Gå til innhold

Hvordan gjøres det i USA....?

Cerebro

Anbefalte innlegg

Førstegangsfødende, og dette er jo unektelig litt skummelt;-) Hvordan gjør man ting...? Er i uke 19, og har hatt første del i Norge. Er det likt her i USA?

Barselgrupper? Går man til jordmor eller vanlig lege? Får man reservert fødeplass som i Norge?

Veldig glad om det er noen der ute som har lyst å dele erfaringer:-)

Fortsetter under...

Jeg skal føde mitt andre barn i USA, og dette er min erfaring: Hvor du føder kommer veldig an på hvilken forsikringsplan du har, hvis du ikke har forsikring blir regningen på bare fødselen fort opp i over 10 000 dollar. Du får ikke reservert fødeplass, du må selv bestemme hvor du vil føde (igjen: avhengig av forsikring) Det er mest vanlig at barnet blir tatt imot av en fødselslege (ob gyn), men du kan selvfølgelig også velge å gå til en jordmor, ha barnet hjemme eller på et fødesenter (avhengig av hvor du bor selvfølgelig) Både med min første og nå mitt andre barn var det rutine å ta duotest, trippel test, strep B prøve, diabetes prøve m. m. Jeg hadde en UL i uke 8-9, deretter en i detaljert UL i uke 19 pluss kortere UL nå og da. Jeg er i uke 29 nå. Det virker som om det er ganske standard og gå til legen en gang i måneden frem til uke 30, deretter er det hver andre uke frem til de siste 3-4 ukene, da går du en gang i uken. Det er iallefall det jeg har gjort med begge mine, jeg bor i Los Angeles. Lykke til!

Hei LaLaLand,

og tusen takk for svar:-)

Jeg er student og medlem av folketrygden for utenlandssaker, forstår det slik at jeg kan velge sykehus selv...? Har fått forsikringskort fra dem med beskjed om at det dekker svangerskapsoppfølgning og fødsel.

Hvem har du gått til for undersøkelser og ultralyd? Jordmor eller lege?

Fødte du ditt første barn i USA? Isåfall; hvordan var det?

Lykke til:-)

Jeg gikk til en kvinnelig fødselslege som var helt topp. Det var fint å ha at den personen jeg gikk til under svangerskapet, og som kjente meg, var der under fødselen. Jeg har en veldig bra forsikring gjennom jobben, så mine svangerskapskontroller og selve fødselen var dekket 100 prosent. Har inntrykk av å lese innlegg her at mye av det man må grine seg til i Norge var helt standard for meg, selv om jeg ikke var over 38 år. (ultralyder, prøver etc.) Jeg fødte mitt første barn på Cedars Sinai i Los Angeles, som er et topp sykehus innen neonatal care. Jeg fortalte legen min på forhånd hvordan jeg ønsket fødselen, og hun respekterte mine ønsker så langt det lot seg gjøre. Hadde en stor fin føde suite, og etter fødselen lå jeg på sykehuset i to dager på enerom. Jeg har en venninne som fødte begge sine barn hjemme i fødebasseng med jordmødre, og hun syns det var helt supert. Så det er helt opptil den enkelte. Vet ikke hvordan det fungerer med folketrygden, men du bør undersøke om du trenger pre authorization for fødsel og kontroller, ellers kan du risikere og måtte betale ut av egen lomme og så få tilbake pengene fra folketrygden.

Hei, jeg er også gravid her i USA. Vi er også medlemmer av Folketrygden for utenlandssaker. Gjør regning med at du også er medlem av HSI (ny ordning i Folketrygden fra Januar-06) siden du har forsikringskort. Da fungerer det akkurat som vanlig amerikansk forsikring, og du trenger ikke legge ut på forhånd, og få tilbakebetalt av trygdekontoret, slik som en måtte før.

