Gå til innhold

Streptokokk B

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt ekstra prøver ifb alt fokuset det har vært på denne agressive bakterien i det siste?? Fikk beskjed av legen min at det ikke var noen hensikt i å ta det.... Men man tenker jo litt på det da selv om sjansen for å smitte barnet er veldig liten.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke giddet å mast på legen å teste meg... jm sa det at som regel så skal det litt mere faktorer til for at en unge skal bli syk av denne bakterien, og de ser det på ungen når den er født om den er frisk eller syk! legen din har egentlig rett.. det er ingen hensikt å ta den. er du bekymra etter fødselen, kan du be om at det blir tatt en CRP av ungen.

Skrevet

Skjønner ikke hvordan du kan si at det ikke er noen vits i å ta en slik test når det finnes jenter her inne som har mistet babyen sin pga gbs.

I alle andre europeiske land( minus norge og sverige) er det klare retningslinjer for å ta en slik test. At de ser det på ungen etter den er født har lite å si om den er så syk at den ikke overlever angrepet.

Du kan spørre legen din om en test, det tar ett minutt og gjør ikke noe vondt. De fører en vattpinne opp i skjeden og sender den til dyrkning.

Om du skulle teste positivt vil du få en mye nøyere oppfølging rundt fødsel og barnelege vil være til stede. De skyller skjeden med klorhexidin før forløsning og gir deg antibiotika intrevanøst. 30 % av alle norske kvinner har denne bakterien i skjeden, halvparten av dise damene overfører den til fosteret . Av de barn som blir smittet regner en med at ca. 5% ikke overlever. Det vil i norge si ca. 10 barn i året. Man vil jo for eksempel ikke legge babyen sin på magen selvom det er veldig usannynlig at den dør i krybbedød av det?

Skrevet

smitten kan de påvise etter fødselen og og behandle den! vanligvis når en unge blir syk av den så er det mere som virker inn som fks prematur fødsel, røyking, usunn livsstil osv.

det er ikke lurt å sette 1/3 av alle gravide kvinner på antibiotika! tenk den dagen denne bakterien virkelig skaper problemer og så er den blitt imun mot antibiotika! det skjer, bakterier blir det og vi kan bli imun mot det! det er farligt det! se bare hvor mye plager MRSA skaper(gule staffylikokker som er imun mot antibiotika) . nei dette har ikke vert et utbred problem før, og det er derfor ikke mange viste om det før det kom i media! men det vil blir det om de begynner å behandle alle for det!!

Skrevet

Er jo ikke snakk om å behandle alle for dette, er snakk om å teste alle for det !!

Man skal jo selvfølgelig kun gi antibiotika under fødselen på de damene som har oppblomstring av bakterien !

Skrevet

jeg fikk en sønn nå i januar,visste ikke at jeg var bærer av dette(størstegutt ble og syk etter fødsel,men ikke så,å da visste dem ikke hva det var),så en dag etter fødselen ble han veldig syk,ble da sendt på prematuravd,sår å få i han antibiotika.dem sa til meg han var ikke dødens syk,men alvorlig syk.jeg selv fikk feber under fødsel og rett etter fødselen låg jeg å skalv og hadde frostanfall.så jeg anbefaler å ta denne testen,hvis man får.jeg synes det var helt jævlig og skremmende:( selvfølgelig blir det ikke likt for alle,men hvis du har mulighete til å få det,ville jeg ha gjort det...

Skrevet

Som hun over her sier så er det jo selvfølgelig ikke slik at ALLE som tester positivt vil få antibiotika. Men er man klar over at man har bakterien vil man ta en oppblomstringstest som viser om man trenger behandling eller ikke. For mange kvinner er det nok å skylle skjeden med klorhexidin (som ikke har noe med antibiotika å gjøre) under fødselen. Og visst var dette et problem før det ble tatt opp i media. Barn dør jo av det hvert år.

Ti babyer i året er ti babyer for mye. Om man ikke tester så vil man jo ikke ha sjangs til å fang opp de kvinnene det gjelder. Hvor mange norske damer har HIV? Man tester uansett. Det betyr jo ikke at alle norske jenter som testes trenger hiv- behandling. Det er trossalt bare snakk om behandle dem som har en så kraftig oppblomstring av streptokokker etter uke 38 at det er overhengende fare for at barnet smittes.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har fått vite at hyppig UVI hvor dyrkning av urinen viser at infeksjonen skyldes streptokokker i urinen kan være tegn på at man har bakterien..... Skal spørre jordmor mer om dette når jeg skal til kontroll på mandag.....

Skrevet

Var på møte om streptokokk B. Det er ikke mye flere tilfeller av streptokokk B, men økt dødlighet ( 6 av 10 smitta har dødd).

Mest utsatt er premature barn og barn under 2500g.

I USA tester de alle kvinner i uke 37. Forekomsten der er mye høyere enn i N. Kvinner med påvist bakterie får intravenøst antibiotika under fødsel. Etter behandling er % smitta barn i USA omtrent det samme som i N.

ca 30% av norske kvinner har bakterien i tarm eller vagina. Ekstremt få av desse vil overføre den til barnet. Menn har sjeldnere bakterien. Hos nonner er det bar 0,2% som har bakterien så seksuell aktivitet spiller nok en rolle. En del sosiale forhold spiller nok inn siden i USA er bakterien mye vanligere hos svarte enn hos hvite.

Prøvene tas med vattpinner i skjede og tarm. Analysen er ikke standard og kan ikke gjøres av alle laboratorier. Ved behandling av alle kvinner som er smitta er enn redd for alvorlige allergiske reaksjoner på antibiotika hos mor og barn, utvikling av resistens hos denne bakterien og oppformering av andre verre resistente bakterier fordi en fjerner konkurransen.

Så problemet er å sile ut de kvinnene som har økt risiko. F.eks lang tid fra vannavgang til fødsel, gjentatte urinveisinfeksjoner, feber under fødsel, små premature barn, osv

Ved keisersnitt er det bare risiko om vannet har gått, f.eks ved akutt keisersnitt

Skrevet

Je visste ikke at jeg var bærer av denne bakterien i forrige svangerskap. Var helt frisk (ingen UVI eller andre plager) hele svangerskapet (og jeg verken røyker eller er spesilet usunn....) og fødte en velskapt gutt 4 dager over termin. Han var også frisk og fin......-helt til han helt plutselig ble syk 14 dager postpartum. Han fikk da hjernehinnebetennelse og var nær ved å dø, men det gikk heldigvis bra og etter 3 uker på sykehus kom vi hjem igjen. Jeg fikk da beskjed om at gutten min var blitt smittet av GBS under fødselen og fikk en såkalt "late-on-set" GBS-meningitt(hjernehinnebetennelse).

Så ja, jeg har testet meg og kommer til å gjøre det en gang i uke 35-36 også.

Om noen vil kan dere lese historien min på: www.gbs-info.net

Skrevet

Mange av dere som har tatt testen selv om dere ikke har hatt symptomer som nevnt over?

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir litt frustrert over enkeltes uvitenhet. Vi kan ikke bli hysteriske, med heller ikke naive (selvsagt). Den informasjonen vi tilegner oss i dette tilfellet bør ikke være gjennom VG eller Dagbladet men fra profesjonelle i helsevesnet.

Prøvene som må taes er omfattende.Både fra skjede og tarm, samt mange dilemma å ta hensyn til etter at prøvesvar foreligger. Skal vi bruke AB til alle, hva med resistensutv.? Hva vet vi om bivirkninger på oss selv og foster...? Mange sp.mål......

Jeg har selv, naturligvis tenkt mye på problemstillingen. Har kommet fram til at om min lege mener jeg er i en risikogruppe, anbefaler han test, hvis ikke må vi bare tenke at blir barnet sykt får det behandling umiddelbart!! Husk at alle som jobber i helsevesenet er opptatt av problemstillingen og er ekstra på vakt i disse tider.

Men vil gjerne si at jeg selvfølgelig synes at det er helt forferdelig for de som opplever å miste et barn på grunn av dette.

Lykke til alle sammen, husk at i de fleste tilfeller går det kjempe-bra!!

Skrevet

Jeg skal ta testen i uke 36. Spurte jordmor om dette og hun svarte at hvis hun skulle hatt barn igjen så ville hun nok tatt denne testen bare for å være på den sikre siden. Det tar jo ikke akkurat lange tiden å få det gjort, så slipper man jo å angre etterpå at man ikke tok den.

Skrevet

hei! nei har ikke det, det va kun noen få prosenter me dette året enn det hadde vært tidliggere, så det var tatt veldig over styr så både jm og lege..fikk også beskje om det at det var et så stor flertall som hadde denne stretpkokk b, men det ikke gidde utslag, så vis alle skulle ha vaksine mot det, var det mye større sjans for allergi utslag og folk ble mer syke, så det vill bare gi negativ virkning, med å ta de prøvene

Skrevet

legen min fortalte helt uoppfordret at jeg hadde tatt testen faktisk på første kontrollen når de tar alle de blodprøvene, men at den va negativ og at jeg uansett ikke var i fare-gruppen, hva nå enn den er.

Når vi var inne på føden en dag, så snakket vi med jordmor om dette, å sånn jeg skjønte det så er jo problemet med denne bakterien at den begynner å blomstre (om man kan forklare det sånn) under eller etter fødselen, men at det var svært sjeldent, var blitt blåst alt for mye opp i media. Hun sa også at de har klare retningslinjer for å behandle denne bakterien.

