MalinL *2 gullgutter* Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 Hei Sunniva! Artig å høre at du er i gang igjen Jeg venter utålmodig på mensen enda. Håper den komme i slutten av måneden. Jeg lurte på om dere får vite noen årsak til aborten hvis de finner ut det. Alt ble sendt til Ullvål etter utskrapningen, så vi kunne bare spørre sa de, da jeg ringte og fortalte om aborten. Så håper vi får vite det. Men tror vel egentlig ikke de vil finne noen årsak. Det jeg tenker på er at vi kanskje ikke har gått på progestron lenge nok etter forsøket. Vet ikke om du leste hva Liza80 skrev under innlegget mitt om refusjon av Progynova. Hun skriver at progestronfall er en vanlig årsak til spontanabort. Jeg har nemlig ei venninne som aborterte 3 ganger før hun den fjerde gangen fikk hjelp. Hun gikk på crione de 3 første månedene av svangerskapet og har i dag ei velskapt lita jente. En av grunnene til at jeg er urolig for dette er det gynokologen sa. (hun som foretok utskrapningen) Hun spurte nemlig etter ultralyden om jeg fortsatt gikk på progestron. Jeg ble ganske paff og sa nei det var kun de 14 første dagene. Spurte henne om jeg burde ha gått lenger på det. Og da begynte hun å "ro" (iallefall slik jeg oppfattet det) med at det var forskjellig praksis fra sykehus til sykehus. Er kjempeglad for at vi på fryseforsøket skal gå på progestron til uke 10. Da slipper jeg iallefall uro meg for at det samme kan skje igjen. Hvis det er mangel på progestron som kan være årsaken. Synes vi får vite så lite om hele ivf-opplegget fra sykehuset. Jeg er nok for dårlig til å spørre også. Kommer på sp.målene i etterkant. Så når jeg møter opp til fryseforsøk, skal jeg virkelig spørre å grave.
Sunniva78 har to små Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 Hei du Malin! På St.Olavs sa de ikke noe om at vi kanskje kunne få vite noe om årsaken. Vet ikke om det var fordi spiren var så liten eller hva. Har tenkt å spørre når vi skal dit, men regner vel ikke med å få vite noe. Angående innlegget ditt så leste jeg det ja, og har tenkt en god del på det. Jeg kjenner også ei som gikk slik støtte etter 3 aborter, og nå er hun 15 uker på vei. Men har aldri hørt om noen som har gått på Crinone lengre enn 14 dager etter vanlig IVF på St.Olavs... Synes det er veldig rart om de praktiserer dette ulikt i landet, det kan da ikke være skadelig i og med at vi får det ved fryseforsøk? Skal selv spørre når jeg får muligheten! Jeg skal etter planen få mens denne uka, det er akkurat 4 uker siden utskrapingen i dag. Har hatt masse murringer og litt spotting i snart en uke, så jeg synes det er merkelig om den ikke kommer snart. Men DU hvor godt det er å være igang igjen så fort... Mye lettere å være positiv da, og lettere å "gi slipp" på nedturen om du skjønner... Blir veldig spennende å følge deg når du kommer i gang igjen, denne gangen SKAL vi klare det!!!! Klem-
Sunniva78 har to små Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Fant dette innlegget på Fub, ineressant... -------------------------------------------------------------------------------- Jeg leste i Ønskebarn nr. 2 2005 et intervju som het Progesteron - det glemte hormon. Det var et intervju med dr. Leif Ims som forteller masse om progesteron og om hvor viktig det er å bruke progesteron når du ønsker barn. Han sier også at dersom kvinner får satt tilbake egg ved ivf skal vi bruke progesteron som stikkpille eller gele i 1 måned! Når intervjueren kommenterte at fertilitetsklinikker i dag kun skriver ut resept på en 14 dagers kur, fikk hun til svar: "Jeg har sett så mange graviditeter hvor pasienten har blitt gravid og så sluttet med progesteron og da aborterer de, fordi man ikke produserer nok progesteron selv! Blir man gravid skal man bruke progesteronkrem hele svangerskapet! For sikkerhets skyld, og det går så fint!" Han mener denne ekstra tilførselen er som en ekstra sikkerhet. Må si jeg blir ikke mindre undrende over hvorfor man kun får progesteronstøtte til uke 10 ved fryseforsøk, og ikke vanlig IVF. Gjett om jeg skal spørre ved neste mulighet...
MalinL *2 gullgutter* Skrevet 22. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2006 Jeg blir bare mer og mer overbevist om at progestronmangel er årsaken til at så mange av oss mister. De sier jo at bla MA er så sjelden. Men etter å ha vært her inne noen måneder synes jeg det er veldig mange forsøk som ender med enten SA eller MA. Skjønner ikke at vi går lengre på progestron når det tydeligvis ikke er skadelig. Og det burde jo gå ann å måle nivået. Klarer jo det på alle andre hormoner så. Skal ikke forundre meg at det er økonomispørsmål. Gjett om jeg og kommer til å spørre både på Ullevål og fastlegen min. Kommer til å ta frem all informasjon og eksempler jeg har. Så takk for innlegget ditt.
*Babylengsel* Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 Dette var veldig inntressant lesing.Jeg har også lest tidligere om progesteron og om mangel på dette øker SA faren. Tro hvorfor de ikke bare gir det rett og slett over lengre tid? Men er det ikke mye bivirkninger av å gå på det? Har lest at noen plages veldig av svimmelhet,er det slik?
Sunniva78 har to små Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Det kan godt være et økonomispm ja Malin, ikke usannsynlig... Og desto mer jeg tenker på det, jo mer forbannet blir jeg! Når det gjelder bivirkninger så er det vel litt mer når man bruker progestan i forhold til Crinone, bl.a. svimmelhet. Men tror ikke det er så plagsomt at det går på bekostning av noe. Tåler godt å være litt svimmel jeg... Klem fra ei som FREMDELES venter på mensen.... Grrr!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå