Gå til innhold

HCG test versus graviditetstest

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lest her inne tidligere at noen kan ta en HCG test i rugeperioden for å kunne fastslå en graviditet. Hva er egentlig en HSG test i forhold til graviditetstest? Når kan man ta en slik test? Kjøpes den på apoteket? (Har ikke sett slike der? ?)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6021958-hcg-test-versus-graviditetstest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Er ikke det blodprøve da? Tror ikke den viser noe resultat før enn en uringtest. Men jeg har lest ett sted at om man f.eks venter jente, kan hormonene øke raskere og dermed slå ut litt tidligere på en hcg test. Ca en uke eller noe.. men det er sikkert også veldig individuelt :-)))

Klem fra meg

Hei.

Hvis jeg ikke har misforstått kan hcg måles både i blodet og urinen. En blodprøve er mer sikker enn den du tester med selv hjemme. Hvis du har gått på mye hormoner kan også en vanlig graviditest slå feil ut og vise gravid selv om du ikke er det. Jeg testet positivt i januar på hjemme test, men hadde noe kalt en kjemisk-graviditet dvs at jeg ikke var gravid noe som vistes i blodprøvene mine. Det var bare alle hormoner jeg hadde tatt som ga kroppen høye hcg- nivåer.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til jeg fikk svar på blodprøven, da sparer du skuffelsen:) eller gleden:)!

Lykke til

hcg test er blodprøven som tas som graviditetstest! En hjemmetest fra apoteket slår ut på hcg (graviditeshormon), men ikke før den er på ca 50, noen den som oftest er på dagen du forventer mens (hvis du er gravid, selvfølgelig). Noen har meget høy hcg tidlig, mens andre har lav. Hvis den blir målt flere ganger med noen dagers mellomrom kan man følge med på om den øker som den skal. (Det er ikke vanlig å måle hcg, men når vi får hjelp til å bli gravid blir vi nøye fulgt opp!)

Klinikken vil gjerne (ofte) at du tar denne blodprøven 14 dager etter innsetting.

Lykke til :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...