Gå til innhold

Hva gjør dere om morgenene - rutiner

Anbefalte innlegg

Tulla skal snart begynne i barnehage og jeg skal tilbake til jobb... hvordan er deres morgener? Starter på jobb klokka 8 og må kjøre 25 minutter fra barnehagen... vet ikke helt hvordan jeg skal få orden på morgenen uten å måtte stå opp klokka 5!!! noen med gode tips=)

Fortsetter under...

Hvis vi skal begynne på jobb kvart over 8, så går vi ut av døra sånn 5 på 8. Da har vi vekkerklokken på 7. Samboern står opp og dusjer. Da han er ferdig lager han seg frokost og spiser denne, mens jeg dusjer. Da er vi ferdig omtrent samtidig og vi vekker lille tassen vår og steller og kler på han. Både gutten og jeg spiser frokost i barnehagen, så det slipper vi hjemme. Dette er vår rutine og det fungerer veldig fint og vi har ikke dårlig tid om morgenen.

Ja, det lurer jeg også på. Jeg er alene med to små på morgenen. De skal ha mat (minste er baby), jeg skal dusje, sminke meg, stelle meg. Jeg ønsker hvertfall 45 min til meg selv..

Nå kommer vi oss ikke avgårde før kl ni-ti selvom vi står opp kl syv! Imorgen begynner jeg på skole, da begynner jeg kl ni, så nå trenger virkelig jeg også en bedre rutine!

Per idag våkner først babyen. Hun får mat, deretter dusjer jeg og rekker antakelig å stelle meg litt. Så våkner eldste som vil leke med biler. Jeg setter på tv og vi spiser frokost sammen. Jeg tror vi må begynne å spise frokost ved kjøkkenbordet, for foran tv tar det evigheter å bli ferdig. Så blir minste trøtt, jeg må stelle meg mer, eldste må skiftes = komplett kaos i rundt tre kvarter før vi kommer oss avgårde....

Vi står opp halv seks vi da... MAnnen dusjer, jeg dusjer, mannen tar sønnen vår hvis han er våken. Så spiser vi sammen, hvis sønnen vår er våken er han med, ellers vekkes han etterpå. Mannen leverer i bhg, de må ta buss i 40 minutter, drar 7. Jeg jobber fra 7-15 for å hente i bhg igjen, så jeg drar hjemmefra halv syv, da jeg har en halvtime til jobb.

Jeg har det litt travelt på den måten, men mannen og sønnen vår har det ikke travelt. Vi har helt ok morgener, men det er fordi vi står opp så tidlig da. Tror man bare må stå opp tidlig nok så går det bra. Hvis du må dra hjemmefra i syv-tiden ville jeg stått opp halv seks.

takk for svar... det blir hektisk...håper de har frokost i barnehagen så løser mye seg=) Har bare så dårlig samvittighet... føler jo at det beste for tulla er at vi alle sammen spiser frokost sammen og alt er rosa idyll, men vet jo at det ikke fungerer for de aller fleste familier... bare håper hun vil trives i barnehagen, at morgenene ikke skal bli for stressende og at min dårlige samvittighet for at jeg må tilbake på jobb gir seg... vi klarer oss desverre ikke på 1 inntekt=( ordner seg=)

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for evt å la henne spise i bhg. Vi hadde også mange tanker om at vi burde spise ordentlig sammen alle sammen, men vi innså at det ikke var særlig realistisk. Gutten vår er ikke spesielt sulten med en gang han våkner heller. Han får et lite knekkebrød eller en banan bare, sånn på veien, evt sammen med oss. Så spiser han ordentlig i bhg. Vet at mange synes frokoststunden i bhg er veldig hyggelig. En av jentene i bhg til sønnen vår spiste egentlig hjemme, men hun ble så lei seg av at de andre spiste uten henne at hun endte med å ha med frokost hun også...

Det er mange andre måter å ha hygge rundt matbordet på! Vi spiser middag sammen hver dag, vi samles rundt kveldsstellet og vi spiser sammen i helgene.

Det gjelder å tenke positivt rundt det man faktisk får til og ikke ha dårlig samvittighet på punkter man ikke får til helt som man skulle ønske! :-) Man får ikke til alt med begge i jobb. Lykke til!

Annonse

Jeg står opp 7 og ordner meg først, så vekker jeg ungene, kvelden før har jeg funnet frem klær de skal gå med i bhg, har en jente på 5 som ikke klarer å bestemme seg om morgenen hva hun skal gå med, alltid feil det jeg finner, så vi finner klær sammen, da går det bra. Da er det bare å vaske de og børste håret og kle på seg, så er vi klare til å gå ut ca 7.45 De spiser frokost i bhg, det er veldigt bra og lettvint for oss, de synest det er kjempe gøy å spise sammen med de andre barna.

Her har det også blitt hektiske morgener i det siste. Jeg er alene med tulla om morgenen, da samboer drar før vi står opp. Jeg legger frem klær på badet både til henne og meg selv, kvelden før. Pakker barnehagesekken og gjør alt klart. Jeg dusjer kvelden før, så jeg slipper dette på morgenen. Hvis dere må ha med mat i barnehagen, så går det an å smøre denne kvelden før og sette den i kjøleskapet. Det blir vel en rutine hos dere etterhvert! og ikke ha dårlig samvittighet, det gjør det bare verre. Lykke til!

Var bekymret for akkurat det samme som deg da lille-pia starta i bhg i starten av august. Hun har alltid sovet lenge om morgenen, og jeg ønsket ikke å vekke henne tidligere enn nødvendig.

Det som fungerer hos oss er at jeg står opp, ordner meg ferdig, spiser og lager maten til henne og meg som vi skal ha med oss. Har lagt frem klær og pakket sekken hennes kvelden før. Vekker henne, kler på og så setter vi oss i bilen. På den måten trenger vi kun 15 minutter fra jeg vekker henne til vi er i bilen.

Var litt bekymret for at dette skulle virke stressende og lite kos, men hun takler det veldig bra. Spiser da frokost i bhg litt etter at vi er kommet dit. Det er jo stas å spise sammen med de andre barna.

Bestem deg for en rutine, prøv den ut og gjør evt forandringer om det ikke skulle passe.

De er jo veldig tilpasningsdyktige og takler det meste bra.

Lykke til:-)

Når jeg begynner på jobben kl. 7.30 står vi opp rundt kl.6.30. Har to barn - en som skal i b.hagen og en på skolen. Og disse stedene ligger hver sin vei. Drar da hjemmen i fra rundt 7.00. De er heldigvis noen morgenfugler begge to......

Når vi står opp - steller barna seg først, og jeg etterpå. Så kan de sitte og slappe mens jeg steller meg. Matpakkene er laget kvelden før.Hender de får en banan mens de venter. De spiser frokost i b.hagen og SFO når jeg jobber tidlig. Da leverer vi minsten i b.hagen først, for SFO åpner ikke før 7.30.

Jobber jeg seint - koser vi oss og spiser hjemme. Levere på skolen først og minsten etterpå.

Det går nok bra. Bare å komme inn i det. LYKKE TIL...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...