Gå til innhold

Lurer på noe...ang.Ventolin

Anbefalte innlegg

Jeg har astma. Dvs. jeg fikk det etter nr.4, men tok bare Ventolinspray noen måneder, så ble jeg plutselig bra. Var bra helt til like etter MA i november, og siden først på desember har jeg brukt sprayen ganske mange ganger i døgnet.

Var innom noen sider i natt, hvor det var en som lurte på om Ventolin kunne nedsette fruktbarheten, og hun fikk til svar av en gynokolog, at er du syk så må du ta medisin uansett hvordan den virker på fruktbarheten. Litt difust svar spør du meg.

Nå lurer jeg litt: har jo blitt fort gravid alle gangene, også når det endte med MA i november, men så ble det liksom slutt, samtidig som jeg altså har brukt denne sprayen. Noen som vet om virkningen i forhold til å bli gravid? Står jo ingenting om det i felleskatalogen, bare at det kan brukes under graviditet hvis fordelene oppveier mulig risiko for fosteret.

Noen med erfaring eller meninger...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6017953-lurer-p%C3%A5-noeangventolin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei nicco

Jeg leste også på felleskatalogen, og syntes ikke det som stod der var veldig bekymringsfullt. Det brukes jo tross alt for å stoppe premature rier.. Ut i fra det jeg vet har ikke spedbarn utviklet mottakere (reseptorer) for ventoline, og det blir derfor sjelden brukt til behandling av babyer da det ikke har noen effekt. Kan derfor ikke skjønne at det skal virke særlig inn på fosteret heller, annet enn at det kan bli stresset av at din puls blir høy en kort stund, men det kan det jo bli dersom man går fort også..

Her er hva produsenten selv svarer på sine spørsmål og svar sider:

""Seretide og Ventoline kan brukes som vanlig under graviditet. Det er viktig for fosteret at din astma holdes under god kontroll under graviditeten.

Seretide skal ikke brukes som anfallsmedisin, men det kan være behov for å øke de forebyggende medisiner (som Seretide inneholder) ved generell forverring i astmasymptomene. Ventoline kan brukes ved anfall, men ved høyt forbruk av dette bør du oppsøke legen din for å få vurdert behovet for intensivering eller endring av din forebyggende medisin (Seretide bl a)

Vennlig hilsen

Gisle Rød

Astmalege/Barnelege """

Håper dette beroliget det litt nicco :-) Ser jo at det i noen tilfeller kan gi metabolske forandringer, men om dette har innvirkning på babylagingsprosjektet, nei det tror jeg ikke. Jeg har jo heller ikke blitt gravid etter ma i november, og jeg bruker ingen medisiner. Nei, det er vel bare kroppen som trenger tid. Jeg har også blitt gravid lett som bare det tidligere. ..

Lykke til videre da nicco!!

Tusen takk Ninni!! Beundringsverdig at du orket å skrive så mye, men tusen takk igjen. Det du skriver stemmer godt overens med det jeg har lest selv, vel å merke under graviditeten. Jeg er ennå litt usikker i forhold til prøving....Denne ideen min dukket nettopp opp fordi en annen lurte på dette og fikk det svaret jeg skrev over her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...