Gå til innhold

Barnehagestart - klarer ikke å få henne til å sove der. Snart 1 år

Anbefalte innlegg

Jenta begynte i bhg nå nettopp, og i dag var første dag vi skulle prøve å få henne til og sove.. Men vi måtte gi opp etter ca 1 time.. Hun ville ikke sove. Hadde da vært oppe i 6 timer.Hun gråt og gråt, helt til hun fikk reise seg opp i senga, og da var alt bare kjekt.. hoppet, og koste seg i senga.Virket som hun rett og slett ikke hadde tid til og sove. Jeg tok henne med hjem og da tok det 1,5 timer til før hun sovnet.

Men resten av dagen, når jeg leverte henne, så gikk hun rett i armene til primærkontakten, og hadde nesten ikke tid til å vinke til meg en gang når jeg gikk.. Ikke en sur mine og hun hadde koset seg hele tiden.. Men altså når jeg kom for å være med å legge henne så protesterte hun noe volsomt...

Vi prøvde forresten med vogna også, men hun hylskrek når vi la henne ned. Hun skulle sitte, selv om hun var trøtt som bare det..

Kanskje jeg ikke bør gå tilbake til bhg for å være med å legge henne i morgen.?

Noen andre som har vært borti dette og kan gi noen trøstende ord..

Fortsetter under...

Klart at du ikke bør "hjelpe" dem med å legge henne, når hun allerede trives og liker sin primærkontakt.

Jeg er helt sikker på at når du ikke er der, så legger hun seg uten problem, i hvert fall i vogna.

Det er ikke akkurat det samme, men jeg har da vært dagpappa for noen barn hvor foreldrene har sagt at NN aksepterer ikke å ligge i vogna. Hun/han "må trilles sittende til hun sovner, og det kan ta laaaang tid". Hver eneste gang viser det seg at ungen ligger uten problem, og derved sovner fort, bare ikke mor (eller far) er der.

Pluggen her er jo like gammel og han sliter og med å sove i barnehagen. Han nekter å sove i senga, så de har ham i vogna i stua. Som hun sa: "Han smiler og er blid heeeeele tiden, men når han skal sove; a-ai-ai!"

Går bedre nå, men han sover stort sett bare en halvtime-tre kvarter og er utslitt når han kommer hjem. Men koser seg i barnehagen og smiler og vinker både når vi bringer og når vi henter.

Tror nok du får prøve å la barnehagen legge henne alene i morgen. Er nok lettere å tilpasse seg nye rutiner når mamma ikke er der. Funker det ikke, kan de jo heller ringe deg.

Første dagene er nok verst. MASSE nye inntrykk og kjempespennende! Etterhvert venner de seg nok litt til det og har tid å sove litt og ;)

Lykke til!

Det tar ofte litt tid før barnet er tilvent og vant til rutinene i bhg. Når hun er godt kjent vil hun sovne når de legger henne. Det er like greitt at personalet legger henne uten deg til stede. Etter noen dager er ikke dette noe problem. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...