Gå til innhold

atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan komme med tips på kremer jeg kan prøve på gutten min. Han er ni måneder og jeg føler jeg har prøvd alt. Det er nesten kun i ansiktet han har eksem. Hydrokortison virker ikke på han lenger, det samme gjelder mildoson, lecuid, apolar. Har prøvd aderma serien som jeg kjøpte på apoteket. Har prøvd å bade han i havrekli oppkok men fungerer heller ikke. Har prøvd sona skin repair som jeg kjøpte på helsekost.

Han ble bedre av hydrokortison i begynnelsen, men når jeg sluttet etter anbefalt dosering kom eksemen igjen med en gang.

Kom gjerne med mange tips..

Fortsetter under...

Skrevet

Har du fått kortisonkrem på resept av legen?

Den du får kjøpt resptfritt er ofte ikke sterk nok til å få bort eksemen. Jeg fikk krem på resept av legen og den tok bort eksemen på gutten min med en gang. Da trenger den ikke brukes så mye. Min erfaring at kortison krem er det eneste som virkelig fjerner eksemen, men det er viktig at den er såpass sterk nok. Bader også gutten min i aderma badeolje, og bruker alltid fuktighetskrem etter at jeg har smurt han med kortisonkrem. Smører han uansett morgen og kveld med fuktighetskrem, selv om ha ikke har eksemutslett.

Pass også på at gutten din ikke er for varm, unngå ullklær og klær med akryl. Bruk helst bare bommullsklær og vask dem med neutral vaskemiddel.

Min gutt ble strek-testet på sykehuset da han var 16mnd. Fant ut at han var allergisk mot enkelte matvaner og husdyr. Er gutten din over 1 år kan han også testes!

Lykke til:)

Skrevet

Hals/hake/nakke er sensitive hudområder som man i utgangspunktet skal være litt forsiktig med å smøre hk på. MEN: problemet idag er egentlig et underforbruk av hk. Mange foreldre er redde, og smører barna sine for lite (som eksemskolen sier). Det vil si at man ofte starter smøringen for sent, og avslutter for tidlig.

Det mange norske hudleger sier, er at man skal starte smøringen med ett litt sterkt hk med en gang det er antydning til rødhet, kløe eller hevelse. Så kan man evt gå over til et mildere hk etter noen dager, og fortsette med det inntil all antydning til eksem er borte.

Hvis du vil ha et medisinsk alternativ uten kortison, kan jeg anbefale Elidel (pimecrolimus) krem (finnes også tilsvarende preparat, Protopic, men det er en salve, og vil være fryktelig klissete på områdene du nevner). Elidel er spesielt bra å bruke på sensitive hudområder (ansikt/nakke/hals). Den virker på samme måte som kortison, men uten bivirkningene (tynn hud, systemiske effekter osv). Det viktige er å starte opp MED EN GANG det er antydning til eksem, og så smøre til det er borte. Man kan smøre med fuktighetskrem med en gang etterpå, for den trekker inn umiddelbart. Langtidseffekten av denne (som man ikke har med kortison), er at utbruddene blir mindre, og det vil gå lengre tid mellom hver gang.

OBS: det har vært noen mediaoppslag om at Elidel krem og Protopic salve kan gi kreft. Dette er noe amerikanske legemiddelmyndigheter har sjekket pga redsel for å få en ny skandale som Vioxx (ny type smertestillende som viste seg å gi økt fare for hjertehendelser). De tar derfor alle nye legemidler under oppsyn for å være på den sikre siden.

Elidel går kun inn i huden, og vil ikke gå via blodet (noe Protopic kan gjøre, da den går dypere i huden, og derfor er mer effektiv på "hardere" hud). Ingenting tyder på kreftfare i studier som er gjort.

Skrevet

Når det gjelder kremene Elidel og Protopic er det dessverre ikke alle som får disse på resept. Det må søkes om spesielt fritak siden det ikke er registrete legemidler. I tillegg er de veldig dyre.

På www.eksemskolen kan du lese om behandling av eksem

Skrevet

Da jeg foreslo Elidel/Protopic for vår barnelege, sa hun at hun aldri ville gitt dette preparatet til sine barn. Disse kremene er relativt nye og man vet enda ikke om de kan føre til hudkreft.

Følgende står på legemiddelverkets sider:

Siden preparatene kom på markedet i USA i 2002 har det blitt mottatt 29 rapporter om hudkreft og lymfekreft. Syv av disse tilfellende gjaldt barn under 16 år. Det er også sett økt risiko for kreftutvikling i flere dyrearter. Det er ikke sikkert fastslått om det foreligger risiko for utvikling av kreft hos mennesker, men det er grunn til å vise forsiktighet.

I Norge er det meldt om ett tilfelle av hudkreft.

Legemiddelverket foreslår følgende:

- Elidel og Protopic skal ikke gis til barn under 2 år. Det bør generelt utvises forsiktighet ved forskrivning til barn.

- Legemidlene skal kun brukes i kortere perioder, og over kortest mulig tid, da sikkerheten ved langtidsbruk ikke er klarlagt. Lavest mulig dose bør brukes da det er sett en sammenheng mellom dose og økt risiko for kreft i dyrestudier.

Skrevet

Kunne prøvd Helosan, antiseptisk hudsalve. Vet om flere, inkl oss, som har brukt den med hell. Vi bruker den enda, men nå er det mest som forbygging=0)

Annonse

Skrevet

Dette er registrerte legemidler i Norge, og har vært det i noen år nå, men de er ikke på blå resept (som alle andre nye legemidler i Norge....) Alle leger kan også forskrive dem, men pasienten må ha prøvd steroider først, og enten ikke hatt effekt, eller hatt bivirkninger. For ansikt/hals/nakke som er spes. områder man skal være forsiktig med, kan det gjøres unntak.

Man kan få igjen endel utlegg på paragraf 5.22, dvs. at man betaler opp til 1650,- (tror jeg) og får refundert 80% av alle utgifter over dette. Her gjelder det altså å ta vare på alle kvitteringer, også for andre medisiner som ikke er på blå resept.

Skrevet

Gå til en lege (få deg en henvisning til barnelege som er spesialist i allergi) og få en resept på et sterkere kortisonpreparat. Mange er så redde for å bruke de sterke preparatene, så de bruker for svake preparater over lang tid uten at det hjelper på eksemet, mens de sterke trolig ville tatt knekken på eksemet etter kort tid.

Ellers bør du prøve oljebad hver dag til eksemet er bra, deretter så ofte som du trenger for å holde det borte. Hell 1/2 - 1 dl badeolje (Apotekforeningens badeolje som du kjøper på apoteket) i vannet i badebaljen og la ham sitte oppi der og kose seg og leke i 10 minutter. Bruk en klut og få oljevannet i ansiktet også, og gni det over de delene av kroppen som ikke er under vann. Prøv å ha vannet litt kaldere enn du pleier, det virker som oljen "feter" huden bedre når vannet er litt kaldere. Dette har fungert kjempebra hos oss, vi har gått fra masse eksem og kortisonbruk, til å bli helt kvitt eksemet, så lenge vi bader i oljebad hver kveld.

Ta vare på kvitteringene for badeoljen. Hvis du må holde på med det over veldig lang tid for å holde eksemet borte blir det fort dyrt, men legen kan søke om refusjon for deg på 90% av kostnadene over 1600kr (som er egenandelen).

Les også alt på http://www.eksemskolen.no/, der står det masse nyttig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...