Gå til innhold

Da er fostervannsprøven overstått!

baffy

Anbefalte innlegg

Så var det altså min tur til å ta denne i dag og nå gjenstår bare de 2-3 (sikkert laaaange....) ukene før vi får vite resultatet. Tror nesten det blir verst jeg, for selve prøven gikk jo kjempegreit.

Det hele var over på ca. 15 min. samt at jeg måtte vente på avdelingen 15 min. før jeg kunne kjøre hjem. Legen på Rikshospitalet virket meget profesjonell og flink selv om han ikke akkurat sløste med tiden for å drive noe unødvendig "dill dall". Syns vel hele seansen virket nokså kald og upersonlig, men det viktigste er jo at de gjør det riktig og at jeg får svar på det jeg vil ha svar på.

Fikk beskjed om å ikke løfte tungt eller gå turer på en uke, ellers leve normalt. I skrivende stund (bare 4 timer etter prøven) føler jeg meg helt vanlig, dvs vanlig som gravid da.

Fortsetter under...

Vi fikk annen beskjed på Ullevål da jeg tok prøven - viktig å ta det med ro i 24 timer - etter det kan man leve som normalt ("normalt" vil si å ikke løfte tyngre enn du har gjort ellers i svangerskapet, og ellers leve som nan har gjort siste ukene - abort- og lekkasjerisikoen synker drastisk etter 24 timer)

Fikk også annen beskjed på Rikshospitalet; ikke løfte tungt og ta det med ro i 24 timer etterpå. Deretter leve som normalt, men unngå hard fysisk aktivitet, sex og bading, inkl karbad, på en uke.

Gikk fint med meg de første dagene, men fikk en guffen blødning/brun guffe noen dager senere, fulgte opp med småblødninger (utvannet). Ble veldig engstelig og ble behandlet for "truende abort", men det gikk bra (så langt). De stikker seg jo gjennom en del ...

Vi fikk hurtigsvar på dagen en uke etter - og endelig svar 3 uker senere i posten. Alt vel :)

Var selv litt overrasket over at han sa jeg måtte ta det med ro så lenge som en uke. Har jo lest (og fikk høre på veiledningssamtalen) at det var de første dagene som var viktige.

Men det er kanskje nettopp pga det en her nevnte med blødning/"truende abort" at han vil man skal være ekstra påpasselig. Ikke noe stort problem egentlig, jeg tar det stort sett med ro og har en rolig jobb.

Hørte ingenting om at jeg ville få noe hurtigsvar, får alle det mon tro eller er det bare i spesielle tilfeller? Noen som vet...?

Annonse

Jeg har tatt to fostervannsprøver, og fikk beskjed om å holde senga i 3 dager etterpå pga av abortfaren. Jeg bor i Spania, og det er fast takst her nede. Her blir det tatt mange slike prøver og du får tilbudet fra 35 år. Tenkte bare jeg skulle kommentere det, når jeg ser at en del ble usikre på det med tunge løft og slikt..... så det virker som om policyn på dette er forskjellig i fra land til land.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...