Gå til innhold

lungemodningsprøyte - mer enn 1 gang ?

bompibomp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk lungemodningssprøyte 2 ganger med 24 timers mellomrom da jeg ble lagt inn på obs-posten for 3 år siden.

Jenta ble hentet ut etter 9 dager, og jeg fikk ikke noen nye igjen da. At virkningen etterhvert forsvinner, har jeg aldri hørt noe om, i så fall skulle vel stoffet forsvinne fra babyen etter fødsel også? Min datter fikk ingenting for å modne lungene etter fødsel, hun ble født i uke 27.

Hmm.. ja, nei, jeg skjønner ikke dette her... Men her er hva jeg har funnet på nett om denne sprøyta:

Dette står på legeforeningens sider:

Steroidbehandling

Lungemodning med steroider gir økt overlevelse (2). Behandling gis ved truende fødsel mellom 24 +0 og 33+6 uker. Individuell vurdering mellom 23+0 og 23+6 uker.

Fremgangsmåte

Betametason 12 mg i.m, som gjentas etter 24 timer. Maksimal effekt inntrer etter 48 timer og avtar 7 dager etter behandling. Bør gis selv om fødselen kan forventes før andre dose. Gjentatt behandling (>2 doser) er kontroversielt og gis kun etter grundig individuell vurdering (3).

Og dette på babyverden:

Steroider: Den største trusselen ved prematur fødsel er at barnets lunger ikke er modne. Man vil derfor frem til 33 fullgåtte uker gi en (eller flere) lungemodningssprøyte med steroider som vil hjelpe barnets lunger å modnes raskere. Begynner fødselen før 24 til 25 fullgåtte uker, vil steroider vanligvis ha dårlig virkning, og benyttes derfor sjelden. Frem til 33 fullgåtte uker (eller fødsel om den skjer tidligere), gis gjerne slike sprøyter to ganger i uken. Etter 33 fullgåtte uker, er som regel lungene godt nok utviklet slik at bruk av steroider ikke er nødvendig. Man kan ikke gi steroider ved infeksjon. Steroider virker som regel best dersom det går minst to døgn fra sprøyten gis til fødselen finner sted, men kan også ha positiv virkning selv om det går mindre tid.

Av teksten på babyverden skulle man jo tro at det var vanlig å gi dette flere ganger, men skjønner ikke det av det som står på legeforeningen sine sider... men det står jo at sprøytens virkning avtar etter 7 dager, og da er man vel like langt ? Men på den annen side; kan det være lurt å sprøyte ungen full av steroider hver uke ?.. ikke vet jeg...

Hei igjen. Det står at virkningen avtar etter 7 dager, men ikke noe om hvor mye. Dessuten blir jo lungene også naturlig sterkere uke etter uke/dag etter dag etter hvert som man kommer videre ut i svangerskapet.

Datteren min hadde svært gode lunger da hun kom, men så ble hun også født bare 9 dager etter lungemodningssprøytene da....

Tror jeg vil anbefale å gå etter legeforeningen sine opplysninger - de burde jo vite hva de snakker om?

Det er også det som er mest i tråd med de opplysningene jeg fikk på Ullevål...

• 1 måned senere...

Annonse

Ja jeg fikk lungemodnings sprøyter med 24 timers mellomrom, da jeg ble innlagt med alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 30 + 4 med førstemann. De gav meg en torsdagskveld og en fredagskveld, barnet ble tatt med keisersnitt den påfølgende mandagen ca 2,5 døgn etter siste sprøyte.

Legene var svært fornøyde med seg selv som hadde gitt disse sprøytene, fordi da barnet ble født scorte han full pott på lungekapasitet. Han fikk ikke oksygen tilførsel, snuste så vidt på oksygenslangen en gang.

Vi var og svært fornøyde med denne behandlingen.

Jeg fikk to ganger med 24 timers mellomrom da jeg var lagt inn på obsposten, men fikk inntrykk av at dette skulle holde frem til uke 34 og at det var en ren forsikring i tilfelle noe skulle skje før den tid. Er utskrevet nå og har ikke fått beskjed om å komme inn for å ta nye sprøyter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...