Gå til innhold

Vitamin B12 mangel?!

¤Kab&snuppene2006&2010¤

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg var hos legen forrige mandag og da skulle de sjekke om det hadde hjulpet å ta jerntilskudd for jernlagrene mine. De tok en del glass med blod og sendte det til lab. Fikk brev i posten om at jernlagrene fortsatt var dårlige og at jeg hadde B12 vitamin mangel. Så nå popper jeg 5 piller om dagen!!! 4 jernpiller og 1 triobe (B6,B12 og folsyre)

Skal til jordmor til torsdag..tenker jeg spør henne litt om dette da.. men inntil da så får jeg se om det er noen andre her som sliter med det samme..

Jeg fikk påvist B12-mangel når jeg var 18-19 og måtte få det satt intramuskulært i setemuskelen, dette fordi mangel på dette vitaminet ofte er forårsaket av at man mangler noe som kalles 'intrinsic factor', et enzym som er vesentlig for opptak av B12 gjennom mat. Mangler man dette vil ikke tabletter hjelpe, for man tar det ikke opp gjennom tarmen allikevel. Legen din har nok vurdert din tilstand dithen at din mangel ikke skyldes tarmproblem, men heller for dårlig inntak, eller balanse av de andre vitaminene som bidrar til opptaket (B6 og Folsyre)

Man trenger veldig lite B12 hver dag, ca 0,1 mcg, men det finnes kun i animalske råvarer, så spis leverpostei og produkter av rødt kjøtt så er nok mye gjort hvis opptaket ditt fungerer.

Hei!

Jeg kan ikke noe om det. Men jeg hadde for lite ved første kontroll, og fikk med resept de. Jeg tar de fortsatt. Jeg merket med en gang at jeg fikk mye mere energi. Spurte legen nå sist om jeg skulle fortsette å ta de, for de har ikke tatt flere blodprøver av meg. Det var bare å fortsette sa han.

Energien har avtatt igjen da....... ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...