Det er imidlertid litt forskjell på hva slags forsikringsordninger som godtas av forskjellige legesentre/sykehus. Jeg går til kontroll hos jordmor på et legesenter (ob/gyn), der de ikke har noen problemer med min "forsikring"; regninger sendes direkte til HSI, og jeg ser aldri noe til dem. Sykehuset i området her godtar imidlertid ingen form for internasjonal forsikring, så da jeg hadde SA i mai måtte vi legge ut selv for bruk av rom på sykehuset, "lån" av sykehusets sykepleier, utstyr, UL + diverse blodprøver. Har sikkert fått 5 eller 6 forskjellige regninger i posten etter dette... (blir tilbakebetalt av Folketrygden). Som vanlig er her, var det imidlertid vakthavende lege fra "mitt" legesenter som var sammen med meg på sykehuset under SA (de ville ikke jeg skulle være hjemme da jeg var så langt på vei), og hun sendte sin del av regningen direkte til HSI. Det skal ikke være lett... Stort sett fungerer imidlertid medlemsskapet i Folketrygden kjempegreit!

En ting som er annerledes her, (positivt!), er at du blir kjent med den som skal være sammen med deg under fødselen på forhånd, enten du velger fødselslege eller jordmor. Jeg går til kontroll hos to jordmødre og en av disse vil alltid være "on call" ved fødsel. Det er dessuten en selvfølge at det er UL på legesenteret her, så hvis det er nødvendig med UL slipper du å vente lenge slik som det ofte er i Norge... (Jeg hadde en kjempe-blødning i dette svangerskapet. Ringte jordmor neste morgen, og fikk komme til UL en drøy time etterpå.) Vi blir veldig godt tatt vare på her!

Lykke til med svangerskap og fødsel i USA!

Bor oxå hær i Usa o ska føda genom FFU. Men jag har inte hørt talas om HSI. Har førsækring o allt det. Men i alla fall.. går till en ob/gyn var tredje vecka. Samma standarn som i Norge. Har inte en ob/gyn som kommer vara med under førlossningen. Eller ngn jordmors inkoppling!

Har fått lægga ut lite pengar sjælv før att vissa labcentraler inte godtar utlendsk førsækring.. men har fått igen pengarna av FFU. Men jag har det sån att alla krav på betalning osv. sænds till den norska ambassden i New York så tar hon hand om det.

Ska føda nu om ca. 5 veckor. Så jag e meget spent på hur det blir på sjukhuset.... men tiden lær visa.

Lycka till med svangerskap o fødsel,

• 3 uker senere...

Annonse

Heisann,

og tusen takk for svar. Har ikke vært her inne på en stund.

Har fått meg lege her, en kjempehyggelig dame og skal på ultralyd igjen her slik at de har alle data. Var på en i Norge også før jeg dro.

Fikk forresten beskjed om å drikke 32 Oz vann før jeg kom...? Noen som vet hvorfor...?

Snart 6-barnsmor; hvordan funker HSI? Tror nemlig ikke jeg har den ordningen...? Da jeg skulle betale, kunne de ikke engang finne forsikringstypen min...?

Elias Mamma Væntar en flicka: Er du venninne med Therese Wil...? Hver gang jeg ser du skriver inn her tenker jeg at det ¨må være deg, hehe. Isåfall har jeg jobbet sammen med mannen din tidligere. Let me know om du vil chatte litt på msn eller noe? Kan jo gi adressen min til Therese om du vil ha den:-)

Lykke til alle dere globetrotter!

Hei igjen, håper du trives i USA.

Trodde faktisk at alle som ble medlemmer av FFU etter 1.januar-06 automatisk fikk tilbud om HSI-medlemskap, men kanskje jeg har misforstått noe?? Vi fikk i alle fall ingen form for forsikringskort før FFU inngikk samarbeid med HSI, og måtte tidligere legge ut for alle utgifter selv. I papirene våre fra FFU står det:

"Trygdebevis og tilbud om direkte oppgjør av helsetjenester fra Health Systems International (HSI)...

FFU har inngått en samarbeidsavtale med en amerikansk forsikringsagent, HSI. Etter denne avtalen kan du få direkte oppgjør av utgifter til helsetjenester som folketrygden dekker via HSI. Ordningen innebærer at

-du får tilgang til HSI som er betjent 24 timer i døgnet 365 dager i året...

-du slipper som regel å legge ut kostnadene ved at HSI stiller de nødvendige garantier overalt i USA...

Dersom du ikke ønsker å være tilknyttet HSI under ditt opphold i USA, må du legge ut for eventuelle kostnader selv i første omgang, og deretter kreve refusjon av FFU..."

Sitat slutt:-)

Står det ikke HSI og amerikansk billing-adresse til Health Systems International på forsikringskortet ditt altså??? Da vet ikke jeg. Kanske du kan ta kontakt med FFU og spørre? Ellers skal det være litt informasjon på www.us-hsi.com

Aprospos å drikke vann før UL,- har alltid blitt bedt om å gjøre det både i Norge og USA. Skal være lettere å se da, blæra blir ikke "i veien".

Lykke til videre med svangerskapet. Hører gjerne fra deg dersom du finner ut noe nytt om FFU/forsikring/HSI!

• 4 uker senere...

Hei og hopp snart6-barnsmor!

Tusen takk for god info!

Noup, ingen amerikansk billingadresse, og ihvertfall ikke noe som er aapent 24 timer i dognet...da vi var til ultralyd fant de ikke engang forsikringen min, og da jeg skulle ta kontakt med FFU i Norge var det selvfolgelig stengt der...Det var det eneste nr som var aa finne paa kortet mitt.

Skal ta kontakt med dem denne uken, og holder deg oppdatert naar jeg finner ut noe:-)

Haaper du er frisk og rask:-)

• 2 uker senere...

Mailet med ffu, og fikk nytt forsikringskort i posten fredag. Der stod det HSI med store bokstaver, og jeg har fått tilbakebetalt det jeg har lagt ut i tillegg til at nå blir regningene automatisk betalt av HSI.

Veldig lettet og fornøyd - nå gjenstår det bare å nyte resten av svangerskapet inkludert sinnsyk halsbrann;-)

• 2 uker senere...

Annonse

Så fint at det ordnet seg da! Er veldig glad for HSI-medlemskapet vi i hvert fall. Veldig mye enklere!!! Har ennå ikke fått tilbakebetalt alle regningene etter spontanaborten i mai. (Fordi vi i følge FFU ikke har sendt orginal-bilag. Men vi har nå sendt det vi hadde. Den største regningen ble heldigvis godkjent, de andre ikke, så det er i hvert fall ikke så mange tusenlappene igjen...)

Selv ved barnekontroller (som jo ikke dekkes av folketrygden) er det lettere med HSI-medlemskapet. Da blir regningen sendt til HSI, så tilbake til legesenteret før den sendes til oss. Det høres sikkert litt tungvindt ut, men da vet vi i hvert fall at dette er utgifter vi ikke har krav på å få dekket. Dessuten betaler vi ingenting ved selve legebesøket, og det er jo ikke så veldig tungvindt å vente på en regning i posten, i alle fall:-) Før HSI-medlemskapet måtte vi betale $500 på forskudd til legesenteret. Så måtte vi ringe regnskapsavdelingen et par uker etter legetimen og høre hvor mye regningen faktisk endte opp på. Så kunne vi møte opp på legesenteret igjen og få sjekk på det vi hadde betalt for mye (hvis det da ikke ble ny regning i posten fordi $ 500 var for lite) Phu!!! DET var i hvert fall tungvindt. (Men har norske venner andre steder i USA der det er litt mer lettvindte regler enn her, så det er sikkert litt forskjellig).

Uansett, lykke til videre med svangerskapet. Håper det går bedre med halsbrannen. Melk hjelper for meg, men det har du sikkert prøvd???

hei LaLaLand. Jeg bor også i Los Anglees og er i uke 20. Studerer maser pa Ucla og forbereder sakte men sikkert fødselen som skal skje her i landet,,, Hadde vært veldig interessant å snakket med deg - da jeg er førstegangsfødende og rimelig ute med vibbene nettopp i feltet valg av sykehus, forsikring, lege, prosedyrer, praktiske greier osv osv...

Emailen min er [email protected] tlf; 661 305 4092

V H ane Rypdal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...