Gå til innhold

Dette med Ibux....


Lolita<3prins&prinsesse

Anbefalte innlegg

Jeg leste på pakken, og det eneste som står der er at gravide i de 3 siste mnd ikke skal ta dette..

Hvorfor skal ikke vi i 1. tri ta det da?

Bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Siden dette med Ibux ofte kommer opp, så kopierte jeg dette fra felleskatalogen.

Husk at de tar med alle mulige bivirkninger, så ikke freak helt ut hvis dere har brukt Ibux under svangerskapet...

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fristende med Ibux nå. Har ikke tatt det mens vi prøvde og etter at jeg ble gravid. Sliter veldig med hodepine og Ibux er det eneste som hjelper, dessverre. Men har ikke tatt noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibux er blodfortynnende og kan føre til for tidlig fødsel eller abort. Gravide skal ikke ta Ibux! Paracet eller pinex er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare minne om at folk som skriver inn her ikke er leger....

Ikke jeg heller, men refererer til min lege som er spesialist på reumatiske sykdommer og har undersøkt spesielt ang dette og funnet fram til de nyeste forskningsrapportene om NSAID-preparater (dette er bl. annet Ibux) Der står det at Ibux er greit å bruke, men ikke i siste trimester. Jeg har en reumatisk sykdom, og er i perioder avhengig av å ta Ibux for å funke i hverdagen. Tok Ibux også i svangerskap nr 1. (alt gikk bra..gikk på overtid 8 dager) Alltid kjip følelse å ta medisiner, men Ibux er som sagt "anbefalt" å bruke hvis man har behov. Paracet er også helt ok. Men selvsagt alt med måte.

Tror ikke en Ibux mot hodepine en gang i blant er så farlig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ibux kan være farlig hvis du er gravid! Dette er almennt kjent hos de fleste leger, og min lege frarådet meg det på det sterkeste. Ved medikamentbruk som kan være skadelig for deg når du er gravid, skal dette skje i samråd med lege og med tett oppfølging. Så ikke bagatelliser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...