Gå til innhold

Gruer meg sånn til imorgen..kan noen hjelpe...?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært arbeidsledig i ca. 3 mnd. nå, og har søkt på ulike jobber. Her en dag ringte de fra en butikk og ville at jeg skulle komme på intervju til en deltidstilling. Det begynner jo å haste nå med å få seg jobb dersom jeg skal motta noen penger i permisjonen- og jeg trenger virkelig en jobb pga det. Er 3 mnd. på vei og kan max jobbe 6 mnd før permisjon.Men jeg gruer meg sånn: tenkt om de spør om jeg er gravid eller om jeg har planer om det! Vet at de ikke har rett til å spør,men d gjør d jo likevel. Og dersom de ikke får vite at jeg er gravid og jeg får jobben-så er jeg jo nødt til å fortelle det om kort stund, da magen synes litt allerede...

Men må man ikke egentlig være litt "frekk", ellers så får man jo ikke jobb i det hele tatt om man er gravid.. Men vil ikke like å "bli frøset" ut heller fordi jeg forteller at jeg er gravid om kort stund...

Hjelp! Gruer meg noe helt grusomt...

Fortsetter under...

De har egentlig ikke rett til å spørre deg om du er gravid og om du har tenkt til det. Så om de skulle spørre så er du ikke pliktig til å svare egentlig. Men dra en liten hvit en da vel, om de er så frekke at de spør kan du være litt frekk og ta en liten hvit en...

Tenk på degselv du, og pengene. Viktig det og... ;)

Hei!

Uff, kinkig situasjon det der... Men jeg tror du kommer til å vinne mest på å være ærlig og fortelle at du er gravid. Som du selv sier, er det ikke lenge til de kommer til å få vite det uansett, og da er det jo best om du har spilt med åpne kort. Kan jo hende det blir fryktelig ubehagelig med deg og sjefen/kollegaene når alt kommer for en dag.

Da tror jeg du kommer bedre ut av å gjøre en knallgod jobb frem til du går ut i perm, så kan de glede seg til du kommer tilbake!! :-)

Lykke til!

Jeg er selv butikksjef, og hadde blitt temmelig forbannet hvis noen hadde gjort dette hos meg. Husk at du har minst tre måneders prøveperiode, der du kan få sparken (og selv si opp) med bare 14 dagers varsel. Du vil jo i så fall bli ansatt under falske forutsetninger, og bli tatt i en ganske drøy løgn.

Jeg synes ærlighet varer lengst, og det blir satt pris på det i arbeidslivet...

Som gravid SKAL man bli stilt på lik linje med andre. De skal vel gå ut i fra erfaring og ansinitet. Be om åpen søkerliste du, så kan du i alle fall følge med om noen som er mindre kvalifisert enn deg går forbi.

Annonse

Hei og takk for svar dere!

De fleste her mener at en bør fortelle den fantastiske nyheten (for meg) og den "sure" nyheten (for dem) til de en skal på intervju hos, så da blir det nok sånn og dere skal få høre hvordan det gikk. Tviler på noe tilbud om jobb da men...

Men hvorfor skal man være ærlig når den som intervjuer deg sier: "neida, det har ingenting med at du er gravid å gjøre" når de sier at jobben gikk til en annen. Synes du kan si det rett ut at det er et spørsmål som ikke har noen ting med hvordan du kan utføre jobben. Det er bare piss at ærlighet varer lengst i arbeidslivet og spesielt i den private sektor som butikksjefen her jobber i. Gravide blir diskriminert over en lav sko, og det er ihvertfall ikke ærlighet i svarene på hvorfor ikke akkurat du som er gravid fikk jobben.

Hadde aldri i verden sagt noe.... Blir provosert når jeg leser innlegget til butikksjefen her.

Her vart ej me provosert ja! e i samme situasjon sjøl, å he våre på fleire intervju der ej he våre heilt ærlig. He fått vite direkte frå arbeidsgivar at dei ikkje hadde muligheit til å ansette nåken som e gravid på fordi ej då må ut i permisjon!!

I eine tilfellet var det arbeidsgivar som tok kontakt med mej å avviste mej når dei fekk vite at ej va gravid, no veit ej at dei he kontakta andre som arbeida i samme bransje, ikkje fått svar, å no e den stillinga utlyst i avsiene...ej kan ikkje bevise noke sidan dette bere førgjekk munnleg!

ÆRLIGHEIT VARE LENGST???? va de de dokke sa??? føkk de!!

Da jeg ansetter nye fordi jeg selv går ut i fødselspermisjon, synes jeg ikke det er for mye å forvente at folk er ærlige. Noe annet innebærer at jeg må tilbake i jobb igjen for å ansette en tredje person til neste permisjon.

Vil også påpeke at det unektelig skaper en dårlig stemning mellom alle kollegaene som investerer mye i å lære opp og bli kjent med nye personer, dersom det viste seg etter noen få uker at den ny ansatte har løyet. Det er også en ærlig sak fra arbeidsgiverens side at det ikke til enhver tid er gunstig for firmaet å ta sånne hensyn ( som det er å planlegge inn en ny pernisjon, og ny ansettelse på kort tid).

En fulltidsjobb, som jeg hadde sett en fremtid i, der hadde jeg valgt å si det. En deltidsjobb, som man kanskje bare tar for å få sikret seg permisjonspenger.. tror jeg hadde prøvd å holde masken jeg altså - sier du at du er gravid, så er det så godt som å "be" om et avslag.

Jeg har akkurat vært i den sitasjonen der jeg ikke fikk en fulltidsstilling der jeg allerede jobbet deltid FORDI jeg var gravid. Og det med ordene at "du kommer jo helt sikkert til å være mer syk enn en annen som ikke er gravid!".... Så om man kommer lengst med ærlighet? Jeg vet faktiak ikke. Men det frister ikke veldig for å være det, for man får ikke jobben fordi man er gravid. Iallefall ikke en sånn burtikkjobb, hvor det eventuelt er mye ståing.

Jeg Meldte meg også inn i et vikar byrå i sommer, og der var jeg ærlig, og sa at jeg var gravid, og at jeg kun ønsket korte vikariat som varte til desember pga permisjon. Men det syntes jeg var en annen ting igjen. For gjennom vikar byråer er jo sjansen for å få fast stor da, og om de annsetter meg til et langtids projekt, også uten advarsel sier jeg plutselig at jeg skal ut i permisjon så hadde ikke det sett bra ut for meg, eller for vikar byrået og for eventuelt senere engasjement fra vikar byrået.

Men gjelder det en deltidsstilling hadde jeg ikke sagt noe, de har som sagt ikke rett å spørre om det, og du har ingen plikt å svare. Vi gravide blir nedprioritert....

Annonse

hei på deg..

vil bare si at du har rett på fødselspenger når du går arbeidsledig eller sykemeldt også!! det er vel ingen som opplyser om dette hvis ikke du spør selv, men det sa de til meg på trygdekontoret..

Ville ha sagt det når jeg satt og skulle til å skrive under kontrakten. Det er ærlig nokk spør du meg!!!

NÅ skal du hente din indre styrke å tenke at de skal være heldig som får deg som arbeidstaker, ikke at du er heldig som får jobb!

Du har ikke bare deg selv å tenke på, men barnet! Med utstyr og ting som du trenger den første tiden. I tillegg så vil kanskje følelsen din være litt bedre om du går ut i permisjon med penger, enn uten penger!

Om de blir sur, so what! Du har samme krav som alle andre. Tenke at du ikke har det pga at du er gravid er bare diskriminering!!! Så det så"!!!!!!

Go for it!!

Med hodet høyt hevet, kanskje du til og med virker innbydende som butikk-selger med mage! Folk har et mye åpnere sinn til en som er gravid!!!

Lykke til

hei.

Jeg er faktisk i akkurat samme situasjon som deg; skal og på intervju i dag og jeg har ikke tenkt og si at jeg er gravid. er og tre måneder på vei. Alle jeg har spurt her inne har rådet meg til ikke å si noe. Og det har jeg tenkt å prøve på. Men, må inrømme at jeg er ganske shaky her jeg sitter (mer enn når jeg tidligere har vært på intervju). men, skal forsøke å ha is i magen.

mitt råd til deg er å ikke si noe.

Hei.

Jeg er arb. ledig. Jeg fikk jobb for ca 1 mnd siden å da hadde jeg rukket å få penger etter fødselen. Men jeg måtte slutte med en gang pga ekstremt tunge løft. Men jeg hadde så og si fått en jobb jeg kunne ha når jeg var gravid.

Men da var det ei som jobbet der som fortalte sjefen at jeg var gravid.

Da blei sjefen så sur at hun presterte å kalle mej for diverse stygge ord som for ei jævla fitte og litt sann forskjellig.

Jeg hadde ikke fortalt at jeg var gravid. De har ikke rett på å vite de! Og det er som regel dem som er sleipe.

Lykke til værtfall:)

Hei dere!

Gøy å se så mange engasjerte damer!

Idag var jeg på intervju og sa rett ut at jeg var gravid, men håpet at de kunne vurdere meg likevel- men kunne selvfølgelig fort se at de droppet meg med det samme...Var glad for at jeg sa det, men helt ærlig så var det jo ikke lurt i forhold til sjangs på å få jobben.. Det jeg er mest redd for er at de, dersom jeg skulle få jobb, blir så sure at de fyser meg ut o.l.

Men jeg får en ny sjangs imorgen- skal på intervju igjen til en annen jobb. Har lyst til å si det for å være ærlig fordi jeg vet at de som skal ansette gjør det pga at en person skal ut i svangerskapspermisjon. Men i slike tilfeller så er det lurest å la være å si noe for å kunne ha en sjangs... Men så er det jo det også da at magen er vanskelig å skjule, og pga UL og (jordmor/legetime) så må jeg jo si at jeg er gravid ganske snart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...