Gå til innhold

Skal deres mann i pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på dette. Samboeren min sa akkurat at han ville være hjemme hvertfall en måned......Jeg burde vel bli glad, men jeg ble irritert. Da skal jeg f.eks ut i jobb en måned og så hjem igjen på perm.....Hva skal dere gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 uker av permisjonen er forbeholdt pappaen,og hvis han ikke tar de seks ukene mister dere dem ( bareunder spesielle omstendigheter kan mor overta disse ukene...)

Så her i huset skal pappaen ha i alle fall seks uker permisjon;-)

Det går jo ann å gjøre det sann at han tar de ukene helt til slutt, så slipper du å jobbe for å gå tilbake til permisjon...

Skrevet

Far har jo krav på 6 uker da...

Dere må jo prate sammen og bli enige om hvordan dere skal gjøre det, du kan jo også bruke ferien din når han har perm så kan dere være hjemme samtidig. Er jo forståelig at pappaen har lyst på tid hjemme sammen med den lille, selv syns jeg det bare er positivt.

Her skal den kommende pappaen ha sine 6 uker (for han mente det var nok, fordi han har mye ferie til gode, så jeg skulle få resten av permisjonstida) når jeg går tilbake til jobb etter min permisjon er ferdig.

Skrevet

JAAA min skal ha pappaperm, det er utrolig viktig synes jeg. Jeg kan gjerne jobbe en måned eller noe så han får være hjemme med hele ansvaret for barnet. Det er viktig at de får føle på ansvaret, prøve og feil de også.

Mulig jeg er drømmedama i dette tilfellet, for jeg har sagt til min at han kan få ha perm i sommer/høst om han vil.

Dessuten kan det være godt for oss å komme oss ut for en periode???

Skrevet

Ja, dere har rett...Klart det er viktig at han får ta del i barnets dag, og selv erfare det:) God idè å selv være hjemme i ferien, samtidig med pappa.

Jeg trodde de kunne være hjemme i 3 måneder, og synes det var litt rart...

Takk for raske svar!! :)

Skrevet

Min samboer er sjømann så han skal ikkje ha noke permisjon trur eg. Veit ikkje om dei har rett på det når dei jobber på sjøen?

Men han blir jo 1 mnd heime og 1 mnd vekke så han får jo masse tid med babyen når han er på fri.

Skrevet

De kan være hjemme lengre enn 6 uker..

Det er sånn at dere har totalt 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn. Av disse ukene, skal mor ha 3 uker før termin, og 6 uker fødsel, mens far skal ha 6 uker. De resterende ukene er opp til dere å bli enige om hvordan skal fordeles.

Skrevet

Hei. Er det slik at de 6 ukene forbeholdt far er uker han MÅ ta ut..

jeg har nemlig ingen jobb å gå til i de eventuelt 6 ukene, (jeg er vikar nå, blir litt vanskelig å skaffe meg en jobb i kun 6 uker)..

Og en ting til, det er at han er lærling.. og jeg skal være hjemme med 80% lønn... det vil si at han kun i de 6 ukene vil få 80% av lærlinglønna!!

Vi var blitt enige om at far skulle jobbe og jeg være hjemme.. kan de tvinge far til de 6 ukene da..

Skrevet

Gjør dere selv en gigantisk tjeneste for framtiden og la pappa få all den permisjonen han ønsker og gjerne mas for å få han til å ta litt til.

Det er jo veldig mange flotte unntak, men mange menn vet ikke helt hvor mye jobb det innebærer før de er hjemme selv. Samtidig får de prøvd seg på egenhånd uten vår innblanding og knytter varige enda sterkere bånd til den lille.

Skrevet

Min mann skal ha sine 6 uker. Vi har tenkt at han skal ta de på slutten, slik at jeg slipper å jobbe litt for så å gå tilbake til permisjon igjen. Det er jo kjempeviktig at mannen også får sin tid med pappaperm synes nå jeg.

Skrevet

Vil anbefale deg å ta en prat med ditt lokale trygdekontor, og høre hva de sier.

Skrevet

ja er enig i at det er flott at de er hjemme..

Her i huset har han fri nå 2 uker i julen.. og 5 uker til sommeren..Han syns det var greit..

så vi håpet at jeg kunne være hjemme de ukene permisjonen er.. (med 80%) slik at vi ikke tapte penger..Driver å bygger hus.. og må ha inntekten hver mnd..

Han var hjemme to mnd forrige gang.. da jobbet jeg. Det gikk fint det også.

Skrevet

dytter...

chloè du kan jo faktisk ta ferie når han har permisjon.det er ingenting som heter at du må jobbe igjen.du tar 5 uker ferie,mens han tar 5 uker perm.så har han jo rett på 2 uker i forbindelse med fødsel.men det er opp til arb.giver om han får lønn da.min mann får 14 dager med lønn i.f.t fødsel.

Skrevet

Ja, bra idè det med ferie. Det passer best mht jobben at jeg begynner igjen i januar- så da kan jeg ta ferie der på slutten.