But, I'm no doctor :)

Skrevet

Eg følger interessert med på alle diskusjoner rundt dette temaet. Eg har desverre ikkje gode erfaringer med denne bakterien. Eg mista eit barn før termin pga strept. B i fjor, og det er fleire tilfeller av slike dødfødsler enn dei som mister barnet etter det er født. Desverre. Men dette vert det ikkje fokusert på, og det synes eg er skremmende. Eg er no gravid på nytt og får nøye oppfølging med jevnlige infeksjonstester og antibiotikabehandling. Eg er i den såkalla "risikogruppa". Poenget mitt med å skrive dette er ikkje å skremme, men å informere.... Dersom ein er påvist bærer OG har rikelig oppblomstring så bør ein behandles med antibiotika. Når det gjelder resistens, så sa ein overlege til meg: dersom det skal vere snakk om antibiotikaresistens, så bør ein fokusere på andre deler av helsevesenet der ein deler ut antibiotika i bøtter og spann. Ein er alltid forsiktig med å dele ut slike medisiner til gravide, og det er ikkje snakk om å behandle 1/3 av alle gravide - berre dei få som får oppblomstring.

Eg er enig i at det har blitt masse hysteri rundt dette i sommer, men eg vil ikkje godta at ein må miste eit barn før ein har "rett" på oppfølging! Dersom alle blir screena i løpet av svangerskapet, så har ein oversikt over kven som er bærer og kan informere dei om kvar "faresignal" ein skal vere obs på - akkurat som det er andre "faresignaler" me som gravide må vere obs på (toxoplasmose, tolking av kynnere, uvi etc, etc..) Det er veldig sjelden denne bakterien forårsaker komplikasjoner! Det er tross alt 1 /3 av alle gravide som er bærer av noko som i utgangspunktet er ein naturlig del av bakteriefloraen i skjeden, og dei aller, aller fleste opplever ingen komplikasjoner!! Men det er ikkje god nok grunn til å avfeie dei få som opplever oppblomstring..

berre mine tanker på ein mandags formiddag..

Skrevet

Jeg skal be om ekstra prøver uansett hva de sier. En ting mindre å bekymre seg for er en ting mindre å bekymre seg for.

Skrevet

Eg fekk påvist streptokokk b veldig tidlig i svangerskapet.

Har snakka med de på sykehuset (jordmor og lege), og eg har fått beskjed om at eg blir satt på antibiotika når fødselen begynner, og at om ungen fortsatt er inni magen enda mer enn 18 timer etter vatnet er gått tar de ks.

Eg har full tillit til de på dette sykehuset så eg slapper veldig av!

Har nå under 3 uker igjen, så nærmer seg!

Skrevet

Min lege er spesialist i gynekologi og synes ikke denne testen er noe tull... Jeg spurte sist jeg var hos ham om han kunne teste meg, og det kunne han selvfølgelig. Han sier det jobbes med å lage rutiner på testing av dette , men inntil rutinene er bestemt så tester han alle som selv nevner at de vil ha tatt en test selv. Min var heldigvis negativ. Om den hadde vært positiv måtte jeg ha sagt ifra til føden når fødsel er i gang og da ville de gi meg antibiotika intravenøst under fødsel. Jeg synes alle burde ta den jeg..

Skrevet

Hei :)

Er 36 + 5 nå. Tok test på streptokokk B hos lege i dag. Man må være i uke 35 - 37 for at resultatet av testen skal være relevant i forhold til fødselen. Jeg tok selv initiativ til å teste, og legen min var enig i at det er greit å være på den sikre side pga at bærere ikke merker at de har strept B i kroppen. Jeg er veldig glad for at jeg fikk ta testen, og for at legen ikke frarådet det. Selv om sjansen for smitte er liten er det jo faktisk babyene våre det er snakk om. Jeg ville tatt testen uansett hva legen anbefaler. Det er bedre å være føre var siden det kan få alvorlige konsekvenser for babyen om den er smittet.

mvh

• 3 uker senere...
Skrevet

Var hos legen her om dagen som ikke ville ta testen da hun mente at selv om testen var positiv så vil en ikke automatisk bli satt på antibiotika under fødselen (men kan man ha denne bakterien i forskjellig grad tro? Vil "oppblomstring" si at man lettere kan smitte barnet?). Selv om barnet skulle bli smittet er det visst minimale sjanser for at det skal bli sykt. Og er testen neg. kan det være en falsk trygghet fordi man allikevel kan ha rukket å få bakterien før fødselen selv om man har testet seg sent i svanger skapet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...