Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #1 Del Skrevet 20. august 2006 Bare vær anonyme hvis dere vil. Jeg må bryte sammen og innrømme at jeg ikke har stumpet røyken er 4+3 i dag. Bare jeg som er så fæl? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmammapåny Skrevet 20. august 2006 #2 Del Skrevet 20. august 2006 føler du at du kommer til å slutte, eller blir d tøft?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #3 Del Skrevet 20. august 2006 Tror det er lurt å holde seg anonym ja! Jeg må nok innrømme at jeg heller ikke har stumpet røyken enda, å det IRRITERER meg! Er 8 uker på vei, synes det er så utrolig vanskelig når jeg ikke skjønner eller føler at jeg er gravid! Har kjempe dårlig samvitighet! Kanskje vi skulle sluttet i lag, sjekket hverandre hver dag og hatt en liten konkuranse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosego&Lille'n Skrevet 20. august 2006 #4 Del Skrevet 20. august 2006 Akkurat en uke siden jeg slutta. Hadde da røyket 2 røyk annenhver dag i en uke siden jeg fant ut at jeg var gravid. Meeen guuuud det hadde vært GODT med en sigg!! Men når jeg tenker på den lille i magen så er det ikke så vanskelig valg egentlig. ;o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #5 Del Skrevet 20. august 2006 Jeg skal gjøre ett veldig bra forsøk!!! Har bestemt meg for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #6 Del Skrevet 20. august 2006 Tok min siste 4+6... Dette er hardt, men skal klare det. (Er 5+3 nå så det er ikke så mange dager siden...) Du klarer det nok, les lenge nok om krybbedød og slikt så er det noe som gjør noe mes smaken på røyken... Jeg er kjempesugen enda, har mase taxfree røyk hjemme, men mannen min har gjemt dette på hemmelig sted, og skal gi den bort til søstra mi så snart hun kommer på besøk.... Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmammapåny Skrevet 20. august 2006 #7 Del Skrevet 20. august 2006 jeg er ikke røyker selv, men blir nesten litt irritert når enkelte henger ut de som røyker her inne... er jo ikke som dere prøver å skade babyen. Røyking er avvhengighetsskapende og det er ikke bare bare å slutte selv om man er gravid eller ikke. noen klarer det og ander klarer det ikke. Vær stolt av deg selv for alle de røykene ferre du tar for hver dag, noe er faktisk bedre enn ingen forandring!!! Lykke til jenter:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #8 Del Skrevet 20. august 2006 Kanskje dette hjelper dere: i tillegg til mange komplikasjoner med både baby, morkake, krybbedød osv kan røyking også føre til kolikk! Ikke fristende? He he. Håper virkelig dere klarer å slutte, jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #9 Del Skrevet 20. august 2006 TAKK kaa82!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #10 Del Skrevet 20. august 2006 Foreløpig har jeg ikke sluttet. Men skal virkelig prøve hardt på det. Er i 5 uke nå. I mitt forrige svangerskap klarte jeg ikke å slutte. Røyka gjennom hele svangerskapet, og fødte ei frisk jente på over 4 kg. Men likte ikke å innrømme at jeg fortsatt røyka. Så NÅ SKAL JEG KLARE DET, om jeg så ikke klarer det før i uke 20 eller så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 20. august 2006 #11 Del Skrevet 20. august 2006 Kuttet fra 10 til 3 uke 3-5. Så kom kvalmen og har ikke hatt røyksug siden. Er 12+0 idag. Er utrolig glad for at jeg har vært kvalm, fordli det har ikke vært noe problem å slutte! Har sett andre slite fryktelig med å slutte, og dermed slitt med den forferdelige dårlige samvittigheten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 20. august 2006 #12 Del Skrevet 20. august 2006 Satt av en dato for når jeg skulle slutte. På babyverden har de en kalkulator som forteller forskjellige datoer for når ting skjer. Datoen min for røykeslutt var den dagen hjertet begynnte å slå på embryoet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosego&Lille'n Skrevet 20. august 2006 #13 Del Skrevet 20. august 2006 Sånn var det i mitt forrige svangerskap. Jeg spøy nesten bare ved lukta av sigarettrøyk. Æsj! Ikke vanskelig å slutte da nei. ;o) Dumme meg begynte igjen etter at jeg var ferdig med ammingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #14 Del Skrevet 20. august 2006 Hei!!Jeg slutta å røyke i mai,-ble ik gravid før i juli.... Vi prøvde å bli gravid i 6-7 mnd f d klaffa...-å jeg hadde ik lyst å røyke hvis jeg ble gravid.-Å d gjør jeg heller ikke!! Men jeg jobba med meg selv i fem mnd før jeg endelig klarte å stumpe d for godt!!Men egentlig var d enklere enn jeg hadde trodd. Ønsker alle gravide røykere lykke t med å stumpe røyken!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. august 2006 #15 Del Skrevet 21. august 2006 Hei! Ønsker ikke å fremstå som en bedreviter, men etter 12 års røykeavhengighet vet jeg at det vanskeligste med å kutte røyken er å bestemme seg for å kutte røyken. Jeg røykte en 20-pakning om dagen, og hadde lenge tenkt at jeg burde slutte. Men de småforsøkene jeg hadde ser jeg nå at ikke var ærlige nok, og da jeg virkelig bestemte meg så satt det meste i hodet. Jo visst er man avhengig, helt klart. Og avhengigheten vil som du (kaa82) er inne på være forskjellige fra person til person. Men når suget ble som værst, var det psyken som holdt meg unna. For til syvende og sist sitter det i hodet på oss; det er å finne en ærlig motivasjon, ta en avgjørelse - og til slutt stå for den! Og at man har et lite liv i magen, som helt og holdent er avhengig av meg/deg (oss) burde være den beste motivasjonen! Lykke til, jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JANNE-F Skrevet 21. august 2006 #16 Del Skrevet 21. august 2006 jeg har heller ikke stumpet røyken enda, tenker på det hver dag er 6+0 på vei og vet inni meg at jeg burde slutte men vet ikke hvordan enda, og jeg vet at jeg kommer til og bli mere kvalm etter hvert, akkurat nå er det litt på kvelden, så jeg VET at når kvalmen slår til så klarer jeg ikke å røyke mere........... men jeg har kuttet ganske mye ned siden jeg fant ut at jeg var gravid, det er håp for oss alle:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. august 2006 #17 Del Skrevet 21. august 2006 hei... jeg er 6+2 på vei, og jeg røyker 1- 3 røyk i uken.det er vel ikke det meste tror jeg.men skammer meg skikkelig siden jeg skjuler det for mannen min.han tror jeg sluttet før jeg ble gravid...vet ikke hva jeg gjør hvis det er noe gale med babyen vår.da kommer jeg aldri til å tilgi meg selv....tenker på det hele tiden, men hvorfor slutter jeg ikke????jeg kommer aldri til å tilgi meg selv hvis noe er gale.... godt å få det!!! holder meg til anonym jeg også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. august 2006 #18 Del Skrevet 21. august 2006 Enig med deg, anonym. Jeg har også røyka i mange år, men slutta selvfølgelig med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. jeg hadde bare lyst til å nevne alkohol, hvor mange som absolutt ikke aksepterer det i løpet av svangerskapet, men røyker gjør de. veit det ikke er samme skadene og heller ikke ikke like stor grad av skade. Men vi VET at også røyking er skadelig. Say no more. Jeg holder meg også anonym... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. august 2006 #19 Del Skrevet 22. august 2006 Hei! Jeg stumpet røyken 1 aug, da var jeg 7 uker gravid. Har røyket 20 om dagen i en årrekke, så det er ikke lett, men nå kan jeg jobbe en hel arbeidsdag uten at suget melder seg. Ved mine 2 forrige svangerskap klarte jeg ikke å holde meg helt unna røyken så jeg vet hvordan dere har det dere som ikke klarer det. Faktisk er det de som heller ikke vil slutte, og det synes jeg også vi skal respektere. Jeg sluttet pga at samboeren min sluttet i mai, så jeg bestemte meg for å hive meg på. Ønsket å ha med meg ferien først.. Så det er egentlig ikke svangerskapet som er årsaken til røykeslutten, men det gjorde det selvsagt enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #20 Del Skrevet 22. august 2006 Til moddik. Hvorfor synes du at vi bør respektere at det er noen som ikke vil slutte? Og da snakker jeg om de som er gravide og altså ikke vil slutte å røyke. Jeg synes vi godt kan jobbe for at barnet skal slippe å få den type gift. Lurer litt på hvorfor det er en større aksept for å røyke under svangerskapet enn for å drikke alkohol... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #21 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg er en ikke-røyker å vi må respektere alle mødres "valg" ! Meen dere som røyker,vet dere hva fosteret går igjennom når dere tar dere en røyk? Tror dere ville tenkt dere godt om på nytt før dere tok en røyk om dere fikk se den lille på UL mens dere tok ett trekk. Fosteret krymper seg og får kramper,hjertet begynner å slå fortere å dette kan få utslag i krybbedød,fosterdød,prematur fødsel og mye annet. Tenk på det da dere, skal lysten å avhengigheten deres få "bestemme" at deres foster skal ha det helt jævlig inne i magen? Den lille i magen til deg som røyker har ikke bedt om å få en mor som gir den kramper og svingene puls,som sikkert er veldig ubehagelig. Det er jo direkte farlig. Jeg selv er gravid og tør ikke engang å være passiv røyker,jeg løper når jeg kjenner røyklukt for å si det sånn! Er redd for at min unge skal dø i krybbedød,det er vel alle mødres store skrekk,for det er noe vi vet skjer å det kommer ingen forvarsler. Du som røyker øker sjangsene KRAFTIG for at ditt barn skal dø i krybbedød. Det er jo litt å tenke på, å om du fortsatt har lyst til å ta/eller MÅ ta en røyk må du søke hjelp! Jeg tenker på de små jeg inni magen,så skjøre å små..det er dere som mødre som må beskytte dem, ikke forgifte dem hver dag! Tenk på det da.. Å jeg vet at det ikke er bare bare å slutte av egne erfaringer, men husk at dere er gravide! Håper noen av dere slutter iallefall!-For babyens skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #22 Del Skrevet 22. august 2006 Helt enig, forsår det er vanskelig, men det er for sore konsekvenser å forsette. kanskje burde dere sluttet før dere ble gravide. Nå har dere en stor grunn til å slutte og i tillegg for dere selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. august 2006 #23 Del Skrevet 22. august 2006 Til dere ALLVITENDE ANONYME! Tror dere ikke at de som røyker er FULLSTENDIG KLAR OVER KONSEKVENSENE for å fortsette å røyke? Det er deres valg og det bør alle respektere. Du kan ikke sammenligne alkoholisme øg røyking.. -Det blir for dumt! Jeg kjenner INGEN barn som er født "røykeskadet" Gjør du?? Hvis det skjer noe med barnet underveis i svangerskapet, så er det INGEN som kan si sikkert at det er røyk som er årsaken 100%. Har 2 flotte, sterke, friske, pene barn som ble født med normal vekt og lengde og med en morkake som var helt fin! -til tross for røyking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #24 Del Skrevet 22. august 2006 Og her kommer også enda en for å bekjenne sine synder.... jeg har kuttet kraftig ned, men ikke klart å slutte helt. Prøver alt jeg kan, men det er SÅ vanskelig!!! har begynt å lese endelig ikke røyker, håper den hjelper meg på vei! Er 5 + 1 og akkurat nå anonym.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #25 Del Skrevet 22. august 2006 Hei moddik! Kan ikke du gå på en tråd der ingen forsøker å slutte a? Også kan dere sammen sitte å motivere hverandre for å fortsette iom det ikke er farlig....???!!! Til dere andre; stå på! Dere klarer det! Under følger direkte utskrift fra Statens helsedirektorat. Les det; kanskje det kan være til oppmuntring til å kutte ytterligere ned, bli kvitt suget etc. ) Masse lykke, lykke til! Røyking i svangerskapet Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge. Det er det som gjør det til et viktig helsespørsmål i svangerskapsomsorgen. For en gravid er det å slutte å røyke det beste man kan gjøre for barnet [Foto: Nicolas Tourrenc] Norge har lenge vært blant de landene hvor flest gravide kvinner røyker. Tall fra medisinsk fødselsregister for 2002 viser at 22,0 prosent av kvinnene røykte daglig eller av og til ved svangerskapets begynnelse, og 16,1 prosent røyker daglig eller av og til ved svangerskapets slutt. Svært mange av de som slutter å røyke gjenopptar røykingen etter svangerskapet, rundt 70 prosent på internasjonalt nivå. Tobakkseksponering og potensielle helseskader hos foster og det nyfødte barn Hvis mor røyker vil fosteret bli eksponert for tobakksprodukter på samme nivå som den som røyker aktivt. Tobakksprodukter når barnet via morkaken og kan medføre alvorlige konsekvenser. Spontanabort, svangerskap utenfor livmoren og svekket morkakefunksjon er noen av de skadene som direkte assosieres med røyking i svangerskap. Lav fødselsvekt og tidlig fødsel Karbonmonoksidet i røyken binder seg til de røde blodlegemene og stjeler plass fra oksygenet. Det fører til at barnet hele tiden får mindre oksygen enn det skulle ha hatt. I tilegg fører nikotinen i tobakken til at blodårene trekker seg sammen, og blodtilførselen til barnet reduseres. Sammen med karbonmonoksidkonsentrasjonen i blodet, betyr dette at barnet får redusert tilførsel av både oksygen og næring. Røyking i svangerskap representerer derfor en betydelig risikofaktor for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Det er antatt at røyking i svangerskapet forårsaker 15 prosent av alle for tidlige fødsler, 20-30 prosent av alle tilfeller av barn med lav fødselsvekt, og rundt 150 prosent økning i sykdomstilfeller hos foster/barn i ukene rundt fødselen. Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt (<2500g), for tidlig fødsel (< 32 uker) og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge. Krybbedød Røyking i svangerskapet er assosiert med økt risiko for dødfødsel og krybbedød. En omfattende krybbedødstudie, som omfatter 20 land og 745 krybbedødsfall, ble publisert i 2004. Studien viser at barn av mødre som røyker har 2,5 ganger økt risiko for å dø i krybbedød. Barn av mødre som røyker og i tillegg sover sammen med barnet, har 18 ganger så stor risiko. Årsaken til dette er foreløpig ukjent, men en av hypotesene er at røyking i svangerskapet øker sårbarheten for overoppheting og forstyrrer regulering av hjerterytme og respirasjon. Luftveislidelser Røyking under svangerskap er sterkt forbundet med barns helse ved å forårsake redusert vekst av lungene, øke risikoen for luftveisinfeksjoner, luftveissymptomer som piping og hvesing, samt igangsette og forverre astmasymptomer. Redusert lungefunksjon i spedbarnsalder disponerer for senere tilbakevendende obstruktive luftveissymptomer (luftveiene blir trange og pusten vanskeliggjort) i barnets første leveår. Særlig utsatt er de barna som også blir eksponert for passiv røyking etter fødsel. Røyking i svangerskapet er i enkeltstudier også assosiert med vedvarende redusert lungefunksjon. Den mangelfulle utviklingen av lungene, observert ved fødsel, ser ut til å kunne vare helt frem til voksen alder. De biologiske mekanismene bak redusert lungefunksjon er ikke klarlagt, men det er antatt at de små defektene som er påvist fra eksponering i svangerskapet reflekterer skader inntruffet under et kritisk punkt i utviklingen. Disse skadene kan permanent ha forandret lungens struktur eller lungens immunologiske funksjon. Effekten kan bli forsterket gjennom den økte forekomsten av respirasjonsproblemer og tidlige infeksjoner, som er vanligere blant barn av mødre som røyker. Psykososial utvikling Røyking under svangerskapet kan gi utslag i forsinket eller dårligere psykososial utvikling hos barn. Hvordan de ulike stoffene i tobakken påvirker fosteret, og hvilke av de 4000 helseskadelige stoffene i tobakken som gir slike skader, har i hovedsak vært ukjent. Enkeltstudier antyder at nikotin synes å skade utviklingen delvis ved en direkte påvirkning av celledelingen. I et norsk doktorgradsarbeide ble det funnet at tobakksrøyk fører til skader på arvematerialet og dårlig produksjon av viktige celler hos barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå