Gå til innhold

4.brystbetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei tulle på 2 mnd og har nå min 4.brystbet. Jeg håper jeg får denne til å gå over av seg selv slik at jeg slipper pencilin.

Jeg har prøvd alle mulig tips (ja jeg har prøvd å henge opp klesvasken med votter:o), fått låne elektrisk pumpe på helsestasjon, ringt ammehjelp osv. Helsesøster mener årsaken er at tulla ikke gaper høyt nok.

Har noen andre her hatt mange brystbet og kommet seg over dem slik at du kunne fortsette å amme?

Jeg synes jeg får så lite hjelp av helsesøster og lege, da begge synes jeg burde vurdere om jeg vil fortsette å amme. Men jeg synes selv at tanken om å slutte å amme er helt forferdelig, har så lyst til å amme. Noen andre med samme erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg, jeg vet hvordan du har det. Jeg hadde 5 bb ila 3 mnd. Jeg skulle ønske noen hadde sagt at det gikk an å slutte med ammingen før. Sluttet etter 3 mnd, og det er det beste jeg noensinne har gjort. Fikk endelig kost meg med det lille nurket, og fikk litt overskudd igjen. Jeg husker nesten ingenting fra de tre første mnd, fordi jeg hadde 40 i feber og bare gruet meg til neste måltid.

Jeg synes også at tanken på å slutte var forferdelig, og hadde dårlig samvittighet i en uke, men når jeg først gjorde det var det fantastisk.

Det er tross alt bedre å være frisk og kunne kose deg med å være mamma. Nå har jenta di faktisk fått mm i 2 mnd, og det er kjempebra. Mme er noen ganger det beste for barnet.

Lykke til uansett hva du velger! Det går veldig fint med mme også

hilsen flaskemamma

Skrevet

Vil bare gi deg min liste av "Gjort alt", i tilfelle det er noe som ikke er proevd. Noen ganger er det enkelt og greit bedre for dere begge aa slutte. Men la oss gaa igjennom en del ting her:

Saa alle innlegg og annet som kommer i kontakt med barnets munn er kokt eller stroeket paa to prikker. Du skifter papir innlegg hver gang du ammer, og har ikke ullinnlegg direkte mot brystet. Du har hatt melkeproeve tatt hos legen, og de er sikre at du fikk riktig antibiotika. Du tar Lecitin (3 kapsler a 1200mg per dag) for aa behandle tette melkeganger. Ammehjelpen har sett paa sugetaket, og sett at du ikke klemmer paa brystet hvis du holder puppen. Du varierer ammestilling mellom hver amming og bruker ammepute slik at barnet ikke henger paa brystet. Det gaar aldri mer en 4timer mellom hver gang du ammer/pumper.

Gaar det greit og hurtig aa pumpe/dobbeltpumpe? Det er flere her inne som har fullpumpet og gitt paa flaske en stund. Naar barnet er stoerre (en mnd eller saa til), er munnen ogsaa stoerre, og det kan gaa helt greit aa ta puppen igjen. Det er lurt aa ha en rutine paa pumpinga, og ha syntocinon nesespray ihvertfall i begynnelsen.

Svar gjerne tilbake, saa finner vi ut av dette!

Skrevet

Hei anonym og Expat:o)

Tusen takk for kjappe svar! Hjelper godt på.

Expat: Alt er prøvd. I går begynte jeg faktisk med papirinnlegg inne i ullinnlegg. "Alle" sier jo at ullinnlegg er det beste, men jeg tenkte jeg skulle prøve denne varianten.

Anonym: Veldig godt å lese om ei med samme erfaring. I morgen skal jeg ta kontakt med helsesøster igjen. Vet ikke om jeg skal vente å se om jeg får en bet til eller om jeg skal nå å kun pumpe meg for å gi henne på flaske en periode. Jeg synes det er verdt et forsøk. Men kommer det tilbake uansett, så slutter jeg! Sant som du sier at det er bedre både for tulla og resten av familien (hun har jo en storebror og som trenger mammaen sin) å ha en mamma som er frisk. Jeg kjenner jeg begynner å glede meg allerede til å få maaaange gode dager:o)

Men tar gjerne i mot flere erfaringer.

Skrevet

Jeg har tidligere snakket med damer som har smittet seg selv om og om igjen fra ullinnlegg. Saa det kan vaere det!

Forresten har helsesoester snakket om kort tungebaand hos baby? Det er ogsaa en grunn til daarlig sugetak...

Men det er ogsaa viktigere med mamming enn amming... ;)

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde 5 bb og utallige tette melkeganger de første 2,5 mnd av snuppas liv. Det var helt grusomt, men pga allergi (hun har melkeallergi) fortsatt jeg. Det som ble redningen for meg var lecitin kapsler, 3 om dagen. De får du kjøpt i helsekostbutikk. I tillegg gikk jeg til akupunktør. Han satte fart på sirkulasjonen i brystene, og siden har jeg ammet uten problemer.

Så om du ønsker å fortsette ammingen (er veldig glad for at jeg selv holdt ut) vil jeg anbefale denne oppskriften. Jeg brukte forresten papirinnlegg og ullinnlegg i bhen. Hadde alltid oppvekst av gule staf i melkeprøvene. Ullinnlegg er ikke det beste når man sliter med slike bakterier, de koser seg i melkerestene i ullinnlegget :(

Skrevet

Hei, hei. Jeg føler med deg. Er du helt sikker på at barnet suger riktig? Har du fått flere til å se på det? Her så det tilsynelatende bra ut, men etter tre måneder ca lærte jeg en teknikk når barnet skulle koble seg på som fikk henne til å suge på en helt ny måte. Fram til det så hadde hun ikke tungen godt ut slik at jeg så den utenfor underleppa når hun lå på brystet. Resultatet av dårlig sugeteknikk var konstante såre og sprukne brystknopper og to brystbetennelser de første tre månedene. Lecitin gjør også susen for tette melkeganger. Homeopati kan hjelpe mot gryende brystbetennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...