Gå til innhold

April: Bor du på samme sted som du vokste opp?

Anbefalte innlegg

Og er det by, tettsted eller et lite sted?

Vi bor sentralt på Østlandet, i nærheten av der mannen min vokste opp. Nå har vi begynt å snakke om å flytte nærmere mitt hjemsted, som er et lite og ikke særlig sentralt sted. Det som teller for flytting er bl a familie (mange i min familie bor i området omkring hjemstedet mitt, mens familien til mannen min bor mer spredt), og økonomi (større bolig her vi bor nå vil bli forferdelig dyrt). Så nå lurer jeg på: Hvordan har dere tenkt når dere bosatte dere der dere bor? Bor du der du vokste opp? Hva synes du om å bo der du bor?

Fortsetter under...

Jeg kommer fra Arendal egentlig, men flytta hit til Sandnes da jeg var 14 (mamma fikk jobb her + at hun hadde en kjæreste som pendlet hit). Men vi har kjøpt huset til svigermor som både hun og mannen min er oppvokst i. Jeg er veldig familie-/hjemmekjær, og hadde nok bosatt meg i nærheten av familien i alle fall. Mamma bor nå ca 5-10 min gange herfra (og jeg har bodd innenfor noen få hundre meter av dette huset fra jeg var ca 16, utenom studentår), og svigermor like så.

Dette er en halvstor by (60tusen innbyggere), jeg bor sentralt i forhold til sentrum av byen er og Stavanger (går direkte buss til Stavanger rett borti gata, og bor 15min å gå fra sentrum av Sandnes). Trives kjempegodt - eneste jeg savner er å ha strender (saltvann) litt nærmere. Området har fantastiske strender, men de fleste tar minst 15min å kjøre til.

Bynært lite sted?

Vi bor i et koselig/rolig og barnevennlig eneboligfelt med 5 min kjøring til sentrum, og er veldig fornøyd med det. Jeg vokste ikke opp her, men i nærheten. Og vi bosatte oss her, for da var vi liksom "midt i mellom alt", hvis du skjønner. Vi er nær sentrum, nær arbeidssted og nær familien (men ikke så nær at vi har de som nærmeste nabo akkurat, og det er jeg glad for).

Det er helt sant at jo lenger man flytter fra en bykjerne, jo billigere blir det (ev. større, hi,hi) Vi er definnitivt tilhengere at stort hus med alt innenfor nær avstand med kjøring, fremfor to-roms i hovedgata i sentrum.

Bor i sentrum av ei lita bygd på rundt 5500 innbyggere... er sikkert blitt mer enn det i det siste året, men rundt om det. Bor alikevel noen kilometer fra der eg vokste opp for me bodde enda mer ut på landet enn det eg gjør i dag. Hele familen har flyttet seg ned i sentrum av bygden, har min søster 5 minutt gågang fra meg, foreldrene mine bor 20 minutt fra oss og min andre søster 40 minutt gågang. Der to av søsken enda bor hjemme. Så me har samla oss og tror nok alle oss kommer til å bosette oss her.

Har alltid likt meg her, men har prøvd å bosette meg i byen. Men har alltid vendt hjem igjen. Borte bra - hjemme best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...