Gå til innhold

Fullamming og stor baby

Anbefalte innlegg

Eg ser gang på gang at mammaer til store babyar begynner å gje graut tidleg fordi babyen er stor. ette er jammen meg det raraste argumentet eg har høyrd for å begynne tidleg med graut. Viss babyen har vokst seg stor på morsmelk er det jo berre eit heilt handfast bevis på at han får nok næring. Då er det verre med dei babyane som *ikkje* legg på seg nok.

Nei, du som har "stor" morsmelkernært baby kan slappe av så lenge babyen er fornøgd med morsmelk. Vér heller glad for at du produserer nok/næringsrik nok melk til babyen, det er ikkje nødvendig å begynne å stresse med graut fordi babyen er stor!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6004021-fullamming-og-stor-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jo, det er jo rett.

Husk at et fullammet barn tar 150ml per doegn per kg. Saa er barnet 11 kg (som noen nevnte) er det 1,65L per doegn, det er noe slikt som 1000kcal i bare melk, omkostninger kommer i tillegg. Har mor problemer med aa kunne produsere saa mye, eller det sliter veldig paa fysikken til mor, saa er det groet man setter inn etter 4mnd, ikke mme.

Noen er store av natur, noen er små.

Eldstejenta mi var 4.7kg da hun ble født (selvom jeg ikke spiste mye sukker...) og hadde derfor helt fra fødselen av, et forholdsvis stort matbehov. Jeg fullammet til hun var 4.5mnd. De to første månedene hadde jeg økedøgn et par dager hver uke, deretter noe sjeldnere, men fortsatt jevnlig. Jenta var derfor ofte sutrete. Hun la bra på seg og fikk tydelig nok melk. Var 7.6kg på 3mnd-kontrollen. Men som nevnt, hun var stadig sutrete, og jeg mente det var fordi hun var stadig småsulten. Tilbød puppen så ofte hun ønsket. Da vi begynte med litt grøt, ble hun en helt ny jente, blid og fornøyd.

Jeg tror ikke de med store babyer begynner tidlig med grøt fordi babyen er stor, men fordi store babyer ofte har tidligere behov for mer næring for å være tilfredse.

Dette gjelder selvsagt ikke alle store bebiser.

Er enig i argumentet om at man ikke begynner å gi grøt bare fordi babyen er stor - man begynner å gi grøt når klumpen ikke er fornøyd med kun pupp :)

Lillegutt klarte seg på kun pupp frem til han var nesten fire mnd'er. Da var det mat hver 1,5-2 timer, og kun fornøyd i en halvtime etterpå, så sutrete hele tiden. Masse nattmating og mat hver time fra fem om morraen for å ta igjen for natta :) Så her var det ikke no valg - nå er han fin og happy og spiser rundt hver tredje-fjerde time, også på morraen. Og ja, vi har testa å ikke gi grøt på kvelden, da er det tilbake på superspising på morraen igjen - så grøt var det som måtte til for oss iallefall.

Jeg er ikke helt enig i dette. Det er klart at en stor baby trenger mer føde enn en liten baby. Og en stor baby krever mer melk enn en liten baby. Jeg har en stor baby som følger vekstkurven sin fint, helt i øvre grense. Men han er nå våken tre ganger per natt og vi ammer annenhver time ca. på dagtid. Det er en "økeperiode" som har pågått i snart en måned. Jeg mener at han nå er moden for grøt og at han trenger det....

Annonse

Om babyen er stor eller liten så tror jeg at man må følge med på bsbyen sin trivsel. min sønn er fire mnd nå å jeg har begynt å introdusere grøt om kvelden. Dette fordi han har begynt å spise hver time på natten, noe han ikke har gjort på lenge. Begynt med litt velling blandet med morsmelk og bebsen sover mye bedre og trives mere. han får fremdeles masse pupp og kommer til å fortsette med dette så lenge som mulig..

Alle må gjøre det som passer best for dem selv, finnes ingen fasit

Jeg har selv en stor baby som jeg startet med å gi litt grøt og pureer rett før 4 mnd. Dersom jeg skulle fortsatt å kun amme så hadde jeg ikke gjort noe annet enn å ha han hengende i puppen dag og natt. Resultat: Dårlig med søvn på dagen og på natten. Han ble sliten og jeg ble sliten, og ingen tid til lek og kos.

Det virker som om man MÅ amme for enhver pris og alle forsøker å gjøre deg til dårlig mor hvis man starter med fast føde før 6 mnd. Det er faktisk veldig ofte en god grunn til at man starter med grøt. Hvorfor er vi som har gjort det nødt til å sitte å forsvare oss, og argumentere til alle og enhver?

Etter 1 - 2 uker med grøt var barnet mitt helt forandret! Et nytt og bedre liv for hele familien! 5-6 måltider pr dag (2 grøt + resten mm) Nå sover han i tillegg 10 - 12 timer om natten!

(PS. Babyen begynner IKKE å sove 10-12 timer etter kun noen dager med grøt. Du må være tålmodig. Han må få tid til å venne seg til ny rutine med kveldsmat. En annen ting: når man begynner med grøt så blir babyen også veldig tørst. Da kan man faktisk ha en flaske med vann som kan gis i ny og ne. Trenger ikke dra frem puppen hele tiden. Ofte så trenger de bare en liten klunk vann og vips så sover de igjen)

Dette fungerte ihvertfall for mine, men ingen babyer er like. Ja, man er veldig heldig hvis man fullammer barnet til 6 mnd ++, barnet vokser normalt og i tillegg sover 8 - 12 timer om natten. Mine var som nevnt ikke slik, og etter amming med 1 1/2 times mellomrom dag og natt så orket jeg ikke mer! Moralen i historien: gjør det du føler er best for deg og babyen og ikke la deg styre av andre som dømmer!

Hei! (til anonym over her) Hvor gammel er din baby? Babyen min var også ganske stor, og fram til han var 4 måneder ville han ha pupp ca annenhver time på dagtid og (vanligvis) litt sjeldnere på natta. (Har hele tiden latt ham regulere spisingen selv) Så det du beskriver som "økeperiode" var normalen her, men siden hver amming ikke tok så lang tid etterhvert som han ble mer effektiv gikk det helt greit.

Ved fire måneders alder hadde vi økedøgn (varte 3-4 dager) der han ville ha mat "konstant" (he he, føltes i hvert fall sånn) og puppene føltes som om de var tomme. Da økedøgnene var over begynte han faktisk å spise sjeldnere, så det ble ca 3 timer mellom måltidene (kan variere en del da). Så ville bare si at det er håp :-) Gikk greit å vente til han var ca 6 måneder før vi begynte med smaksprøver. Men (litt avhengig av alderen på babyen din) det kan jo være at gutten din er klar for litt grøt. Du kan jo evt be om råd hos ammehjelpen eller på helsestasjonen dersom du er i tvil. Lykke til videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...