Gå til innhold

forebygge svangerskpsforgiftning???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror desverre ikke det.De har vel ikke funnet ut hvorfor noen får det og andre ikke.Men vi blir jo godt passe på siden vi går på svangerskaps kontroller.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke går an. For legene og vitenskapen vet ikke hva svangerskaps forgiftning kommer av.. Hvorfor det kommer..

Jeg skulle gjerne forebygget.. Jeg fikk sv.forg, av typen HELLP med nr1.. En potensiell FARLIG type.. fikk helt hetta når jeg leste om den i ettertid.. Visste ikke om den før etter den var påvist hos meg og fødsel hadde blitt satt i gang.. Leste om den da jeg var kommet hjem fra sykehuset med nurket mitt, 3 uker før tiden.. Det er ikke store prosent sjansene for å få sv.forgift, igjen, Men man er ikke trygg, blir ikke immun liksom.. Så jeg skal bli fulgt godt opp denne gangen..

Skrevet

Hørres ganske skummelt ut spør du meg:( jeg vil ikke ha det. Virker som det er så mange som får det. Er det noen som vet hvor mange prosent som får det og om de får det sent eller tidelig i svangerskapet. En ting er å få det sent, men er ikke så kjekkt å få det tidelig i svangerskapet

Skrevet

Tror det er så lite som 3 prosent som får sv.forgiftn. Og de fleste får det sent i svangerskapet.. Jeg fikk det i uke 36, påvist i uke 37 og da ble jeg satt i gang med en gang.. Så jeg ble mamma før jeg ante ordet av det. Fødsel gikk jo så raskt også *ler* Førstegangs fødende og fra første rie til tullemor lå i armene mine gikk det 5timer og 15min.. Kjemperaskt.. Så jeg ble mamma til en nyyydelig jente på bare 2670 gram. Men hun var helt perfekt lang og bare vidunderlig.. Og klarte seg helt flott selv..fra første stund.. Så jeg var gla til jeg, alt i alt..

Håper du slipper unna, jeg tror egentlig både du og jeg gjør det ;)

Skrevet

Hei!

Hadde svangerskapsforgiftning i begge mine foregående svangerskap, alvorlig begge ganger. Tok ks i uke 34 første gang, uke 27+4 andre gang. I begge tilfeller var jeg innlagt på sykehus en mnd før ks. Men det har gått fantastisk bra med både meg og barna, ingen påviste ettervirkninger, selv med minstemann, som veide under ett kg ved fødsel.. Trodde egentlig ikke jeg kunne få flere, men har vært til full utredning, og de har ikke funnet noe som tyder på at jeg skal få det igjen (kan visst påvise koagulerings"feil", noe som indikerer at man er disponert for det nå). Så nå er jeg gravid, 12+2, og har veldig god følelse! :-) Hadde mye lavere utgangsblodtrykk denne gang, men har tatt medisin fra før jeg ble gravid. Har også fått beskjed av leger at det hjelper å holde seg i form, spise sunt, lite salt, og prøve å ikke legge på seg for mye - altså ting man bør passe på likevel, men som ikke alltid er like enkle å regulere.. Er optimist, og krysser finger for at det skal gå bra denne gang - både for meg og for andre bekymrede! :-)

Skrevet

Krysser fingrene for alle dere som har hatt svangerskapsforgiftning før, og som er gravide igjen, og for alle oss andre også, så klart.

Selv sitter jeg her på nattvakt, spiser akkurat nå cheeze-doodles og potetgull (bare en liten dessertskål), og kan vel ikke akkurat si jeg prøver å forebygge, nei... Nå er jeg heldig og har fullført 2 svangerskap før uten minste tendens til svangerskapsforgiftning, men man vet jo aldri.

Jeg har personlig troen på sunt kosthold uten mye salt og sukker + aktiv livsstil, men jeg tror nok det er mange tilfeldigheter som spiller inn også. Jeg har spist både godter og snacks i begge mine tidligere svangerskap, og ikke vært spesielt fysisk aktiv heller, så dette med svangerskapsforgiftning rammer nok ikke rettferdig i forhold til vår livsstil.

Så i tillegg til kosthold og livsstil, er det nok like viktig at vi er obs på symptomer på begynnende svangerskapsforgiftning, sånn som f.eks hovne bein og hodepine...

Lykke til!

Skrevet

Hei lillemy73. Da var jeg bare maks uheldig jeg. For jeg var aktiv gjennom hele svangerskapet med nr1, spiste sunt, bare littegrann snop og hadde fint blodtrykk. Og jeg la bare på meg 12 kilo... Jeg visste jo om de vanlige tegnene på sv.forgiftn. så jeg visste ikke at jeg hadde det selv. For HELLP er annerledes. Jeg hadde bare "luftsmerter" øverst i magen jeg.. Som ikke gikk vekk, og som etterhvert svei og brente liksom. Og etter en uke med dette gikk infeksjonsverdier opp og blodtrykk likeså. Og det kom proteiner i urinen. Det var da jeg ble innlagt og kvinneklinikken skjønte hva det var som feilte meg, fastlegen skjønte det ikke i utgangspunktet - hun la meg inn for utredning hun.

Så nå skal jeg være oppmerksom på både vanlige sv.forgift, tegn og tegn på HELLP.

Skrevet

Hei Loise 12ukerpåvei mednr2!

Ja, da var du uheldig, stakkar! Men gikk det bra med deg og barnet? Hvor langt var du kommet før de oppdaget noe? Godt at de sjekket deg med blodprøver også, det er jo ikke alle som får f.eks høyt blodtrykk. Selv merket jeg egentlig ikke at jeg var syk, ble i grunnen ganske irritert over at jeg måtte innlegges - men er selvfølgelig glad for det i ettertid! :-) Men opplevde å bli veldig syk etter at barna var kommet, og da skal man jo egentlig være kvitt sykdommen.. hadde du det sånn også? Må innrømme at jeg ikke har hørt om diagnosen HELLP før, men har relativt store barn, kanskje det er noe nytt de har funnet ut om de siste årene?

Håper uansett vi slipper unna i dette svangerskapet, ikke noe jeg ønsker noen skal få! Lykke til! :-)

Skrevet

Hei igjen lillemy73

Det gikk bra med meg og barnet. Hun hadde ikke tatt noen skade og var fin i både vekt (for den sv.uken) og lengde. Jeg merket denne vondten i magen i uke 36 og gikk til fastlegen 2 ganger i uke37. Hvor jeg siste gangen ble innlagt siden blodprøvene viste så forhøyet infeksjonsverdi og blodtrykket var gått en god del opp.

Ja, man blir glad i ettertid. At ting ble tatt hånd om, og at det ikke fikk utvikle seg..

Jeg ble ikke kvitt HELLP umiddelbart etter fødsel. Hadde sviingen i brystet/magen i 2 dager etterpå. Reduserte seg gradvis. Og BT var fremdeles endel høyt 6 dager etter fødsel. Men da grein jeg meg til å komme hjem...

Jeg har lest at noen faktisk får sv.forgiftn. ETTER fødsel.. Rare greier..

Ja, unner ikke NOEN dette. Så krysser fingre både for oss og for resten av gjengen på 2 trimester her.. !!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jepp, krysser både fingre og tær for alle sammen!!!!!! =)

klem

ps: måtte også grine meg hjem første gangen, men ble mye bedre bare jeg kom hjem, tror det hjalp å få slappe av.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...