få symptomer før etter dette siden det er hcg som gi oss symptomene...
*Julie* 4pp Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Du er så klok, så klok, Alva;) Det høres jo veldig logisk ut da... !! (",)
Gjest Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Klok og klok ;-) Dette kan men egntlig lett lese seg til om man bare leter litt.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 Dette står i den et barn blir til boken...har du den? Den er så bra!!!!
Gjest Skrevet 22. august 2006 #7 Skrevet 22. august 2006 Nei, ikke akkurat den, men har lest den en gang i tiden da jeg gikk med førstemann. En flott bok :-)
Julie79 Skrevet 22. august 2006 #9 Skrevet 22. august 2006 Takk for nyttig info!! Veldi bra!! Jeg skulle, etter beregninger hatt el rundt 13 aug...det er jo ni dager siden...så da kan det altså være mulig at testen virkelig er positiv!!!? Svaaak, men positiv...
Gjest Skrevet 22. august 2006 #10 Skrevet 22. august 2006 Gravid er du nok, men tror nok fortsatt at du har hatt el en 2-3 dager før du trodde :-) Er veldig sjeldent tester slår ut positivt, i hvertfall på midt på dagen urin, så tidelig, vet ikke om det er mulig engang. Men det har vel ikke så mye å si? Du er jo gravid!
*Julie* 4pp Skrevet 22. august 2006 #11 Skrevet 22. august 2006 Hehe, ja det vet jeg, Alva.. men det høres jo så bra ut når det kommer fra andre. Flott at du vil dele kunnskapene dine med oss;)
Julie79 Skrevet 22. august 2006 #12 Skrevet 22. august 2006 Blir bare nødt til å teste i morgen tidlig!!! Tusen takk!!! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå