Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig. Tuppa er 6 mnd og hun er overhodet ikke interessert i noe som kommer inn med teskje. Kun pupp som gjelder.Jenta er god og rund på morsmelk, men det er vel slik at de bør få litt mat fra 6 mnd alder?

Tok det lang tid før deres babyer begynte å spise mat?

Hva begynte dere med?

Hvor mange måltider om dagen får babyen, og hva slags mat+

Takker for mange svar!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6020242-om-%C3%A5-venne-babyen-til-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi begynte såvidt med fruktpure. Mest fordi de fleste liker det, men det glir også lett ned.

til å begynne med fikk babyen kun det

og etterhvert et grøtmåltid på dagen.

Fikk kun fruktpuree i ca en eller to uker før vi begynte med grøt.

la det ligge så lenge. Min er 7 mnd og vi har lagt det på hylla så lenge. Er ikke interresrt. DEt går seg til- det lover jeg deg. Nr to var også sånn spiste ikke fast føde før nesten 9 mnd. Vi har ikke gitt jern enda- det går nok bra uten sier hs vår og det tror jeg. (bruker sunn fornuft - for det lille jernet som er imm tas nemlig opp veldig godt) Hun vet om fullammede som har tatt blodprøver etter hvert for å sjekke.

man må ikke starte med grøt, man kan like gjerne prøve mosede grønnsaker, eller fruktmos. Vil hun ikke ha noe så prøv igjen om et par uker. Går hun greit opp i vekt med bare mm så fortsett fullammingn.

lykke til

Jeg brukte pærepure for å lære han å få ting inn med skje og la han øve på å få tunga si til å gå riktig vei. Så fortsatte jeg med littegranne maisgrøt med mm. Etter en del øving med dette ville han ikke ha maisgrøten lenger (smaker ikke spes digg), så jeg gikk over til HIPPs milde grøt med hvete og vanilje. Den falt mye mer i smak. Prøv litt med fruktpuré først, så kan du gå over til litt grøt etter hvert. Kanskje hun får mer interesse for det når hun har fått smaken på noe godt. Nå skal det også sies at tassen min har vært veldig interessert i hva vi voksne har puttet i munnen - han er helt paralysert når han ser vi spiser og drikker - jeg pleier å spise yoghurt med skje foran han, slik at han ser meg spise med skje sånn som han. De er jo små apekatter og suger til seg alt :-)

Lykke til!

Vi begynte å gi henne mat da hun var fem og en halv måned, det vil si vi forsøkte. Hun var ikke interessert. Vi prøvde all slags mat, grøt, middag, frukt, brødskive men hun ville ikke ha. Jeg fullammet praktisk talt til hun var 7,5 mnd. Spurte helsesøster hva jeg skulle gjøre, og hun sa vi skulle ta nattavvenning med pupp. Gjorde det og det gjorde susen på appetitten på dagene! Hun er litt over 8 mnd nå, og foruten morsmelk på dagene spiser hun ca. et halvt middagsglass, og grøt leget av 1 dl. vann. Og sover veldig godt om natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...