Anonym bruker Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 Hei Jeg er gravid med barn nummer to og er veeeldig bekymret for Downs. Er det mulig å bestille prvat ultalyd i uke 12 for sjekk av dette, eller må man ha spesielle hensyn/ gener for å få dette? Noen som har erfaring med privat klinikk de vil anbefale?
Fisk med CV Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Når du skal ta så tidlig må du nok ta invendig ultralyd. Jeg gjorde dette i uke 12 på Majorstuaklinikken. Når du tar innvendig ultralyd i uke 12/13 skal det være lettere og finne ut om barnet har downs enn i den ordinær ultralyden i uke 18. Jeg betalte 1200 kroner for dette og var veldig fornøyd med det, følte at jeg hadde mye større utbytte av denne ultralyden enn den ordinære i uke 18.
oesmamma Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 jeg tok utvendig ul for å sjekke downs i uke 12 jeg... hvoa gamel er du?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 En ultralyd gir ikke eksakt svar om barnet har downs, men med den kan måle nakkefolder, og måle nesebein på fosteret som kan si om den ligger i faresonen. Du må ta en blodprøve i tillegg som vil gi deg svarprosent på rundt 95. Ant. må du gå privat, for det offentlige gir tilbud om utvidet ultralyd og blodprøve (duotest), med påfølgende morkake/fostervann dersom det er mistanke for downs. Tror det er mest vanlig med utvendig UL i 12. uke. Etter 14.-15. uke vil nakkefolderen ikke bli så synlig så det gjelder å få gjort dette så snart som mulig
Anonym bruker Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Jeg vil anbefale ultralydklinikken for gravide i København. Sender deg linken her http://www.ultralydklinikken.dk/ Blodprøven kan tas mellom uke 8-11, nakkfoldskanning skal tas mellom uke 11-13+6. Vi fikk beskjed om at de prøver alltid utvendig ul først, hvis de ikke ser nok tas det innvendig. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 I Norge har de en hovedregel på at du skal være 38+ ved termin eller har downs i familien for å få slike tester. Og de gir deg ikke noe sikkert svar. Vi har vært til veildening og tatt testen. Utifra min alder er sjansen 1 til 1200 (ca) for downs. Jeg er 28 ved termin. Sjansen stiger etter alder, men det er ikke en dramatisk stgning før du er over 36. Etter hva jeg husker er det mer enn 1 till 500 sjans for downs i din alder. Også vil jeg igjen bare minne om at downs langt fra er det verste som kan skje deg og barnet ditt. Mange av disse barna klarer seg fint, mange har jobb og noen kjører til og med bil. Selvom vi alle ønsker ss et friskt barn - er ikke dette verdens undergang.. Selvom jeg har tatt testen ville jeg aldri gjort noe med det om sjansen var enormt stor / vi viste sikkert - jeg ville bare være psykisk forberedt! Det som skremmer meg er barn som er multihandikappet - de du får lite / ingen respons fra - de som liksom bare er der og trenger deg 24 t i døgnet... Jeg jobber i bhg - hvor vi har egen avdeling for funksjonshemmede - bare for å si noe om oddsen. Vi har rundt 70 barn, hvorav 2 med downs og 3 multihandikappa....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå