Gå til innhold

noen helsepersonell her????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så vondt i hode at jeg blir gal tatt paract og panodil men ingen ting hjelper og ibux hjelper hver gang.Har hatt vondt i hode i flere dager nå og nå vurderer jeg å ta ibux (Har bare brukt dette før ikke andre smertestillende for de pleier ikke å virke så bra)

Ibux hvor farlig er det å ta bare 1 tro? Skal ikke gjøre det etter 6mnd. og jeg er 32 uker.

Hva kan i tilfelde skje????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett diskusjon om dette tidligere hvor det anbefals 2 paracet å 1 ibux, men ibux skal helst tas etter graviditet da. Syns du skal ringe legevakt å få snakket med lege der, de vet best skulle jeg tro. Eller evt. på fødeavd. De har nok fått det spm. før.

Håper du blir bedre snart:)

Skrevet

jeg kan ikke si noe faglig... men har du snakket med legen om det? hodepine kan vere et tegn på sv sk forgiftning. tror du burde ringe legen/føden først om du har tenkt å ta en ibux. bare for å forhøre deg at det er bra. virkestoffet kommer jo ikroppen eneten du tar 1 eller 3 så...

håper du blir bedre da!

Skrevet

Man skal virkelig ikke ta ibux. Det går sikkert helt fint, men tenk om det ikke gjør det? Da vil du ha dårlig samvittighet for det i evigheter og det kan det ikke være verdt..

Skrevet

Ibux skal ikke taes under graviditet i det hele tatt. Det er mye som kan skje, du kan sjekke ibux i felleskatalogen på www.felleskatalogen.no

Skrevet

Du skal ikke ta ibux, men du kan ta paragin forte hvis vanlig paracet ikke fungerer. Men som de andre sier så kan pannehodepine være tegn på svangerskapsforgiftning så du bør få sjekket det ut først.

Skrevet

Les på www.felleskatalogen.no under graviditet/amming kapitlet.

Skrevet

ikke ta ibux alle advarer mot det. ring legevakten å snakk m de. ja visst du har panne hodepine mååå du ta kontakt m lege eller jordmor. sterkt tegn på svangerskaps forgiftning.

Skrevet

Jeg hadde hodepine uker i strekk en periode i svangerskapet, plaget i flere mnd og ingenting hjalp. Måtte bare holde senga, trekke for gardina å håpe at neste gang jeg greide å sove så ville det forsvinne...

Sikkert ikke samme grunn til at du er plaget med det, men jordmora mi sa klart og tydelig at neste gang jeg fikk et slikt"anfall" skulle jeg ta kontakt med legesenteret med engang for å få tatt prøver, sjekka blodtrykk etc for slik skulle det ikke være.

I mitt tilfelle tror jeg det var stressrelatert samt muskulært. Rett og slett spenningshodepine. Kroppen forandrer seg jo, å holdning og belastning endrer seg samt at jeg ble plaget med bekkenløsning og vond rygg. Har ikke hatt hodepine på snart en mnd nå, så håper det har gått seg til og at teorien min stemte:)

Lykke til! Hodepine er noe dritt.. Drikk mye vann, hold senga og kom deg til legen du!

Skrevet

Ibux bør du holde deg unna. Jeg lurte selv på hvorfor, og fikk svar fra legen min. Ibux kan føre til at de små blodårene i hjertet på babyen tetter seg- også hvis man har mer enn tre måneder igjen av svangerskapet.

Skrevet

Spurte gynekologen hvorfor det var så viktig å unngå Ibux og Ibumetinpreparater generelt under svangerskapet. Fikk som svar at forskjellige deler i kroppen til barnet som skal gro sammen i svangerskapet kanskje ikke gjør det. Antar da dette gjelder leppe-ganespalte, hjerteveggen osv. Det var i alle fall det gynekologen sa til meg...........................

Skrevet

Ibux inneholder noe som heter acetylsalisylsyre som virker blodfortynnende. Derfor skal ikke ibux brukes i svangerskap! Vertfall ikke uten å konf med lege,

Skrevet

alle medikamenter som ibux, paracet osv inneholder acetylsalisylsyre, som er blodfortynnende, det er det som er greia med medikamentene. Men grunnen til at man skal holde seg unna ibux er at det kan føre til misdannelser på babyen. Som alle sier, ring bare fødeavd. så gir dem råd.

Det skal mer til enn kun hodepine for at det er sv.skapsforgiftning, det må være protein i urinen f.eks.

God bedring :)

Skrevet

Ps: spurte samboeren min om dette nettopp for å forsikre meg, det med medikamentene altså. Han er 4 års medisinstudent, så jeg regner med han skal ha peiling :)

Skrevet

Paracet inneholder ikke acetylsalisylsyre, ellers stemmer det:)

Skrevet

jeg fikk resept på paralgin forte av legen som jeg skulle ta når hodepinen ble alt for gale, og paracet ikke hjalp. dette er faktisk ikke farlig, sier legen, men ibux skal man IKKE ta.. ring å spør om du kan få en resept på dette til å ha til krisetilfeller?!

Skrevet

høres jo helt rart ut at dem har skrevet ut paralgin forte til deg når du er gravid? det er jo morfin i de tablettene.

Skrevet

No har e fått helt klarhet i detta med dissa tablettan. Verken Ibux eller Paracet inneholde acetylsalisylsyre. Fordi denna syra e et helt eget stoff, ibumetin og paracetamol e to stoffa som prøve å etterligne denna syra. Denna acetylsalisylsyra finns i asprin o.l.

Det e altså ibumetin, stoffet som ibux e laga av som ikke skal taes av gravide fra 3. Trimester av, og det e av den enkle grunn at fostret ikke tåle det stoffet da. :)

ahh, no har e tenkt på denna greia i fleire daga, å no har e endelig fått svar :)

Skrevet

Ibuprofen, som er virkestoffet i Ibux, kan blant annet føre til for tidlig modning av lungefunksjonen til fosteret, og anbefales ikke i 3. trimester.

For Paralgin Forte er det ikke påvist skadelige effekter på svangerskapsforløp eller foster, men langvarig bruk hos mor kan gi abstinens hos fosteret etter fødsel.

Skrevet

ibux/ibuprofen skal man ikke ta under graviditet i det hele tatt. Ett fett hvilket trimester du er i.

Skrevet

når det gjelder ibux, står det i felleskatalogen at man ikke skal bruke det i 3. Trimester, men min lege ba meg ikke bruke det siden det fantes andre alternativer.

Skrevet

Utdrag fra felleskatalogens nettutgave- for de som heller vil lese om det selv. Ganske greit i grunnen spør du meg;)

Om Ibux:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...