Gå til innhold

Vitamin B12 mangel?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som har det? Begynte med tilskudd i dag. Noen som vet noe om dette? Er det farlig for meg eller babyn? Er 28+1 og må også ta jerntilskudd pga dårlig jernlager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme som meg du da,er ikke farlig,merket b mangel pga vonde/kramper i beina og jernlageret lå akkurat på grensa og da kunne jeg begynne med det pga hvis jeg mister mye blod under fødsel....ikke helt som du ventet kanskje men....

Skrevet

Hva lå din hb på? min lå på 10 i uke 28 og antar at den har sunket mer nå, så jegmå nok på jerntabeltter jeg også. Skal til legen på torsdag og da finner jeg vel ut av det. MItt hb har sunket fra 12,5 ved første måling.

Skrevet

Hei hamster1

Hb behøver ikke vise seg å være lavt for at man har dårlig jernlager. Min hb er nå på 11,9, men begynte på 14,1. Hb sjekker de jo hver gang man er på kontroll(altså blodprosent) men jernalger må de sende inn prøver lab for å finne ut av. Jernalgrene kan være skrantne en stund før det vises på hb. Få dem til å ta utvidet blodprøve på deg så får de sjekka hva du mangler eller ikke.

Synes det høres så skummelt ut med B12 mangel jeg...

Skrevet

OK :-) Jeg fikk beskjed om at under 10 i blodprosent så måtte jeg begynne med jerntabletter. Kanskje jeg ber om en utvidet prøve også. To av mine venninner mener jeg hadde B12 mange i svangerskapet, men de begynte bare på tilskudd, og legen tror jeg ikke sa noe spesielt om det heller.

Velkomemn til 3. trimester forresten ;-)

Skrevet

hei

Jeg har også B12 mangel. Får en sprøyte i rompa hver uke. Har fått fem sprøyter til nå, skal ha en denne uka også. Har fått beskjed om at jeg må skal ha en sprøyte i uka i 6-8 uker og deretter en periode med en i uka. Legen min mente at jeg mest sannsynlig må fortsette med sprøyter resten av livet. Er ikke farlig for babyen, men kan være farlig for oss hvis man går lenge, lenge uten B 12. Det kan påvirke nervene i kroppen. Hadde også lav blodprosent og lavt jernnivå i kroppen.

Skrevet

Huff,det er så mange forskjeller fra hva man gjør fra plass til plass.

Jeg hadde 9.9 i blodprosent sist(sunket fra 13.)

jordmor mente først at jeg måtte begynne med jern.

Hun ringte legen min ang noe annet men også dette.Trengte ikke begynne på jern sa han.

Jordmor ble usikker å lette opp en ny bok hun hadde fått.Der sto det at man ikke trengte gjøre noe med det før det var nede på 8.5

Ganske lavt da syns jeg.

Hun mente jeg kunne bestemme selv.Tror jeg skal kjøpe noen jerntabl.

Er veldig sliten,slapp og trøtt.Lurer på om mye kommer av det.

Skrevet

Har B12 mangel til vanlig jeg, tar sprøyte hver 3.måned, må nok fortsette med dette resten av livet, men det går fint da.

Fant ut for noen uker siden at jeg har serum ferritin på 7 og serum jern på 6, så går nå på jerntabletter, Blodprosenten min er fin da heldigvis:)

Legen min ble ganske så overrasket da han fant ut hvor lite jern jeg hadde, for sist han sjekket lå jeg greit ann, men men, så lenge det blir oppdaget og jeg kan få behandling, er jeg fornøyd.

Det ordner seg som oftes:)

Skrevet

Jeg hadde også B12-mangel inntil forrige kontroll (7.8.). Det er tydeligvis forskjellig praksis rundt om kring, for jeg fikk ikke injeksjoner hver uke. Jeg fikk dobbel dose to ganger med en ukes mellomrom, og så skal jeg ha en ny runde 3 mnd etter den siste. Men det har tydeligvis funka, for nivået er normalt igjen:-)

Jeg var veldig trøtt og hadde null energi i flere mndr, det var det som fikk legen til å sjekke nivået.

Sannsynligvis har fosteret fått det det skal ha, i.o.m. at det får "godsakene" før mor. Håper bare ikke jeg selv får varige mèn.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...