marguritten Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 naboen ringte akkurat på døra å sa at dattern hans hadde lus. å at vi måtte sjekke vår datter. men hun er i barnehagen nå, så jeg venter til hun er kommet hjem. får inderlig håpe at hun ikke har lus. vi har jo ingen plass hvor vi kan fryse ned sengklærne eller noe... å kan jeg bruke lusemiddel? har sikkerlig langt hår....blir sikkert å barbere bort hele greia hvis jeg har lus. nei,nå må jeg ikke få panikk. æsj hater luuuuuuus
marguritten Skrevet 21. august 2006 Forfatter #2 Skrevet 21. august 2006 hmm...leste akkurat på internett at gravide bør holde seg unna luse middel og holde seg til lusekammen....kommer til å ta 100 år før jeg kommer igjennom mitt hår... G.I.JANE..here I come. ingenting som er så sexy som en kort klipt militær mamma...
mensana Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 Spørs om jeg ikke hadde innvilget meg et lite unntak ang. lusemiddelregelen og tatt en kur likevel... Lykke til i kampen mot lusen! Det var nå forresten veldig tidlig på høsten for lusepedemi!
Hermelina Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Ja, det kan jo bli en festlig telefon til barnehagen!! : ) En av livets små gleder som småbarnsforelder... Men der er de vel vant til sånne ting når det nærmer seg høsten. Lykke til!
Nicki_81 Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Både Prioderm (malation) og Nix, begge shampo, kan brukes av gravide dersom man har lus. Ingen påviste skader på foster ved bruk av disse.
Gjest Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Om det er mistanke om lus burde du ringe bhg og be dem sjekke så fort som mulig. Om hun er der og har lus, så er det bedre jo fortere det blir oppdaget. Spørs om bhg setter pris på at du har visst at det kan være lus i håret noen timer, uten å gi beskjed. Det sprer seg som ild i tørt gress og det er viktig alle gjør sin bit slik at man ikke får en epedemi. Da kan det gå fler runder og din datter kan bli smittet igjen.... Litt skremselspropaganda;) Jobber i bhg selv, og ser hvor viktig det er at alle sjekker dette nøye om det først har kommet på avdelingen.
Gjest Skrevet 21. august 2006 #7 Skrevet 21. august 2006 Vask av sengetøy ol dreper dritten :-) 60% i minimum 10 minutter. Ps! lett å få hetta av en slik beskjed som lus, men det er uuuutrooolig vanlig! Hadde vår tur i vinter :-)
talie83 har fått Elias:) Skrevet 21. august 2006 #8 Skrevet 21. august 2006 Hei, måtte bare svare når jeg så dette innlegget har egentlig ikke lov å sitte på internett på jobb skjønner du... Vi hadde lus rett før barnehagen sluttet før sommeren, Var helt grusomt, å vi klødde i hodet!! Var kun meg og elste dattera som fikk det, pappa og yngstemann slapp unna, sikkert noe å si med lengden på håret. Men jeg var på apoteket og fikk lusemiddel, til oss begge, det er kommet en ny spray, som vi gravide også kan bruke ) Det var kjempe greit, var bare å spraye hele håret og vente i 15 min,og så vaske den ut. Måtte gre godt med lusekam etterpå. Og vips så forsvandt lusa, må etterbehandles etter 10 dager men det var ikke noe problem Sånn ang sengetøy så er det riktig at man bare trenger å vaske det på 60 grader, men hvis du vil være helt sikker så kan du ta det i tørketrommelen, og da dør de garantert sa det til meg på apoteket. Vil også råde deg og bytte sengetøy i 2-3 dager så er du helt sikker Håper dere ikke har lus da, for det er jo litt styr med vask og sånt
*Lucia* Skrevet 21. august 2006 #9 Skrevet 21. august 2006 Uff, får håpe det ikke er lus! Kjenner jeg begynner å klø selv her!! :-)
marguritten Skrevet 21. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2006 mange takk for svar. jeg har sjekket jent ungen, å har ikke sett noe enda. men skal se om jeg ikke får tak i en lus kam,så jeg kan sjekke enda bedre. mange mange takk for oppbakning.
AMINE Skrevet 22. august 2006 #11 Skrevet 22. august 2006 Det finnes en spesiell luskur for gravide. Dessuten dør lusa etter 2 døgn uten å være i hår. Så hvis du lar klær, børster o.l i 2 døgn, så går det bort. Jobber i barnehage, og har god erfaring med dette, og har elv hatt det et par ganger.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #12 Skrevet 22. august 2006 Jeg synes du skal lese dette fakta-arket. Det gir oppdatert og god informasjon. Ser du har fått mange råd, som bare delvis er riktige. http://www.fhi.no/dav/A742BA55FF.pdf Hugs lus er ikke farlig og ikke smittespreder, men kan være vanskelig å bli kvitt. Mange nye naturmiddel som også selges på apotek har ingen dokumentert effekt. Selv om din datter får lus er det lite sannsynlig at du får det viss du unngår tett hode til hode kontakt. Smitte gjennom klær og sengetøy er meget lite sannsynlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå