Gå til innhold

Hva er barnpark?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnepark er for det meste utendørs, et tilbud til barn fra 1,5-2 år og er bare fra 10-14 (som regel) hver dag... Det stilles ikke noen spesielle krav tror jeg, mange parker deler bygning med f.eks. friluftsbarnehager, men de fleste parker har et lite hus med spiseplass og toalett... De må vel ha en førskolelærer eller noe sånn, men det er jeg IKKE sikker på altså...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6007399-hva-er-barnpark/#findComment-6007728
Del på andre sider

Ja. Barneparkering. Også har de oppe bare 3 timer om vinteren eller noe, og så har de stengt hvis det er mer enn - 10. Egentlig ikke noe å stole på med andre ord. Greit hvis du er hjemme likevel og vil la barnet ha det litt moro med andre barn mens du fikser ting. Men det er ikke et pedagogisk tilbud, kun en oppholdsplass. Og de er ute hele tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6007399-hva-er-barnpark/#findComment-6012266
Del på andre sider

Bygningen skal kun gi mulighet for å sitte å spise/synge i ly for regnet. Ikke for innendørs lek. Én dame passer 8-15 barn over halvannet år i 4t om sommeren, 3t om vinteren. Ikke regn med bleieskift om vinteren. Har ungen bærsja får det stå til inntil mor kommer.

Tilbudet er beregnet på hjemmeværende som ikke selv er gode på det å være ute på lekeplass, eller som opplever at det ikke er lett å treffe andre unger ute på lekeplass (de er jo i bhg alle sammen).

Jeg tipper at så mye som 80-90% av barneparkene har blitt nedlagt i løpet av de siste 30 årene. Det er rett og slett ikke mange nok hjemmeværende til å fylle plassene.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6007399-hva-er-barnpark/#findComment-6014108
Del på andre sider

Det var da voldsomt så negativ man skulle være til park, da folkens!

Barnepark er i utgangspunktet til for barna, ikke for foreldrene. Det vil si, at det er sant at den kan stenge ved dårlig vær o.l. Dermed er det ikke et passtilbud for foreldre som må være på jobb i parkens åpningstid. Det er som regel et utendørs leketilbud med tilgang til innendørs spisested og toalett, sjeldnere med innendørs lekemuligheter. Åpningstiden er fire timer om dagen, det er mulig noen har kortere om vinteren, men det hadde ikke vår.

Det er ikke krav om pedagogisk utdanning, da dette er et tilbud om lek med andre barn under tilsyn av voksne. Jeg vil likevel protestere mot at det er barnePARKERING. Det er et godt tilbud til barn som ellers ikke ville fått leke med så mange barn. Feks er det mange som kombinerer park og dagmamma, slik at foredre leverer barna til dagmammaen, og så leverer hun / han barnet i parken. Foreldre som er hjemme, feks med mindre barn, har muligheten til å gi barna lekemuligheter utover seg selv og småsøsken, og gi barna muligheter til å lære samhandling med andre barn selv om man ikke ønsker barnehage.

Park koster vanligvis rundt en tusenlapp i måneden, og påvirker ikke kontantsøtten.

Vi var kjempefornøyd med vår park, der var det to ansatte og tretti plasser for barn. Aldersgrensen her var to år, andre parker har kanskje et og et halvt år som noen over her skrev. Jeg opplevde aldri at min kom hjem med bærsj i bleia, de ansatte skiftet om det var nødvendig. De lærte barna sanger og lot dem være inne å tegne o.l om det var kaldt eller veldig vått. Denne parken hadde litt større inneplass enn det som er vanlig, da.

Sånn, der ble informasjon om barneparker litt mer balansert. Det er stor forskjell på parker som på alt annet, så om du vurderer park er det viktig å finne ut hva foreldre som har hatt barn der før synes om akkurat denne parken. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6007399-hva-er-barnpark/#findComment-6021009
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...