Gå til innhold

Oktober: Hund og Baby ?

Anbefalte innlegg

er det mange her inne som har hund? har så utrolig lyst på hund, vi har snakket om det lenge, men blir det dumt nå som vi skal ha en baby også, vi er jo 2 om det ! hva er deres erfaring, vil ikke skaffe en valp nå, for så å måtte gi han bort om noen måneder.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6019535-oktober-hund-og-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har hund, men har ikkje fått baby ennå då:P

Det einaste eg merke e at eg ikkje klare å gå så møje tur.. Men det komme nok t å gå bra når babyen komme:D honnen min e SÅ snille:D Kan gjerne lønne seg å få hund itte babyen.. med tanke på at an ikkje ska ble sjalu og sånn.. Lykke t:D

Hei.

Jeg syns at det er feil tidspunkt å skaffe seg en hund på. Det blir jo som å få 2 babyer på en gang - begge to krever like mye oppmerksomhet. Etter min erfaring råder jeg dere til å vente til barnet ihvertfall har rundet 1 år :o)

Isåfall lykke til :)

Valper krever enormt mye oppmerksomhet, de er omtrent som babyer! Barn og hund går kjempefint sammen, men jeg ville ikke ha fått dem samtidig:) Dere er antageligvis ikke hjemme samtidig hele tiden, så da faller enormt mye på den som går hjemme! Valpen skal ha ro og fred, den skal trenes til å bli tørr, lære å gå i bånd, den blir kvalm, dårlig i magen så den bæsjer overalt - og det gjør babyen også:)

Vi har hund, og den hadde vi når første mann ble født også. Men dette er en voksen hund. En valp samtidig med baby vil jeg ikke anbefale. Derimot vil jeg si noe om hva du bør gjøre dersom du har hund fra før. Hunden er tross alt et flokk dyr og vant til flokken slik den er uten en skrikete baby som lukter rart og tar all oppmerksomheten. det er utrolig viktig at hunden får et "eier" forhold til babyien. Første mann hos oss er født om sommeren, når vi kom hjem fra sjukehuset var det pappaen som bar ungen slik at jeg var "fri" til å kose med hunden. deretter kledde vi av ungen alt unntatt bleia og lot hunden få lukte/sleike osv. På den måten gjorde de seg kjent med hverandre. resultatet er at vår sønn og hunden er bestekompiser. Hunden er vår beste barnevakt og vi har aldri hatt problemer i forhold til hund og unger. Men vi har klare regler: går hunden vekk, skal den være i fred, det er selvsagt ikke lov til å slå/sparke/lugge osv.

Mitt råd: vent med en valp, men sørg for at hunden er en integrert del av familien:-)

P.S! Jeg er dyrlege med kompetanse på adferd hos dyr.

Annonse

Har en valp på ca 4 mnd, og synes det er kjempemye selvskap for meg nå i hvert fall når jeg går hjemme og er sykemeldt på grunn av bekkenløsning. Har også 3 hunder til, som for det meste er ute i hundegård, og en katt som er mye inne. Synes det bare er positivt jeg å la barn få vokse opp med dyr..

man må velge hvordan man vil disponere tiden sin.. når man får en baby og skaffer seg en liten hund har man valgt å bruke mye tid på valpen og babyen så klart... det er helt sikkert mye du ikke får tid til når du har fått babyen og hunden. hva med venner og det sosiale liv. hva med familien?. selv har jeg solgt min hund fordi den krevde for mye.I tilegg var stakk han alltid av.. det var en liten chi huahua jeg savner han veldig men jeg kunne ikke bare ligge fra meg babyen for å springe etter han. jeg savner han men jeg ser at det er det beste...

Tror også at det er viktig å tenke på hvor mye drit det er med en hund.. når man kommer hjem med en baby fra klinikken vil man jo at det skal være rent og pent...en hund drar med seg mye skitt inn i huset... og et barn har ikke utbytte av en hund før hun han blir litt eldre.

Jeg har fått et tips for å "forberede" hunden på barnet: ta med et barneteppe hjem til den dagen før hjemkomst, sånn at hunden blir "kjent" med lukten =)

Vi har en stor hund, som ble omplassert til oss i voksen alder. Han er snill mot barn, og ellers alle han kommer over, eller overser dem, siden de er for interressert i han. Jeg regner med at det skal gå greit. Men jeg anbefaler ikke valp og baby sammen.

Hei. Nok en dyrlege her. Noen tilleggs kommentarer 1)tenk på hva som skjer etter babystadiet også. Babystadiet kan gå veldig fint, ny risikofase er gjerne når man har en hund i puberteten sammen med et lite barn i trassalder. Skjer endel bitt der. 2) Rase og kjønn viktig å tenke på . Alfa og omega: man må være klar over hva man gir seg i kast med. Lykke til!

(det var fagmanen, over til privaten)

Selv har vi 2 småtisser + nå gammel,typisk familievennlig hund. Venter nummer 3 og skulle gjerne hatt valp før gamle far blir borte, men den får vente. Vi har kommet til at vi ikke har den energien/viljen det KAN komme til å kreve. Som du påpeker, det er litt urettferdig å plassere bort hunden etter noen mnd. evt når den er 1-2 år (ta en kikk på omplasseringsidene og se hvor merkverdig hunde allergier som oppstår når hunden er 1,5-2,5 år...) Vi venter til sisteman er 3. Valpegnafsing er lettere å håndere for en treåring enn et skikkelig opponerende jafs fra en "tenåringshund",...hvis ulykken skulle ramme..

vi fikk vår hund da han var 2,5 år. Han var en typisk tenåring, og testet oss ut for hver minste lille ting etter et halvt år. Det er en Berner Sennen, og de er kjent for å ha litt mye testosteron i kroppen. Men etter at han ble kastrert nesten 3,5 år gammel, har vi fått en helt annen hund, roligere, mye mindre sta.

Men det anbefales ihvertfall en stor rase til småbarnsfamilier. men ikke ta på dere for mye dere som vil anskaffe dere hund i "disse dager" =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...