Gå til innhold

August: Min fødselshistorie!!! samme som på skravlesiden


Herkules

Anbefalte innlegg

Vi har feriert i Kragerø i sommer og mannen min reiste hjem søndag 30. juli for å rekke jobben på mandagen. Jeg skulle dra mandag morgen sammen med foreldrene mine. Jeg hadde termin var 26.august

 

Søndag kveld så var jeg litt urolig måtte tisse stadig og fikk ikke sove. Om natten blåste det skikkelig opp og regnet høljet ned m.a.o en natt med lite søvn.

 

Vel, mandag morgen måtte jeg nok en gang på do og denne gangen også kjentes det litt slimete ut når jeg tørket meg. Jeg tørket litt til og plutselig sa det blopp og der var slimproppen i do. Jeg spratt opp for å se i do med det resultat at vann rant nedover bena :).

 

OK Vannet gikk og jeg ropte på mamma. Jeg bestemte meg for å ringe til Bærum sykehus hvor jeg skulle føde for å høre. Her var det en svensk jordmor som tok telefonen og jeg forklarte situasjonen. Det jeg fikk til svar var at jeg kunne jo bare ta en tur til nærmeste sykehus for en sjekk siden det ikke nødvendigvis var vannet som gikk - Jeg prøvde å insistere på at det måtte være vannet, men det virket som om hun ikke trodde meg helt. Hun sa også at jeg bare kunne komme inn om jeg valgte å reise hjem. Jeg valgte også å ringe Skien sykehus for å høre hva de hadde å si. Her fikk jeg beskjed om at det var bare å ta det med ro, men kom gjerne innom.

 

Endelig på vei hjem, eller sykehus, ringte jeg nok en gang Bærum for å sjekke at jeg gjorde det riktige, nå var det en annen JM som tok telefonen og hun kunne forsikre meg om at så lenge riene ikke hadde begynt så kunne jeg ta det med ro og trengte ikke å stoppe underveis.

 

Jeg ringte også mannen min i bilen og fortalte om vannet han svarte ”er det sant hva skal jeg gjøre” jeg sa at jeg skulle oppdatere han men at det var fint om han møtte meg på sykehuset.

10 min etter ringte han tilbake og lurte på om jeg tulla.

 

Endelig fremme ved sykehuset så ”overtok” mannen min meg, men jeg hadde litt problemer med og gå for en ny ladning vann fosset nedover bena og vi la igjen en god dam i resepsjonen på Bærum:)

.

Først ble jeg tatt i mot av samme Jm som jeg hadde snakket med. Hun var litt usikker på hva som kom til å skje men la meg på registrering og etter at hun fikk se trusa mi og alt det våte trodde hun endelig på at vannet hadde gått.

 

Vaktskifte ny JM og nye beskjeder, jeg ble lagt inn med beskjed om at jeg skulle settes i gang etter 3 døgn, det ble tatt bakterieprøve av skjeden og jeg ble satt på antibiotika for sikkerhets skyld siden jeg var såpass før tiden. Jeg fikk også beskjed om at så lenge jeg ikke viste om hodet var festet så skulle jeg ikke ha kjørt hele veien uten en kontroll, noe JM egentlig unne spart seg for å si siden jeg nå var der og alt var bra.

 

Mandag gikk og det ble en natt med lite søvn, tirsdag begynte jeg å kjenne litt murring og ble veldig rar i magen. Tirsdag kveld gikk jeg til køys men våknet etter kort tid. Dagvakten hadde insistert på at jeg skulle ha noe å sove på om jeg ikke klarte å sove. Jeg ringte på JM og det tok nok 1 time før hun kom. Jeg sa at jeg hadde ubehag og fikk ikke sove hun beordret meg i seng før hun forlot meg. Like etter ringte jeg mannen min siden jeg følte meg så ensom og oversett. Vi pratet litt og sa natta. 10 min senere ringte jeg ham igjen og ba ham komme. Hadde rier når han kom kl 3 og JM kom tilslutt og satte på registrering. Endelig så også hun at det var rier på gang. Kl 05 hadde jeg 3 cm åpning og ble forlatt til oss selv. Riene kom stadig raskt og heftig og jm forble borte. Vi ringte på henne igjen. hun så at jeg hadde vondt men enda tok det tid før vi fikk fødestue. Jm valgte å kjenne på meg igjen og jeg hadde overraskende nok 8 cm åpning.

Kl 8 fikk jeg lov og presse først liggende på rygg. JM ville ha meg på knærne og jeg hang på sengen og presset. Før jeg igjen ble beordret i liggende. Jeg presset en hel time og JM kalte på fødselslegen siden jeg hadde presset så lenge, legen kom for å sette på sugekopp/vakuum men hun rakk egentlig ikke å bruke det og kl 09.04 kom endelig babyen ut og jeg fikk ham i armene en utrolig nydelig GUTT. 49 cm lang og 2950g. Født 2. august

 

Jeg husker nesten ikke smerten lenger det er det utrolige. Riene var det som var tøft. Pressingen var ikke noe problem annet enn at det var tidkrevende og selvfølgelig en fysisk anstrengelse.

 

Det tok 47 timer fra vannet gikk til jeg fødte og fødselen tok 6 timer

 

Jeg blir rørt til tårer når jeg tenker på det hele, jobben som vi jenter gjør og samspillet med pappaen og ikke minst den utrolige gevinsten for strevet.

 

Gled dere jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med gutten din :) Har dere bestemt navn?

Må forresten være slitsomt å måtte "kjempe" så mye for å bli trodd av jordmor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutten din! :-)

Flott å høre at det gikk raskt unna når det endelig satte i gang da! Men timene du ventet fra vannet gikk til veene kom, var nok veeldig lange!

 

Kos dere masse nå, og lykke til videre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...