Tusen takk for svar!

Skrevet

Selvfølgelig skal han ha sin del av permisjonen. Han blir hjemme 3-4 mnd + sin ferie + 2 uker i forbindelse med fødselen.

Skrevet

Klart han skal! :-) Han er selvstendig næringsdrivende, så vi kommer nok til å tape penger på at han gjør det, men vi vinner i det lange løp. Noen ganger teller tid mer enn penger. Han skal få så mange uker han bare vil ha :-)

Skrevet

Vi skal kose oss i pappapermen, med forrige barn var vi på 5 ukers ferie sammen, og jeg satser på at vi gjør det igjen med knøttet i magen.

Det var helt fantastisk, det er ikke ofte man får muligheten til å nyte 5 (eller 6...) uker sammen på ferie.

Han har alltid hatt forståelse for hvor mye jobb det er med et barn, så en "far må være hjemme med barnet og bli kjent med det og kjenne hvor tøft det er å gå hjemme med barn"-preken er ikke nødvendig.

Skrevet

Min kjære samboer får ikke pappa perm. fordi jeg har en arbeidsstilling på mindre enn 50% og er går på skolen.

Hadde blirr kjempe glad om han fikk. Han kan jo ta disse pappa perm ukene når din perm er ferdig..:o)

Uansett har jo alle fedre rett på 1 uke eller 2 rundt fødselen hvis di vil :o) (opp til arbeidsgiver om det er lønnet eller ei)

Skrevet

Ja, min mann vil heldigvis være hjemme i hele 17 uker totalt + 2 ukers fødselspermisjon.

Det gjør meg ingenting å begynne i jobb litt tidligere slik at far og sønn får tid sammen.

Tror dette båndet de knytter da vil være kjempebra!

Skrevet

Sist gang var pappaen hjemme i perm da barnet vårt var 6,5 mnd, jeg jobbet. Jeg grudde meg veldig på forhånd, men det var fantastisk deilig å gå ut av huset uten vogn, stelleveske bleier, flasker etc, dessuten var det godt å kunne tenke på noe annet enn det nybakte mødre stort sett tenker på...Og far og barn koste seg masse, det er bra for far å se hvordan hjemmeværende tilværelsen er,min mann fikk iallefall økt forståelse for min manglende prioritering av husarbeid. Men når dette er sagt, da hans fem uker var omme, var det en lykkelig mor som igjen tok hovedansvaret på hjemmebane!!

Skrevet

Min mann vil helst at jeg tar all den permisjonen jeg kan ta, og det samme vil jeg. Han ønsker å være minst mulig borte fra jobb og jeg ønsker å være minst mulig bort fra babyen, så der er vi enige. Tror han synes det er nok med 6 ukers pappapermisjon + 5 uker ferie. Det er nesten en uke fri i måneden det.

Selvfølgelig har baby og pappaen godt av å være sammen, men jeg synes alikevel at hver enkelt må få velge/vurdere hva som er best for sin familie. Synes ikke staten skal tvinge oss til det ene eller det andre, det holder nå!

Skrevet

Her skal pappaen være hjemme i perm i sine 6 uker. Satser på å ta det samtidig med at jeg tar ut ferie. Hyggelig å ta den tiden sammen, eventuelt reise bort et sted alle 3. han tar også ut 2 uker i forbindelse med fødsel.

Skrevet

Vi skal dele permisjonen. Vi delte forrige gang også - litt motvillig fra meg kanskje....he he... Mannen min hadde tre måneder permisjon, men tror han kunne tenke seg lenger denne gangen. Jeg synes egentlig det er flott at han har lyst til å være hjemme, men det gjør det litt tungvint i forhold til amming da... Jeg får nemlig ikke til å pumpe.

Skrevet

I den nye landsoverenskomsten og hovedavtalen med LO og HSH er det fattet et nytt vedtak om at;

"Kvinner som ammer barn har rett til den tid hun av den grunn trenger, og minst en halv time to ganger daglig, eller hun kan kreve arbeidstiden redusert med inntil 1 time per dag. Betaling til dette er begrenset til maksimalt 1 time om dagen. Ordningen opphører når barnet fyller 1 år."

Dette kan jo gjøre ting litt enklere å gå tilbake til jobb tidligere hvis far ønsker mer av permisjonen enn sine 6 uker. Hos oss er ikke dette et aktuelt tema uansett, med en mann som nesten ble irritert over at han må ta 6... Ikke enkelt med hans jobb og være borte så lenge...

Skrevet

vil veldig gjerne at han skal det! Men jeg har en stillingsandel på 44%, og ser ut som at jeg må ha jobba 50% eller mer for at han skal ha rett til det. Men håper han får... Jeg er 100% sykemeldt, så er jo ikke akkurat mulig å påta seg ekstravakter heller liksom... Det ville jeg jo selvfølgelig gjort om jeg kunne jobbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...